- Praga wyprodukowała pierwszy automobil w 1907 r., a w latach 30. XX w. jej samochody montowano w Polsce
- Praga Bohema rozwija maksymalne 725 Nm już przy 3000 obr./min.
- To czeskie hiperauto ma powstawać w liczbie 10-20 sztuk rocznie
- Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onetu
Nie wszystkie hiperauta powstają we Włoszech. Najnowsze z nich skonstruowano w Czechach. A firmuje je marka nosząca nazwę stolicy naszych południowych sąsiadów: Praga.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:
Praga Bohema. Czeskie hiperauto
Firmę Praga założono pod koniec XIX w. i początkowo zajmowała się ona m.in. budową mostów i produkcją lokomotyw parowych. Pierwszy automobil Pragi powstał w 1907 r., wkrótce potem firma poszerzyła gamę o motocykle i ciężarówki. W latach 30. XX w. samochody Praga montowano w Polsce.
W 2012 r. Praga po długiej przerwie wróciła do samochodów osobowych, ale skupiła się wyłącznie na wyścigowych bolidach. Teraz przedstawia model Bohema, przeznaczony także na drogi publiczne.
Co tu dużo pisać, Praga Bohema wygląda niesamowicie. Jest ekscentryczna, ale przy tym zwyczajnie piękna. Z przodu ma o prawie 7 cm szersze nadwozie niż z tyłu. Samochód mierzy 450,6 cm długości, 207 cm szerokości i 105,8 cm wysokości. Z przodu znalazły się 18-calowe obręcze kół, z tyłu — 19-calowe. To wszystko przedprodukcyjne dane. Niewykluczone, że mogą się one jeszcze zmienić do pierwszej połowy 2023 r., kiedy planowany jest debiut finalnej wersji hiperauta.
Kabinę pasażerską wykonano z 56 karbonowych elementów. W środku znalazło się miejsce dla dwóch osób, a cyfrowy zestaw wskaźników wbudowano w kierownicę, której kształt to coś między ośmiokątem a prostokątem. Bagażnik ma pojemność 100 l.
- Przeczytaj także: Samochody marzeń epoki PRL z Czechosłowacji
Praga Bohema. Silnik Nissana GT-R, moc i osiągi
Pragę Bohema napędza silnik kupowany od Nissana i stosowany w słynnym modelu GT-R. Praga odpowiednio go zmodernizowała. Ta 6-cylindrowa turbodoładowana widlasta jednostka o pojemności 3,8 l w Bohemie rozwija 700 KM. Maksymalny moment obrotowy wynosi 725 Nm i jest dostępny już przy 3000 obr./min.
700 KM to może niedużo jak na współczesne hiperauta, które potrafią rozwijać prawie trzy razy większą moc, ale ważniejsze jest co innego: przyspieszenie od 0 do 100 km/h. Tutaj Praga Bohema ma błyszczeć, producent zapowiada bowiem czas poniżej 2,3 s.
Prędkość maksymalna ma przekroczyć granicę 300 km/h. Od hamowania są karbonowo-ceramiczne tarcze hamulcowe, każda o średnicy 38 cm.
Szkielet Pragi Bohema to karbonowy monokok. Układ wydechowy wykonano z tytanu. Cały samochód waży zaledwie 982 kg.
- Przeczytaj także: BMW 3.0 CSL ma najmocniejszy silnik R6 w historii drogowych modeli BMW M
Praga Bohema. Cena i czeska produkcja
Finalna wersja czeskiego hiperauta ma zostać przedstawiona w pierwszej połowie 2023 r. Wtedy też ruszy ręczna produkcja Pragi Bohema. Zajmie się nią czeski zespół rajdowy Kresta Racing. W 2023 r. ma powstać 10 sztuk, w następnych zaś latach po ok. 20 samochodów rocznie. Producent zakłada, że jego hiperauto będzie wytwarzane przez pięć lat.
Praga Bohema ma kosztować 1,28 mln euro, czyli obecnie równowartość ok. 6 mln zł. To cena netto, nie obejmuje więc lokalnych podatków.