Celem nowych rozwiązań jest zapewnienie krótszego czasu przejazdu służb ratowniczych do poszkodowanych oraz zmniejszenie zatorów drogowych i poprawa bezpieczeństwa w przypadku wykonywania manewru zmiany pasa ruchu, kiedy na jezdni z co najmniej dwoma pasami w jednym kierunku jeden z nich się kończy.

Korytarz życia

Przepisy określają zasady tworzenia przez kierujących wolnej przestrzeni dla pojazdów służb ratunkowych oraz ustępowania im pierwszeństwa, w tym właściwy kierunek zmiany pasa ruchu w celu stworzenia korytarza. Pojazdy jadące skrajnym lewym pasem ruchu muszą zjechać do lewej krawędzi drogi, z kolei pojazdy na pozostałych pasach jezdni zjeżdżają do prawej.

Zasady tworzenia korytarza życia Foto: Ministerstwo Infrastruktury
Zasady tworzenia korytarza życia

Jazda "na suwak"

W przypadku jazdy na suwak przepisy precyzyjnie określają zasady pierwszeństwa jazdy z poszczególnych pasów ruchu w sytuacji, gdy zmniejsza się ich liczba, a w miejscu zwężenia powstaje zator. Co ważne nowe przepisy formalizują też zasadę naprzemiennego wjazdu po jednym pojeździe z każdego pasa ruchu.

Zasady Jazdy na suwak Foto: Ministerstwo Infrastruktury
Zasady Jazdy na suwak

W takim przypadku zasada ruchu będzie wyglądać następująco: pojazdy jadące pasem z kontynuacją jazdy, będą musiały wpuszczać na przemian samochody z pasa, który się kończy. Każdy kierowca będzie miał obowiązek wpuścić przed siebie jeden samochód. Z kolei w przypadku, gdy z trzech pasów droga zwęża się tylko do jednego, kierowca jadący pasem z kontynuacją będzie musiał wpuścić po jednym aucie z każdego kończącego się pasa jezdni.

Jakie kary?

Przynajmniej do czasu nowelizacji taryfikatorów mandatów i punktów karnych, za jedno z powyższych wykroczeń drogowych, czyli za utrudnianie przejazdu służbom ratowniczym lub zakłócanie płynnej jazdy" na suwak", kierowca może zostać pouczony lub ukarany mandatem w wysokości do 500 zł.

Jazda na suwak – już wkrótce obowiązkowa Foto: Auto Świat
Jazda na suwak – już wkrótce obowiązkowa