Auto Świat Wiadomości Aktualności Przy wymianie opon sprawdź wskaźnik TWI. Inaczej mandat 3000 zł i odebranie dowodu

Przy wymianie opon sprawdź wskaźnik TWI. Inaczej mandat 3000 zł i odebranie dowodu

Pogoda jasno wskazuje, że najwyższy czas na wymianę opon. Kierowcy to widzą i coraz chętniej wyciągają opony letnie z piwnic. Niestety, większość z nich nie sprawdza wskaźnika TWI, a to poważny błąd. Przy spotkaniu z policją może kosztować 3000 zł i dowód, a do tego jazda staje się niebezpieczna.

Opona
OponaRoman Vyshnikov / Shutterstock
  • Kwiecień to najlepszy moment, by wymienić opony na letnie
  • Podczas wymiany opon koniecznie trzeba sprawdzić wskaźnik TWI
  • Nieprzestrzeganie limitu TWI może skutkować mandatem w wysokości 3000 zł oraz zwiększa ryzyko wypadków

Nie ma wątpliwości, że nadszedł już czas, w którym ciepłe dni będą dominowały nad tymi chłodnymi i nawet nocami temperatury będą przyjemne. To oznacza jedno: czas na wymianę opon na letnie. Takie ogumienie lepiej sprawdzi się w bieżących warunkach i sprawi, że jazda będzie po prostu bezpieczniejsza. Chyba że podczas wymiany zapomnimy o sprawdzeniu wskaźnika TWI.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Wskaźnik TWI. Co oznacza i gdzie go znaleźć?

To bardzo ważna czynność przy wymianie opon i nie ma znaczenia, czy chodzi o ogumienie letnie, czy zimowe. TWI oznacza bowiem Tread Wear Indicator, czyli po prostu wskaźnik zużycia bieżnika. Na oponie zobaczymy je jako małe wypustki schowane w bieżniku, które oznaczają, kiedy należy wymienić opony. Jeśli więc bieżnik zrównuje się z TWI, oznacza to, że nie należy zakładać opon, bowiem jest to limit głębokości 1,6 mm, będący prawną granicą, do której można używać ogumienia. Dalsze używanie jest ryzykowne i kosztowne - mandat wynosi nawet 3000 zł i odebranie dowodu rejestracyjnego, a często również zakaz dalszej jazdy.

Test wskaźnika TWI może wykluczyć oponę z użycia

W praktyce jednak nie powinniśmy nawet dopuszczać do tego, by bieżnik starł się do wskaźnika TWI, bowiem już wtedy właściwości naszej opony są dalekie od tego, co obiecuje producent i ich używanie może być po prostu niebezpieczne. Spada wówczas trakcja, zdolność odprowadzania wody, a także wydłuża się droga hamowania. Te czynniki to przepis na niebezpieczne sytuacje.

Specjaliści z branży oponiarskiej wskazują, że bezpieczną wysokością bieżnika dla letnich opon są 3 mm, natomiast w przypadku ogumienia zimowego 4 mm. Po przekroczeniu tej granicy najlepiej wymienić opony na nowe, by cały czas mieć gwarancję bardzo dobrej trakcji.

Co jednak ciekawe, to się niedługo zmieni, ponieważ Unia Europejska nakazała producentom opon, by produkowane ogumienie miało takie same właściwości przez cały okres eksploatacji, tzn. do osiągnięcia wskaźnika TWI. Na razie lepiej jednak trzymać się zasady limitu 3 mm dla letnich opon i 4 mm dla "zimówek".

Za zużyte opony można dostać mandat i stracić dopuszczenie pojazdu do ruchu
Za zużyte opony można dostać mandat i stracić dopuszczenie pojazdu do ruchuShutterstock

Pamiętaj, że opona zawsze musi być dobra

Warto o tym pamiętać i na pewno nie przekraczać wskaźnika TWI, bowiem to opona jest jedynym punktem stykającym się z nawierzchnią i w dużej mierze od niej zależą właściwości jezdne naszego samochodu. Dość powiedzieć, że nowoczesne ogumienie potrafi znacząco poprawić trakcję i długość hamowania nawet wiekowych samochodów, które w czasach swojej świetności były testowane na dobrych oponach, ale zdecydowanie mniej zaawansowanych, niż dzisiejsze "gumy" ze średniej półki.

Autor Mateusz Pokorzyński
Mateusz Pokorzyński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków