Sprawą, która wywołała wczoraj po zakończeniu pierwszego etapu największe emocje, był protest złożony przez trzech kierowców Kruma Donczewa, Radoslava Kozlekowa oraz Aleksandar Antowa. Zakwestionowali oni odstępstwa regulaminowe w Mitsubishi Lancerze Evo IX lidera klasyfikacji, Dimitara Iliewa.

Doskonale znany z pobytów w Polsce, Jaakko Markula, który w ME pełni funkcję delegata technicznego FIA dokładnie obejrzał i sfotografował stojący w parcu ferme samochód Bułgara, wymontował też jedną z części z turbosprężarki.

Oczywiście Iliew będzie mógł pojechać dalej, bowiem dopiero podczas końcowego Badania Kontrolnego zostanie dokładnie sprawdzony jego samochód.

Zajście spowodowało jednak spore emocje.

Ostatecznie Zespół Sędziów Sportowych nie czekał do dzisiaj - jeszcze wczoraj wydał oświadczenie, że samochód lidera jest w porządku!

Przypomnijmy, że w klasyfikacji Mistrzostw Europy rywalizują podczas Rajdu Bułgarii następujący kierowcy: właśnie Dimitar Iliew, Renato Travaglia, Michał Sołowow, Tomasz Czopik, Simon Jean - Joseph, Krum Donczew, Volkan Isik, Corrado Fontana, Juraj Sebalj. Nie jedzie już Daniel Fischer.

Harmonogram drugiego etapu

Niedziela, 8 lipca:Start; godz. 7.30;Serwis (Airport Dolna Banya - 20 min.): godz. 7.58;OS 8 (Magistrala 1 - 18,24): godz. 8.33;OS 9 (Tzerovo 1 - 29,08): godz. 9.09;Serwis G (Airport Dolna Banya - 20 min.): godz. 10.52;OS 10 (Magistrala 2 - 18,24): godz. 11.30;OS 11 (Tzerovo 2 - 29,08): godz. 12.03;Serwis H (Airport Dolna Banya - 20 min.): godz. 13.11;OS 12 (Belovo - 18,60): godz. 14.04;OS 13 (Belmeken - 22,27): godz. 14.47Serwis I (Airport Dolna Banya - 20 min.): godz. 15.42;Meta (Borovetz): godz. 16.32.

Etap drugi: 328,95 kilometra, w tym 131,51 km OS-y.

Łącznie Rajd Bułgarii: 736,86 kilometra, w tym 282,61 km odcinków specjalnych.

Pomijając spekulacje dotyczące dyskwalifikacji, to rywalizacja na trasie zapowiada spore emocje. Dimitar Iliew wydaje sie być poza zasięgiem rywali - spokojnie kontroluje sytuację, widać też, że ma jeszcze zapas możliwości.

Doskonale spisuje się Simon Jean-Joseph.

Michał Sołowow rywalizuje o piąte miejsce w Mistrzostwach Europy z Volkanem Isikiem. Najgroźniejszy rywal - Renato Travaglia jest co prawda za naszym reprezentantem, ale jego strata jest iluzoryczna. Michał musi się skoncentrować i spróbować jutro przyspieszyć. Inaczej zdobędzie mało punktów i straci doskonałą pozycję...

Tomek Czopik niewiele może zdziałać, ma bowiem zbyt dużą stratę. Jednak po pierwsze - w sporcie nigdy nic nie jest wiadome do końca (warto przypomnieć ostatni Rajd Ypres, gdzie z dalekiej pozycji Tomek awansował niespodziewanie na trzecie miejsce w klasyfikacji), po drugie zaś warto pamiętać, że załoga poznaje dopiero Fiata i ma ogromną szansę na zdobywanie doświadczeń.

Ale wszystko okaże się w ciągu kilku godzin.

Zapraszamy na naszą relację!

Ósmy odcinek specjalny (18,24 km)

Niestety już "na dzień dobry" stało się: Renato Travaglia wyprzedził Michała Sołowowa. Polska załoga straciła dziewiętnaście sekund do zwycięzcy odcinka, Dimitara Iliewa. Tuż za Michałem uplasował się Tomek Czoplik. Michał spadł na siódme miejsce w klasyfikacji Mistrzostw Europy w rajdzie.

- Jadę na maksa, szybciej się nie da... - powiedział Sołowow na mecie odcinka.

Niedospani okazali sie także Simon Jean-Joseph oraz Corrado Fontana, którzy również przyjechali na metę próby z kilkunastosekundową stratą do zwycięzcy.

Wyniki próby: Dimitar Iliew i Janaki Janakijew (Mitsubishi Lancer Evo IX), Jasen Popow i Delian Popow (Bułgaria - Mitsubishi Lancer Evo IX - strata 4,3 sek.), Radoslav Kozlekow i Mokola Popow (Bułgaria - Mitsubishi Lancer Evo IX - 5,8 sek.), Krum Donczew i Stoiko Walczew (Bułgaria - Mitsubishi Lancer Evo IX - 5,9 sek.), Renato Travaglia i Lorenzo Granai (Włochy - Mitsubishi Lancer Evo IX - 9,0 sek.), Volkan Isik i Kaan Ozsenler (Fiat Grende Punto Super 2000 - 9,5 sek.), Simon Jean-Joseph i Jack Boyère (Citroën C2 R2 - 11,8 sek.), Rumen Dunew i Hristo Hristow (Renault Clio S1600 - 12,4 sek.), Corrado Fontana i Renzo Casazza (Mitsubishi Lancer Evo IX - 16,7 sek.), Michał Sołowow i Maciej Baran (Polska - Fiat Punto S2000 - 19,0 sek.),Tomasz Czopik i Glib Zagorij (Polska/Ukraina - Fiat Grand Punto S2000 - 22,2 sek.).

Wyniki po ośmiu odcinkach specjalnych: 1. Dimitar Iliew; 2. Jasen Popow (strata 28,2 sek.); 3. Simon Jean-Joseph (41,4 sek.); 4. Krum Donczew (54,2 sek.); 5. Radoslav Kozlekow (1.14,5 min.); 6. Corrado Fontana (1.41,6 min.); 7. Volkan Isik (1.54,0 min.); 8. Renato Travaglia (2.00,8 min.); 9. Michał Sołowow (2.09,4 min..); 10. Rumen Dunew (2.26,7 min.); 14. Tomasz Czopik (5.14,5 min.).

Dziewiąty odcinek specjalny (29,08 km)

Długa próba nie przyniosła spodziewanych zmian, choć różnica za placami zwycięzcy, Dimitara Iliewa wzrosła. Jednocześnie zapowiada się fascynująca walka o drugie miejsce - trzy załogi mieszczą się w siedemnastu sekundach.

Stracili Jasen Popow oraz Radoslav Kozlekow, zyskali natomiast Simon Jean-Joseph oraz Krum Donczew.

Rozjechał się wyraźnie Volkan Isik, który uzyskał czwarty czas, odrabiając straty do Corrado Fontany. Dzieli ich obecnie bardzo niewiele sekund.

Michał Sołowow i Maciej Baran swoim tempem - różnica do bezpośrednich konkurentów powiększa się, ale utrzymali jeszcze dziewiąte miejsce. Rumen Dunew jest jednak coraz bliżej, choć wynik Bułgara nie ma dla naszych reprezentantów znaczenia: nie uczestniczy on w punktacji mistrzostw kontynentu.

Tradycyjnie tuż za Sołowowem dotarli na metę Tomasz Czopik i Glib Zagorij. Załoga polsko - ukraińska nie ma się jednak co spieszyć, jej zadaniem jest obecnie tylko dojechać do mety.

Wyniki OS-u: Dimitar Iliew, Simon Jean-Joseph (6,9 sek.), Volkan Isik (8,5 sek.), Renato Travaglia (19,7 sek.), Krum Donczew (12,9 sek.), Jasen Popow (14,1 sek.), Corrado Fontana (14,3 sek.), Radoslav Kozlekow (16,5 sek.), Michał Sołowow (17,8 sek.), Tomasz Czopik (18,8 sek.)

Wyniki po dziewięciu odcinkach specjalnych: 1. Dimitar Iliew; 2. Jasen Popow (strata 42,3 sek.); 3. Simon Jean-Joseph (48,3 sek.); 4. Krum Donczew (59,0 sek.); 5. Radoslav Kozlekow (1.31,0 min.); 6. Corrado Fontana (1.55,9 min.); 7. Volkan Isik (2.02,5 min.); 8. Renato Travaglia (2.11,5 min.); 9. Michał Sołowow (2.27,2 min..); 10. Rumen Dunew (2.39,6 min.); 13. Tomasz Czopik (5.33,3 min.).

Obecnie czołowe załogi są w drodze na strefę serwisową. Po regrupingu i dwudziestominutowym postoju na serwisie, samochody powrócą na trasę. Do rozegrania pozostały jeszcze dwie pętle po dwa odcinki specjalne.

Dziesiąty odcinek specjalny

Okazał sie on pechowy dlaRenato Travaglii i Lorenzo Granaii - Mitsubishi Lancer Evo IX odmówił posłuszeństwa. Włoch wcześniej uskarżał się na problemy techniczne i jak się okazuje - nie udało się ich ostatecznie rozwiązać...

Bardzo szybko pojechał Volkan Isik. Turek w Fiacie wygrał odcinek specjalny i odrobił kolejne 4,3 sekundy do Corrado Fontany. Rywalizacja o podium w Mistrzostwach Europy zapowiada się bardzo ciekawie.

Trochę dystansu stracił też Simon Jean-Joseph.

Tyma razem bardzo dobrze pojechali Michał Sołowow i Maciej Baran. Widać strata pozycji na rzecz Travaglii zdopingowała Michała. O awans na piąte miejsce w ME - przy tak aktywnej jeździe Volkana i dobrej postawie Corrado - będzie jednak niezwykle trudno... Na mecie OS-u Sołowow powiedział, że nadal nie jest zadowolony z uzyskiwanych czasów.

Tomek Czopik nadal "podróżuje" spokojnie, ma szanse uczenia się nowego samochodu...

- Było bardzo ślisko - wyjaśniał Tomek.

Wyniki: Volkan Isik , Dimitar Iliew (1,5 sek.), Krum Donczew (3,3 sek.), Jasen Popow (3,7 sek.), Corrado Fontana (4,3 sek.), Michał Sołowow (7,0 sek.), Simon Jean-Joseph (8,3 sek.), Radoslav Kozlekow (9,7 sek.), Petar Gioszew (16,1 sek.),Rumen Dunew (10,3 sek.)... Tomasz Czopik (24,1 sek.).

Wyniki po dziesięciu odcinkach specjalnych: 1. Dimitar Iliew; 2. Jasen Popow (strata 44,5 sek.); 3. Simon Jean-Joseph (55,1 sek.); 4. Krum Donczew (1.00,8 min.); 5. Radoslav Kozlekow (1.39,0 min.); 6. Corrado Fontana (1.58,7 min.); 7. Volkan Isik (2.01,0 min.); 8. Michał Sołowow (2.32,7 min..); 9. Rumen Dunew (2.57,4 min.); 10. Juraj Šebalj i Toni Klinc (Mitsubishi Lancer Evo IX - 4.02,4 min.); 12. Tomasz Czopik (5.55,9 min.).

Jedenasty odcinek specjalny (29,08 km)

Sporo zmian! Świetna jazda Volkana Isika oraz Simona Jean-Josepha sprawiła, że obaj awansowali. Pierwszy "przeskoczył o dwie pozycje, natomiast Francuz awansował na pozycję wicelidera klasyfikacji.

Największe straty poniósł Radoslav Kozlekow, który z piątego miejsca spadł na siódmą pozycję.

Odcinek wygrał Isik przed Jean-Josephem. Czołowi zawodnicy stracili po kilkanaście sekund, a Jasen Popow - ponad dwadzieścia.

Michał Sołowow i Maciej Baran ponownie uzyskali dobry wynik. Zajęli czwarte miejsce, ale niestety nadal odstają od Simona, Volkana i Corrado. Wymienieni zawodnicy są po prostu lepsi, choć przecież Isik jedzie także w Fiacie Grande Punto Super 2000...

Wicemistrzowi Polski należy oddać jednak to, że przez cały czas próbuje podejmować walkę. Trasy w Bułgarii są specyficzne i widocznie nie odpowiadają Polakowi. Tym razem Michał nie narzeka bowiem na samochód...

Tomasz Czopik tym razem zajął siódme miejsce, tracąc do zwycięzcy 12,6 sekundy. Nasz reprezentant awansował też na jedenaste miejsce w rajdzie.

Wyniki odcinka specjalnego: Volkan Isik, Simon Jean-Joseph (2,9 sek.), Corrado Fontana (4,1 sek.), Michał Sołowow (7,8 sek.), Dimitar Iliew (10,7 sek.), Krum Donczew (12,3 sek.), Tomasz Czopik (12,6 sek.), Jasen Popow (20,7 sek.), Rumen Dunew (23,9 sek.), Radoslav Kozlekow (24,3 sek.), Juraj Šebalj (41,2 sek.).

Wyniki po jedenastu odcinkach specjalnych: 1. Dimitar Iliew; 2. Simon Jean-Joseph (47,3 sek.); 3. Jasen Popow (strata 54,5 sek.); 4. Krum Donczew (1.02,4 min.); 5. Volkan Isik (1.50,3 min.); 6. Corrado Fontana (1.52,1 min.); 7 Radoslav Kozlekow (1.52,6 min.); 8. Michał Sołowow (2.29,8 min.); 9. Rumen Dunew (3.10,6 min.); 10. Juraj Šebalj (4.52,9 min.); 11. Tomasz Czopik (5.57,8 min.).

Obecnie załogi zmierzają na strefę serwisową. Do zakończenia rajdu pozostały jeszcze tylko dwa odcinki specjalne.

Zawodnicy powrócili na trasę, za chwilę rozpocznie się przedostatni odcinek specjalny rajdu.

Dwunasty odcinek specjalny (18,6 km)

Dmitar Iliew już wyraźnie odpuścił, ma bowiem znaczną przewagę i konkurenci nie są już w stanie zagrozić jego pozycji.

A ci nie zwalniają: Simon Jean-Joseph wyczuł swoja szansę i obecnie wykorzystuje znakomicie swoje możliwości, by ją zrealizować. Jedzie bardzo szybko - wygrał kolejny odcinek.

Trwa znakomity pojedynek pomiędzy Volkanem Isikiem i Corrado Fontaną. Po raz kolejny szybszy okazał się Turek, ale różnica pomiędzy załogami jest sekundowa i o wszystkim rozstrzygnie ostatnia próba.

Bardzo dobrze spisał sie tym razem Tomasz Czopik, który zajął czwarte miejsce.

Michał Sołowow już spokojnie, bez podejmowania ryzyka, bo klasyfikacji z jazdy nie da się już zmienić. Szóste miejsce w Mistrzostwach Europy i trzy zdobyte punkty powoli stają się faktem...

Wyniki: Simon Jean-Joseph, Volkan Isik (1,0 sek.), Corrado Fontana (1,5 sek.), Tomasz Czopik (4,9 sek.), Jasen Popow (5,1 sek.), Krum Donczew (5,9 sek.), Radoslav Kozlekow (7,2 sek.), Dimitar Iliew (8,8 sek.), Michał Sołowow (10,3 sek.), Rumen Dunew (17,2 sek.), Juraj Šebalj (19,5 sek.).

Wyniki po dwunastu odcinkach specjalnych: 1. Dimitar Iliew; 2. Simon Jean-Joseph (38,5 sek.); 3. Jasen Popow (strata 50,8 sek.); 4. Krum Donczew (59,5 sek.); 5. Volkan Isik (1.42,5 min.); 6. Corrado Fontana (1.44,8 min.); 7 Radoslav Kozlekow (1.51,0 min.); 8. Michał Sołowow (2.31,3 min.); 9. Rumen Dunew (3.19,0 min.); 10. Juraj Šebalj (5.03,6 min.); 11. Tomasz Czopik (5.53,9 min.).

Trzynasty odcinek specjalny

Trzynastka okazała się szczęśliwa dla Corrado Fontany, nieszczęśliwa zaś dla Voklana Isika. Pierwszy wygrał odcinek specjalny, drugi był na odcinku trzeci. Stracił jednak 4,4 sekundy do konkurenta. I dzięki temu Fontana wyprzedził Isika w klasyfikacji generalnej rajdu oraz Mistrzostw Europy!

Dimitar Iliew i Janaki Janakijew przejechali szybko podczas drugiego etapu tylko dwie pierwsze próby. Po to, aby udowodnić, że są mocni. Ale Dimita chciał udowodnić także, iż spekulacje na temat zmian w jego Mitsubishi Lancerze były nieprawdziwe. Potem jechał już spokojnie i zach9owawcvzo, a ostatni odcinek specjalny rajdu pokonał w iście "żółwim" tempie. Wynikało to jednak z taktyki i kontrolowania sytuacji.

Bułgar wygrał więc rajd i umocnił sie zdecydowanie na pozycji lidera Mistrzostw Europy!

Znakomicie spisał się w Bułgarii Simon Jean- Joseph. Francuz samochodem z napędem na dwa koła - słabszą wersją modelu Citroën C2 - R2 -zdołał wywalczyć drugie miejsce w zawodach. To wielki sukces sympatycznego Simona i jego pilota Jacka Boyère'a.

Miachał Sołowow i Maciej Baran zajęli w rajdzie ósme miejsce i szóste w Mistrzostwach Europy. Michałowi szczególnie pierwszego dnia jechało się ciężko, aczkolwiek uzyskiwane przez niego czasy nie odbiegały od możliwości samochodu. Polska załoga walczyła do końca bardzo ambitnie. Podczas drugiego etapu kilkakrotnie zajmowali miejsca w ścisłej czołówce.

Tomasz Czopik i Glib Zagorij debiutowali w Fiacie Grande Punto Super 2000. Przebita opona i zmiana koła na najdłuższym odcinku specjalnym pozbawiła ich szans na walkę o czołowe pozycje. Kilkakrotnie jednak "Czoper" wykazał swoje duże możliwości. Do wyprzedzenia rywala - Juraja Šebalja i zajęcia w Mistrzostwach Europy siódmego miejsca zabrakło bardzo niewiele...

Tak więc start polaków w Rajdzie Bułgarii nie był najbardziej udany. Najważniejsze jednak, że osiągnęli metę i zdobyli kolejne punkty do klasyfikacji...

Wyniki ostatniego odcinka specjalnego: Corrado Fontana, Simon Jean-Joseph (3,2 sek.), Volkan Isik (4,4 sek.), Radoslav Kozlekow (15,1 sek.), Krum Donczew (15,5 sek.), Tomasz Czopik (17,1 sek.), Jasen Popow (17,4 sek.), Dimitar Iliew (23,8 sek.), Michał Sołowow (25,0 sek.), Rumen Dunew (43,7 sek.).

NIEOFICJALNE WYNIKI RAJDU BUŁGARII

MiejsceKierowca i pilot (Kraj - Auto)Czas1. Dimitar Iliew i Janaki Janakijew (Mitsubishi Lancer Evo IX)2:42.50,2 godz.2.Simon Jean-Joseph i Jack Boyère (Citroën C2 R2)- strata 17,9 sek.3.Jasen Popow i Delian Popow (Bułgaria - Mitsubishi Lancer Evo IX)44,4 sek.4. Krum Donczew i Stoiko Walczew (Bułgaria - Mitsubishi Lancer Evo IX)51,2 sek.5. Corrado Fontana i Renzo Casazza (Mitsubishi Lancer Evo IX)1.21,0 min.6. Volkan Isik i Kaan Ozsenler (Fiat Grende Punto Super 2000)1,23,1 min.7. Radoslav Kozlekow i Mokola Popow (Bułgaria - Mitsubishi Lancer Evo IX)1.42,3 min. 8. Michał Sołowow i Maciej Baran (Polska - Fiat Punto S2000)2.32,5 min.9. Rumen Dunew i Hristo Hristow (Renault Clio S1600)3.38,9 min.10.Juraj Šebalj i Toni Klinc (Mitsubishi Lancer Evo IX)5.32,8 min..11. Tomasz Czopik i Glib Zagorij (Polska/Ukraina - Fiat Grand Punto S2000)5.47,2 min.Wyniki staną się oficjalnymi po ich zatwierdzeniu przez Zespół Sędziów Sportowych. Podamy je osobno.

..................................................................................................

UWAGA:

prosimy o samodzielne odświeżanie strony, gdyż informacje są na bieżąco aktualizowane!