Oczywiście w sporcie nigdy nic nie jest pewne i nie powinno się niczego przesądzać.

Trudno jednak wierzyć, aby czołowe pozycje w tegorocznych Mistrzostwach Świata mógł rywalizować ktoś inny, poza kierowcami fabrycznych zespołów Citroëna i Forda.

Sébastien Loeb i Daniel Elena, Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen, Daniel Sordo i Marc Marti oraz Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila zajęli cztery pierwsze pozycje w Mistrzostwach Świata 2008. Nie inaczej będzie w tym sezonie, a jedynymi, którzy mogą ewentualnie z nimi powalczyć są Chris Atkinson i Stéphane Prévot w modelu C4 WRC.

W Irlandii faworytami są Loeb i Sordo, którzy przed dwoma laty spisali sie doskonale, zajmując dwie pierwsze pozycje. Hirvonen wygrał odcinek testowy i marzy o sprawieniu niespodzianki. Latvala na asfaltach jest nieco wolniejszy, podobnie jak Atkiinson, który jednak udanie zadebiutował na "testowym".

Rajd Irlandii, szczególnie podczas pierwszego etapu, zapowiada spore emocje. Załogi czeka przejechanie ośmiu odcinków specjalnych.

Ciekawostki

•  Rajd Irlandii. Runda 1 z 12.•  Nawierzchnia: asfalt suchy lub mokry, możliwy śnieg i lód.•  Miejsce: Sligo.•  Informacje praktyczne: baza rajdu znajduje się w Hotelu Clarion w Sligo, a park serwisowy na terenie przyległym do campusu Instytutu Technicznego. Biuro prasowe usytuowano przy parku serwisowym. Róznica czasu pomiędzy Irlandią a Francją wynosi jedną godzinę, zatem gdy w Warszawie jest godzina ósma, zegar w Dublinie wskazuje siódmą. Pierwszego dnia rajdu – w piątek 30 stycznia, słońce wzejdzie w Sligo o godz. 8:24, a zajdzie o 17:12.•  Sprawy techniczne: silniki, zaplombowane przed rajdem, będą musiały następnie wystarczyć na rajdy Norwegii i Cypru. Każda załoga ma prawo użycia jednej zapasowej skrzyni biegów i jednego zapasowego mechanizmu różnicowego (pod tym względem Rajd Irlandii nie jest połączony w parę z żadną inną rundą). Przekładnie kierownicze i ramy pomocnicze pod silnikiem nie podlegają plombowaniu w Irlandii, a więc nie są limitowane, natomiast zaplombowane będą turbosprężarki (każda załoga dysponuje jedną zapasową turbosprężarką, nie przewidzianą do późniejszego wykorzystania w innym rajdzie).• Opony: dopuszcza się dwa typy opon: Pirelli PZero o miękkiej mieszance oraz nie kolcowane Pirelli Sotto Zero. W każdym samochodzie mogą się znajdować dwa koła zapasowe. Obowiązuje zakaz nacinania opon. Limit liczby opon Sotto Zero wynosi tylko 16 sztuk na każdy samochód, na cały rajd łącznie z odcinkiem testowym. Liczba opon PZero nie jest limitowana.• Zapoznanie: każda załoga miała prawo przejechać trasę każdego oesu dwukrotnie, nie przekraczając prędkości 70 km / h (ewentualnie niższą tam, gdzie ograniczają ją odpowiednie znaki).• Trasa: o całkowitej długości 1407,68 km, w tym 19 odcinków specjalnych (13 różnych), o łącznej długości 366,94 km.• Program szczegółowy:- Etap 1: piątek 30 stycznia: 642,54 kilometrów, w tym 8 odcinków specjalnych (5 różnych) o długości 164,57 km. Są to: OS 1: Glenboy 1 (22,25 km); OS 2: Cavan 1 (15,09 km); OS 3: Aughnasheelan 1 (25,21 km); OS 4: Glenboy 2 (22,25 km); OS 5: Cavan 2 (15,09 km); OS 6: Aughnasheelan 2 (25,21 km); OS 7: Murley (24,70 km); OS 8: Fardross (14,77 km). Ostatni samochód w parc fermé o godz. 02:00.- Etap 2: sobota 31 stycznia: 515,76 kilometrów, w tym 6 odcinków specjalnych (3 różne) o długości68,91 km. Są to: OS 10: Ballinamallard 1 (25,51 km); OS 11: Tempo 1 (13,46 km); OS 12: Sloughan Glen 2 (27,76 km); OS 13: Ballinamallard 2 (25,51 km); OS 14: Tempo 2 (13,46 km). Ostatni samochód w parc fermé o godz. 21:30.- Etap 3: niedziela 1 lutego: 249,38 kilometrów, w tym 5 róznych odcinków specjalnych o długości 96,14 km. Są to: OS 15: Geevagh (11,48 km); OS 16: Arigna (27,90 km); OS 17: Lough Gill (13,51 km), OS 18: Donegal Bay (14,52 km); OS 19: Donegal Town (1,50 km);• Uroczystość ogłoszenia wyników i podium: w niedzielę 1 lutego, w Sligo, od godz. 15:10.• Konferencja prasowa po rajdzie: w niedzielę 1 lutego, w Biurze prasowym rajdu, od godz. 16:30.• Nowości: sześć odcinków specjalnych na trzynaście różnych ma taki sam przebieg jak podczas ostatniej edycji, rozegranej w 2007 r. OS 3 / 6 Aughnasheelan, dawniej nazywany Bencroy, został przedłużony o nowych 9,77 km za dawną linią mety. OS10 / 13 Ballinamallard otrzymał nowy fragment przed dotychczasowym startem oraz nową pętlę. OS 17 Lough Gill skrócono do 13,51 km, a OS 18 Donegal Bay przejeżdżany będzie w odwrotnym kierunku. Trasa rajdu obejmie dwa nowe odcinki specjalne: OS 2 Cavan i OS 19 Donegal Town.

Zapraszamy na nasza relację! Zaczynamy...

Pierwszy odcinek specjalny (Glenboy 1 - 22,25 km)

"Spokojnie, to dopiero pierwszy OS, do mety jeszcze bardzo daleko..." - powiedział znajomy dziennikarz patrząc na wyniki czterech pierwszych załóg, które zameldowały się przy stoliku sędziowskim po przejechaniu trasy próby.

Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (Ford Focus WRC) uzyskali zdecydowana przewagę: Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (Ford Focus RS WRC) stracili do nich 31,5 sekundy, Niall McShea i Marshall Clarke (Proton Satria Neo S2000) - 27,1 sek. Daniel Sordo i Marc Marti (Citroën C4 WRC) - 32,7 sekundy, a Sébastien Loeb i Daniel Elena (Citroën C4 WRC) - 42 sekundy.

"To była piekielnie trudna i niebezpieczna jazda" - taka była zgodna opinia wszystkich czterech kierowców...

Oczywiście sensacją numer jeden jest postawa załogi Niall McShea i Marshall Clarke- ich debiutujacy w rajdzie Proton Satria Neo Super 2000 znalazł się na podium!

Bardzo dobrze spisali się Urmo Aava i Kuldar Sikk (Ford Focus RS WRC), którzy zajęli ostatecznie drugie miejsce.

Z grupy "wielkich" największa stratę zanotowali -n chyba zgodnie z przypuszczeniami - Sébastien Ogier i Julien Ingrassia (Citroën C4 WRC - 1.28,2 min.).

W "dziesiątce" miejsca zajęli Gareth McHale i Brian Murphy (Ford Focus RS WRC) oraz Eamonn Boland i Damien Morrissey (Subaru Impreza WRC).

W punktacji JWRC zwyciężyli koledzy Michała Kościuszko z ekipy Suzuki - Aaron Burkart i Michael Kolback (Suzuki Swift Super 1600).

Wystartowało zaledwie osiem załóg.

Wyniki próby: Jari-Matti Latvala, Urmo Aava (strata 17,6 sek.), Niall McShea i Marshall Clarke (Proton Satria Neo S2000 - 27,1 sek.), Mikko Hirvonen (31,5 sek.), Daniel Sordo (32,7 sek.), Henning Solberg i Cato Menkerud (Ford Focus RS WRC - 35,9 sek.), Sébastien Loeb (42,0 sek.), Gareth McHale (46,0 sek.), Eamonn Boland (51,7 sek.), Chris Atkinson i Stéphane Prévot (Citroën C4 WRC - 52,5 sek.), Conrad Rautenbach i Daniel Barritt (Citroën C4 WRC - 54,2 sek.).

Drugi odcinek specjalny (Cavan 1 - 15,09 km)

Wszystko powróciło do normy! Deszczowe opony PZero, które były atutem na pierwszej próbie, tym razem okazały się nie najlepsze...

Jaria - Matti Latvala meldował o dwóch awariach i w rezultacie stracił aż 1.52,2 minuty!

Sensacyjnym liderem został Urmo Aava. Estończyk zajął na odcinku drugie miejsce (strata 2,4 sek. do Loeba) i jego przewaga po dwóch OS-ach nad Mistrzem Świata wynosi 22 sekundy!

Sébastien Loeb wyprzedza Mikko Hirvonena o 5,6 sekundy.

Szybko pojechali tym razem Khalid Al Qassimi i Michael Orr (Ford Focus RS WRC), w "dziesiątce" znaleźli się także Gareth McHale i Eamonn Boland.

Przyspieszył wyraźnie również Sébastien Ogier.

Niall McShea i Marshall Clarke znów w "dziesiątce"!

W JWRC ponownie najszybsi okazali się liderzy - Aaron Burkart i Michael Kolback.

Wyniki OS-u: Sébastien Loeb, Urmo Aava (2,4 sek.), Mikko Hirvonen (16,1 sek.), Dani Sordo (17,8 sek.), Henning Solberg (21,7 sek.), Khalid Al Qassimi (24,4 sek.), Gareth McHale (25,5 sek.), Niall McShea i Marshall Clarke (25,7 sek.), Conrad Rautenbach (26,3 sek.), Eamonn Boland (27,8 sek.), Sébastien Ogier (30,8 sek.).

Klasyfikacja po dwóch odcinkach specjalnych: 1. Urmo Aava i Kuldar Sikk; 2. Sébastien Loeb i Daniel Elena (strata 22,0 sek.); 3. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (27,6 sek.); 4. Daniel Sordo i Marc Marti (30,5 sek.); 5. Henning Solberg i Cato Menkerud (37,6 sek.); 6. Gareth McHale i Brian Murphy (51,5 sek.); 7. Eamonn Boland i Damien Morrissey (59,5 sek.); 8. Conrad Rautenbach i Daniel Barritt (1.00,5 min.); 9. Khalid Al Qassimi i Michael Orr (1.04,0 min.); 10. Chris Atkinson i Stéphane Prévot (1.18,5 min.).

Trzeci odcinek specjalny (Aughnasheelan 1 - 25,21 km)

Do odcinka nie wystartowali Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila - awaria półosi w ich Fordzie uniemożliwiła jazdę.

Stratę poniósł Chris Atkinson, w którego Citroënie źle zamknięta maska uszkodziła przednia szybę. Ostatecznie Australijczyk spadł na dwunaste miejsce, za Sébastiena Ogiera.

Jego partner z zespołu Conrad Rautenbach przebił oponę, ale stracił niewiele.

Próbę w wielkim stylu wygrał Sébastien Loeb.

Pokonał on o ponad piętnaście sekund Urmo Aavę i zmniejszył stratę do lidera do 6,7 sekundy.

Osamotniony kierowca zespołu Forda, Mikko Hirvonen traci już ponad pół minuty.

Wciąż doskonale radzą sobie Gareth McHale i Eamonn Boland, choć obaj przesunęli się o jedno miejsce w dół, wyprzedzeni przez Rautenbacha.

Po raz pierwszy pokazali się Matthew Wilson i Scott Martin (Ford Focus RS WRC), którzy "wskoczyli" do dziesiątki.

Trzydzieści sekund straty zanotowali w JWRC Aaron Burkart i Michael Kolback, ale utrzymali pierwszą pozycję.

Hans Weijs i Bjorn de Gandt (Citroën C2 Super 1600) tracą do nich 9 sekund, a Yoann Bonato i Benjamin Boulloud (Suzuki Swift Sport) - 22,3 sekundy.

Odcinek wygrali Martin Prokop i Jan Tomanek (Citroën C2 Super 1600).

Wyniki próby: Sébastien Loeb, Urmo Aava (15,3 sek.), Mikko Hirvonen (18,6 sek.), Dani Sordo (21,7 sek.), Henning Solberg (33,1 sek.), Conrad Rautenbach (41,0 sek.), Matthew Wilson (55,0 sek.), Gareth McHale (1.06,2 min.), Eamonn Boland (1.08,5 min.).

Klasyfikacja po trzech odcinkach specjalnych: 1. Urmo Aava i Kuldar Sikk; 2. Sébastien Loeb i Daniel Elena (6,7 sek.); 3. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (30,9 sek.); 4. Daniel Sordo i Marc Marti (36,9 sek.); 5. Henning Solberg i Cato Menkerud (55,4 sek.); 6. Conrad Rautenbach i Daniel Barritt (1.26,2 min.); 7. Gareth McHale i Brian Murphy (1.40,5 min.); 8. Eamonn Boland i Damien Morrissey (1.52,7 min.); 9. Matthew Wilson i Scott Martin (2.05,0 min.); 10. Khalid Al Qassimi i Michael Orr (2.10,5 min.).

Załogi zjechały obecnie do parku serwisowego.

Czwarty odcinek specjalny (Glenboy 2 - 22,25 km)

Ponowny przejazd Glenboy zmienił klasyfikację. Sébastien Loeb wyprzedził bowiem Urmo Aavę, a Dani Sordo - Mikko Hirvonena.

Sébastien Loeb "odskoczył" najgroźniejszym konkurentom na ponad pół minuty.

Sytuacja w czołówce powoli się krystalizuje. Henning Solberg traci do wyprzedzających go rywali już prawie minutę, z kolei Conrad Rautenbach jest już prawie minutę za Norwegiem.

Gareth McHale utrzymał miejsce, aleEamonn Boland spadł na jedenasta pozycje, wpuszczając do "dziesiątki" Sébastiena Ogiera.

Khalid Al Qassimi i Michael Orr stracili 2.17,1 minuty.

W JWRC odcinek wygrali ponownie Martin Prokop i Jan Tomanek.

Aaron Burkart i Michael Kolback utrzymali prowadzenie, ale znów stracili - ich przewaga nad Hansem Weijsem i Bjornem de Gandtem wynosi 4,5 sekundy.

Wyniki próby: Sébastien Loeb, Dani Sordo (2,0 sek.), Mikko Hirvonen (10,0 sek.), Chris Atkinson (29,8 sek.), Urmo Aava (38,5 sek.), Henning Solberg (42,1 sek.), Sébastien Ogier (42,8 sek.), Matthew Wilson (1.03,7 min.), Conrad Rautenbach (1.08,8 min.), Gareth McHale (1.16,4 min.).

Klasyfikacja po czterech odcinkach specjalnych: 1.Sébastien Loeb i Daniel Elena; 2. Urmo Aava i Kuldar Sikk (31,8 sek.); 3.Daniel Sordo i Marc Marti (32,8 sek.);4. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (34,2 sek.); 5. Henning Solberg i Cato Menkerud (1.30,8 min.); 6. Conrad Rautenbach i Daniel Barritt (2.28,3 min.); 7. Gareth McHale i Brian Murphy (2.50,2 min.); 8. Matthew Wilson i Scott Martin (3.02,3 min.); 9. Chris Atkinson i Stéphane Prévot (3.02,3 min.); 10. Sébastien Ogier i Julien Ingrassia (3.06,0 min.); 11. Eamonn Boland i Damien Morrissey (1.52,7 min.).

Piąty odcinek specjalny (Cavan 2 - 15,09 km)

Sébastien Loeb powiększa przewagę.

Tymczasem sytuacja na podium wygląda już zupełnie normalnie - zajmują je faworyci, bowiem Urmo Aava spadł czwarte miejsce.

Dani Sordo jest na tej pętli szybszy od Mikko Hirvonena. Fin twierdzi, że musi uważać na punkty dla zespołu, ale chyba po prostu na tej nawierzchni nie czuje się najlepiej...

Coraz szybciej jedzie Chris Atkinson. Przyspieszył też Sébastien Ogier - obaj minęli Garetha McHale i Matthewa Wilsona.

Nieco stracił natomiast Henning Solberg.

W JWRC zwyciężyli Yoann Bonato i Benjamin Boulloud.

Sytuacja jest bardzo interesująca: w kilku sekundach mieszczą się trzy załogi. Prowadzą Aaron Burkart i Michael Kolback, drudzy są Yoann Bonato i Benjamin Boulloud (6,6 sek.), a trzeci - Hans Weijs i Bjorn de Gandt (7,1 sek.).

Wyniki OS-u: Sébastien Loeb, Dani Sordo (8,3 sek.), Mikko Hirvonen (11,5 sek.), Chris Atkinson (20,0 sek.), Urmo Aava (28,4 sek.), Sébastien Ogier (30,2 sek.), Conrad Rautenbach (40,9 sek.), Matthew Wilson (44,9 sek.0, Henning Solberg (45,8 sek.), Gareth McHale (52,0 sek.).

Klasyfikacja po pięciu odcinkach specjalnych: 1.Sébastien Loeb i Daniel Elena; 2. Daniel Sordo i Marc Marti (40,5 sek.);3. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (45,7 sek.); 4. Urmo Aava i Kuldar Sikk (1.00,2 min.); 5. Henning Solberg i Cato Menkerud (2.16,6 min.); 6. Conrad Rautenbach i Daniel Barritt (3.09,2 min.); 7. Chris Atkinson i Stéphane Prévot (3.22,3 min.); 8. Sébastien Ogier i Julien Ingrassia (3.36,2 min.); 9. Gareth McHale i Brian Murphy (3.42,2 min.); 10. Matthew Wilson i Scott Martin (3.46,9 min.); 11. Eamonn Boland i Damien Morrissey (4.07,1 min.).

Szósty odcinek specjalny (Aughnasheelan 2 - 25,21 km)

Ostatni odcinek drugiej pętli pierwszego etapu wskazuje, że może powtórzyć sytuacja sprzed dwóch lat. W rajdzie Irlandii, rundzie Mistrzostw Świata zwyciężyli wówczas Sébastien Loeb i Daniel Elena przed Danielem Sordo i Marcem Martim...

Odcinek wypadł bardzo pozytywnie dla kierowców Citroëna. Wygrał Loeb o 3,9 sekundy przed Sordo.

Ich najgroźniejszy konkurent - Mikko Hirvonen stracił aż 19,1 sekundy! Fin zgasił silnik...

I ma teraz już ponad minutę straty do lidera.

Rajdowanie wymaga jednak doświadczenia - najwyraźniej zabrakło tego Urmo Aavie: Estończyk nie wytrzymał presji i zakończył jazdę w rowie...

Mini "Seb" - jak mówią o Sébastienie Ogierze odnalazł nareszcie swoje tempo, czego dowodem jest awans na szóste miejsce w zawodach.

Spadł natomiast Chris Atkinson, który miał kłopoty - uderzył w słup, ale na szczęście zdołał dojechać do mety próby.

Wszystko wskazuje na to, że w czołówce sytuacja wyklaruje się na dzisiejszym etapie i reszta rajdu zapowiada się raczej nudno...

W JWRC po pięciu odcinkach liderowania Aaron Burkart i Michael Kolback spadli w klasyfikacji.

Hans Weijs i Bjorn de Gandt wyprzedzają ich o 1,9 sekundy.

Yoann Bonato i Benjamin Boulloud stanęli na odcinku.

Wyniki próby: Sébastien Loeb, Dani Sordo (3,9 sek.), Mikko Hirvonen (19,1 sek.), Sébastien Ogier (47,0 sek.), Henning Solberg (52,8 sek.), Conrad Rautenbach (1.09,1 min.), Matthew Wilson (1.09,1 min), Gareth McHale (1.22,9 min.), Chris Atkibnson (1.28,9 min.), Khalid Al Qassim (1.43,8 min.).

Obecnie załogi po raz kolejny udają się na strefę serwisową.

Nieoficjalna klasyfikacja po pierwszym etapie

Klasyfikacja JWRC po pierwszym etapie

MiejsceKierowca (Auto)Czas / strata1.Hans Weijs Jr. i Bjorn de Gandt (Citroën C2 S1600)1:21.41,5 godz.2.Aaron Burkart i Michael Kölbach (Suzuki S1600)1,9 sek.3.Martin Prokop i Jan Tomanek (Citroën C2 S1600)24,6 sek..4.Simone Bertolotti i Luca Celestini (Suzuki Swift S1600)2.37,8 min.5.Yoann Bonato i Benjamin Boulloud (Suzuki Swift Sport)4.39,5 min.6.Luca Griotti i Corrado Bonato (Renault Clio R3)11.21,4 min.7.Ross Forde i Arron Forde (Suzuki Swift Sport)12.14,2 min.8.Kevin Abbring i Erwin Mombaerts (Renault Clio R3)19.32,8 min....................................................................................................................................................

UWAGA

prosimy o samodzielne odświeżanie strony, gdyż informacje są na bieżąco aktualizowane!