Rywalizacja na trasie zawodów zapowiada się ciekawie.

Trzy Citroëny C4 WRC zespołu wyposażone są w nowe silniki, które zostaną następnie wykorzystane także w rajdach Argentyny i Włoch (Sardynii).

Sébastien Loeb i Daniel Elena oraz Daniel Sordo i Marc Marti byli nieco wolniejsi niż zwykle na dzisiejszym odcinku testowym, ale wyniki shakedownu tak naprawdę nie mówią wiele.

Bardziej przekonujące jest zdanie załóg Forda, że tym razem pokonają rywali! Oba zespoły zastosowały nowe rozwiązania w samochodach przed rajdem. Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen oraz Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila byli rano bardzo ze swoich Focusów RS WRC zadowoleni...

CIEKAWOSTKI

• Nawierzchnia: szuter.• Miejsce: Vilamoura.• Informacje praktyczne: Baza rajdu, park serwisowy i biuro prasowe znajdują się na „Estadio Algarve" w Almancil, o 8 km od Faro. Różnica czasu pomiędzy Portugalią (GMT+1) a Polską (GMT+2) wynosi jedną godzinę. Gdy w Portugalii jest godzina 7:00, we Warszawie jest 8:00. W piątek 3 kwietnia – słońce wzejdzie w Faro o godz. 7:16, a zajdzie o 19:56.• Sprawy techniczne: Na Portugalię i Argentynę każda załoga ma do dyspozycji komplet zapasowy, złożony z jednej skrzyni biegów, jednego mechanizmu różnicowego i jednej turbosprężarki. Przekładnie kierownicze i ramy pomocnicze pod silnikiem zostaną zaplombowane przed startem w Portugalii i będą musiały następnie wystarczyć na Rajd Argentyny.• Opony: Każda załoga ma do dyspozycji 46 szt. opon Pirelli Scorpion 205/65 o twardej mieszance. W samochodzie można wieźć dwa koła zapasowe. Obowiązuje zakaz nacinania opon.• Zapoznanie: Odbyło się we wtorek i w środę. Podczas przejazdów zapoznawczych nie wolno było przekraczać prędkości 70 km / godz. (ewentualnie niższej tam, gdzie ograniczają ją odpowiednie znaki).• Konferencja prasowa przed rajdem odbyła się we czwartek o godz. 13:30, w biurze prasowym rajdu.• Trasa: o całkowitej długości 1164,99 km, w tym 18 odcinków specjalnych (12 różnych) o łącznym dystansie 361,36 km.• Program szczegółowy:Etap 1: czwartek i piątek: załogi przejadą 429,19 kilometrów, w tym siedem odcinków specjalnych (4 różne) o długości 136,21 km. Są to: w czwartek - OS 1: Superoes Estadio Algarve 1 (2,21 km); w piątek - OS 2: Ourique 1 (23,42 km); OS 3: Silves 1 (21,54 km); OS 4: Malhao 1 (22,04 km), OS 5: Ourique 2 (23,42 km); OS 6: Silves 2 (21,54 km); OS 7: Malhao 2 (22,04 km). Ostatni samochód w parc fermé o godz. 21:00.Etap 2: załogi przejadą 467,3 kilometra, w tym sześć odcinków specjalnych (3 różne) o długości 145,18 km. Są to: OS 8: Santa Clara 1 (22,61 km); OS 9: Almodovar 1 (27,18 km); OS 10: Vascao 1 (22,80 km); OS 11: Santa Clara 2 (22,61 km); OS 12: Almodovar 2 (27,18 km); OS 13: Vascao 2 (22,80 km). Ostatni samochód w parc fermé o godz. 21:00.Etap 3: załogi przejadą 268,5 kilometra, w tym pięć odcinków specjalnych (3 różne) o długości 79,97 km. Są to: OS 14: Loulé 1 (22,65 km); OS 15: S. Bras Alportel 1 (16,23 km); OS 16: Loulé 2 (22,65 km); OS 17: S. Bras Alportel 2 (16,23 km); OS 18: Superoes Estadio Algarve 2 (2,21 km). Meta o godz. 14:10.• Uroczystość ogłoszenia wyników i podium: w niedzielę 5 kwietnia od godz. 14:45.• Konferencja prasowa po rajdzie: w niedzielę 5 kwietnia, w biurze prasowym rajdu, od godz. 15:30.• Nowości: Rajd korzysta z tej samej infrastruktury, co dawniej, ale jego trasa została w znacznej części wytyczona na nowo. W piątek zupełnie nowym odcinkiem będzie Silves (OS3 i 6), a Ourique (OS2 i 5) oraz Malhao (OS4 i 7) zostały poważnie zmienione. W sobotę odcinkami zmodyfikowanymi będą Santa Clara (OS8 i 11) i Almodovar (OS9 i 12), a całkowicie nowym - Vascao (OS10 i 13). Trzeciego dnia rajdu tylko odcinek S. Bras de Alportel (OS15 i 17) będzie identyczny jak w roku 2007, natomiast Loulé (OS14 i 16) zmieniono na tyle, że jest nową wersją odcinka znanego z przeszłości.

Pierwszy odcinek specjalny Superoes Estadio Algarve 1 - 2,21 km)

Pierwsza próba w rajdzie, rozegrana z myślą o kibicach była dla załóg jedynie rozgrzewka przed wielkim ściganiem... Różnice nie były - bo nie mogły być! - znaczące.

W 0,2 sekundy znalazły sie trzy załogi.

Pierwszymi liderami zostali Henning Solberg i Cato Menkerud (Ford Focus RS WRC).

Daniel Sordo i Marc Marti (Citroën C4 WRC) stracili 0,1 sekundy, a Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (Ford Focus RS WRC) - 0,2 sekundy.

Sébastien Loeb i Daniel Elena (Citroën C4 WRC) wyprzedzili Jari-Mattiego Latvalę i Miikkę Anttilę (Ford Focus WRC).

Bardzo dobrze spisali się Marcus Grönholm i Timo Rautiainen (Subaru Impreza WRC), którzy zajęli szóste miejsce.

W JWRC zdecydowanie najszybsi okazali się Alessandro Bettega i Simone Scattolin w Renault Clio Super 1600. Włosi, którzy byli najszybsi także na odcinku testowym będą zapewne należeli do faworytów w klasie.

My wierzymy jednak w Michała Kościuszkę i Macieja Szczepaniaka. Jedyna polska załoga w Mistrzostwach Świata ma szanse zdobycia wielu punktów i zniwelowania różnicy dzielącej ich do dwóch wyprzedzających ich (po dwóch rundach) załóg.

Michał i Maciek zazwyczaj rozpoczynają rywalizację ostrożnie, szczególnie jeśli jest to Superoes. Tak tez było tym razem - nasi reprezentanci zajęci czwarte miejsce w klasie, tracąc do liderów 3,2 sekundy.

W PCWRC najszybsi okazali się Bruno Magalhães i Carlos Magalhães (Peugeot 207 S200).

Nieoficjalne wyniki pierwszego OS-u

MiejsceZałoga (Auto)Czas / strata1.Henning Solberg i Cato Menkerud (Ford Focus RS WRC)2.09,6 min.2.Daniel Sordo i Marc Marti (Citroën C4 WRC)0,1 sek.3.Mikko Hirvonen i Jarmo Lehtinen (Ford Focus RS WRC)0,2 sek.4.Sébastien Loeb i Daniel Elena (Citroën C4 WRC)1,3 sek.5.Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila (Ford Focus WRC)2,9 sek.6.Marcus Grönholm i Timo Rautiainen (Subaru Impreza WRC)4,5 sek.7.Federico Villagra i Jorge Perez Companc (Ford Focus RS WRC)5,6 sek.8.Petter Solberg i Philip Mills (Citroën Xsara WRC)5,9 sek.9.Mads Østberg i Ole Kristian Unnerud (Subaru Impreza WRC)7,0 sek.10.Sébastien Ogier i Julien Ingrassia (Citroën C4 WRC)7,3 sek.11.Matthew Wilson i Scott Martin (Ford Focus RS WRC)7,7 sek.12.Jewgienij Nowikow i Dale Moscatt (Citroën C4 WRC)8,9 sek.13.Khalid Al Qassimi i Michael Orr (Ford Focus RS WRC)8,9 sek.14.René Kuipers i Erwin Berkhof (Ford Focus RS WRC)9,6 sek.15.Bruno Magalhães i Carlos Magalhães (Peugeot 207 S200)9,8 sek.32.Michał Kościuszko i Maciej Szczepaniak (Suzuki Swift Super 1600)15,7 sek.

Wyniki w klasie PCWRC

MiejsceKierowca (Auto)Czas / strata1.Bruno Magalhães i Carlos Magalhães (Peugeot 207 S200)2.19,4 min..2.Armindo Araujo i Miguel Ramalho (Mitsubishi Lancer Evo IX)1,8 sek.3.Patrik Flodin i Goran Bergsten (Subaru Impreza N14)3,1 sek.4.Patrik Sandell i Emil Axelsson (Skoda Fabia Super 2000)3,8 sek..5.Eyvind Brynildsen i Mathieu Giraudet (Mitsubishi Lancer Evo IX)4,2 sek.6.Andis Neiksans i Peteris Dzirkalis (Mitsubishi Lancer Evo IX)4,4 sek.7.Martin Prokop i Jan Tomanek (Mitsubishi Lancer Evo IX)4,7 sek.8.Gaurav Singh Gill i David Senior (Subaru Impreza N14)5,8 sek.9.Martin Semerad i Bohuslav Ceplecha (Mitsubishi Lancer Evo IX)6,1 sek.10.Thomas Privé i Patrice Zurro (Mitsubishi Lancer Evo IX)6,5 sek.

Wyniki w klasie JWRC

MiejsceKierowca (Auto)Czas / strata1.Alessandro Bettega i Simone Scattolin (Renault Clio R3)2.22,12.Hans Weijs Jr. i Bjorn de Gandt (Citroën C2 S1600)0,8 sek.3.Kevin Abbring i Erwin Mombaerts (Renault Clio R3)2,7 sek.4.Michał Kościuszko i Maciej Szczepaniak (Suzuki Swift S1600)3,2 sek.5.Simone Bertolotti i Luca Celestini (Suzuki Swift S1600)4,0 sek.6.Luca Griotti i Corrado Bonato (Renault Clio R3)7,5 sek.7.Yoann Bonato i Benjamin Boulloud (Suzuki Swift Sport)9,4 sek.