Po raz kolejny mechanicy wypowiedzieli się na temat jakości aut jeżdżących po polskich drogach. Tym razem pod lupę wzięli układ napędowy. W rankingu awaryjności, przygotowanym przez sieć serwisów ProfiAuto, średnia ocena, jaką uzyskał układ napędowy w popularnych autach używanych, to 4,3.

Najlepsze są auta japońskie, na końcu francuskie

Najlepsze noty otrzymały samochody japońskich i niemieckich producentów. Honda Civic VIII znalazła się na pierwszym miejscu, a na drugim ex-aequo Nissan Qashquai I i Audi A4 (B5). Model, który został oceniony najgorzej przez mechaników, to Renault Mégane III, które wraz z dwoma innymi modelami tej marki (Scenic III i Laguna II) zamykają zestawienie.

Ranking awaryjności układów napędowych

To wyniki ogólnej klasyfikacji, ale w poszczególnych kategoriach cenowych podium wyglądało nieco inaczej. Wśród starszych aut bardzo dobrze oceniono modele niemieckie. Oczywiście trzeba też pamiętać, że trwałość takich elementów jak sprzęgło, skrzynia biegów czy przeguby uzależniona jest zarówno od mocy silnika – duża moc to duże obciążenie dla układu napędowego – ale także stylu jazdy kierowcy.

Zwycięzcy w kategoria samochodów do 10 tys. zł

W grupie aut mieszczących się w kategorii cenowej do 10 tys. zł, mechanicy szczególnie polecają napęd w Audi A4 (B5). Mimo zaawansowanego wieku, model ten uzyskał bardzo wysoką notę – pięć w skali 6-punktowej. Mechanicy zwrócili uwagę na problemy z luzami w układzie kierowniczym i awarie wałków rozrządu w wersji z silnikiem Diesla 2.5.

Po drugiej stronie zestawienia znalazło się Renault Laguna II (ocena 3,6). Jak widać, nie bez powodu model ten okrzyknięto „królową lawet”. W tym modelu najczęściej dochodziło m.in. do awarii wtryskiwaczy oraz usterki turbosprężarki.

Zwycięzcy w kategoria samochodów od 10 do 20 tys. zł

W tym przedziale najwyższą notę (4,9) otrzymały aż trzy modele. Były to Audi A4 (B6 i B7), Volkswagen Polo IV 9N i Toyota Yaris II. Według mechaników najmniej trwałym elementem w popularnym na naszym rynku modelu Audi są awarie turbosprężarki (silniki Diesla), z kolei w Volkswagenie usterki koła dwumasowego i nietrwały napęd rozrządu. W przypadku Toyoty największe ryzyko awarii występuje w przypadku skrzyń biegów oraz dość częste problemy z wyciekami oleju w wersji z silnikiem 1,3l.

W tej grupie cenowej najgorzej wypadł Peugeot 307 (ocena 3,8). Awarie stwierdzano głównie w modelach z silnikiem Diesla, w których mechanicy wskazywali na problemy z turbosprężarką i wtryskiwaczami.

Zwycięzcy w kategoria samochodów od 20 do 30 tys. zł

W trzeciej grupie cenowej (od 20 do około 30 tys. zł) najlepiej oceniono Hondę Civic VIII, która jednocześnie dostała najlepszy wynik w całym zestawieniu (5,2). To model, w którym mechanicy mieli najmniej zgłoszeń dotyczących usterek.

Wielkim przegranym zestawienia w tej grupie cenowej jest Renault Mégane III (3,5), który jednocześnie jest modelem z najgorszym wynikiem w całym zestawieniu. Do najczęściej zgłaszanych usterek należały awarie turbosprężarki i problemy z wtryskami w wersjach z silnikami Diesla, a także wycieki oleju.