Auto Świat Wiadomości Aktualności Nowy raport jakości TÜV - które auta są najmniej, a które najbardziej awaryjne?

Nowy raport jakości TÜV - które auta są najmniej, a które najbardziej awaryjne?

Autor Piotr Karczmarczyk
Piotr Karczmarczyk

Niemiecka organizacja TÜV po raz kolejny sprawdziła jakość samochodów używanych. Okazuje się, że w tym roku mamy kilka zmian na pozycji liderów w poszczególnych kategoriach wiekowych, ale nadal jest jedna marka, w autach której usterki występują najczęściej.

Raport jakości TUV 2021, czyli  które auta są bezawaryjne, a które psują się najczęściej?
Zobacz galerię (12)
Auto Świat
Raport jakości TUV 2021, czyli które auta są bezawaryjne, a które psują się najczęściej?
  • W ostatnim roku blisko co piąty samochód (dokładnie 19,9 proc.) nie przeszedł badania okresowego na stacjach TÜV
  • Tylko 0,05 proc. sprawdzonych aut, czyli około 14 000 pojazdów, zostało sklasyfikowanych jako „niebezpieczne” i natychmiast wycofano z ruchu
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Raport jakości TÜV powstaje na podstawie wyniku kilku milionów badań technicznych, które diagności przeprowadzają w ciągu roku na terenie Niemiec. Ta baza wiedzy służy do stworzenia rankingu usterkowości. Jak co roku wyłaniane są najmniej i najbardziej awaryjne samochody roku w poszczególnych klasach (ten ranking przedstawimy na końcu w formie galerii) oraz powstają zestawienia pokazujące awaryjność aut w poszczególnych kategoriach wiekowych.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Raport TUV 2021 – jak powstaje ranking awaryjności?

Ranking budowany jest na podstawie oceny kondycji technicznej i występowania usterek, które mogą zagrozić bezpieczeństwu kierowcy i pasażerów. Mowa jest m.in. o kontroli oświetlenia i elektryki, zawieszenia, układu hamulcowego, silnika (czystość spalin, wycieki płynów) i układu wydechowego. Zatem liczba, która pojawia się obok danego modelu, oznacza odsetek aut, które miały poważne problemy z zaliczeniem obowiązkowego przeglądu technicznego.

Oznacza to, że im więcej aut z usterkami dyskwalifikującymi pojazd z badania, tym niższe miejsce danego modelu w rankingu TÜV. Co prawda tego typu kryteria mają swoje słabe strony, bo w dużej mierze miejsce danego modelu zależy też od właściciela auta i jego dbałości o rzetelny serwis samochodu, szczególnie w przypadku aut bardziej wiekowych. Jednak z drugiej strony trzeba pamiętać, że TÜV ma do dyspozycji ogromną bazę wiedzy, która rok w rok składa się z blisko 9 mln przeprowadzonych badań. Tak duża skala może już w miarę wiarygodny sposób pokazać chociażby tendencję które auta psują się częściej, a które są bardziej trwałe.

Raport TUV 2021– od Mercedesa do Dacii

Przeczytaj też:

Zestawienie podzielone jest na pięć grup wiekowych: od aut maksymalnie dwu i trzyletnich do samochodów w wieku 10-11 lat (to najstarsze samochody ujęte w raporcie). W najnowszym zestawieniu czołowe miejsca (najmniej awaryjne) okupują głównie modele Mercedesa i Porsche, które wręcz zdominowały pierwsze piątki większości grup wiekowych. Jednak są też niespodzianki, m.in. bardzo wysokie miejsce Opla Insigni i Karla w najmłodszych grupach wiekowych. Natomiast wśród starszych aut w czołówce przewija się Honda Jazz, Toyota Auris i Mitsubishi ASX.

Z kolei „ogony” tabel należą zdecydowanie do Dacii, czyli marki niskobudżetowej koncernu Renault. Zresztą pojedyncze modele „koncernu matki” także pojawiają się na ostatnich miejscach w poszczególnych kategoriach wiekowych, m.in. Twingo i Kangoo. Pewnym zaskoczeniem są także niskie miejsca (poza „setką”) niektórych modeli Volkswagena (Sharan i Passat CC).

Raport TUV 2021: najlepsze i najgorsze auta 2- i 3-letnie

MiejsceModelWspółczynnik wykrytych usterek (w proc.)Średni przebieg (w tys. km)
1Mercedes GLC1,756
2Mercedes Klasy B2,237
2Opel Insignia2,237
2Porsche 9112,224
5Mercedes SLC2,428
125Dacia Logan10,456
125Ford Galaxy10,466
127Fiat Punto10,540
128Dacia Lodgy10,948
129Dacia Duster11,141

Raport TUV 2021: najlepsze i najgorsze auta 4- i 5-letnie

MiejsceModelWspółczynnik wykrytych usterek (w proc.)Średni przebieg (w tys. km)
1Porsche 9112,742
2Opel Karl3,837
2Porsche Macan3,870
4Mercedes GLE4,588
5Mercedes SLC4,650
126Seat Alhambra18,488
127Dacia Lodgy18,880
128Dacia Logan19,272
129Volkswagen Passat CC19,890
130Volkswagen Sharan20,393

Raport TUV 2021: najlepsze i najgorsze auta 6- i 7-letnie

MiejsceModelWspółczynnik wykrytych usterek (w proc.)Średni przebieg (w tys. km)
1Porsche 9114,149
2Audi TT7,375
3Mercedes Klasy B7,878
4Toyota Auris8,680
4Volkswagen Touareg8,6126
118Volkswagen Sharan24,2126
119Volkswagen Passat CC25,3120
120Dacia Lodgy25,6102
121Renault Kangoo27,197
122Dacia Logan30,9102

Raport TUV 2021: najlepsze i najgorsze auta 8- i 9-letnie

MiejsceModelWspółczynnik wykrytych usterek (w proc.)Średni przebieg (w tys. km)
1Porsche 9116,773
2Mercedes SLK7,571
3Audi TT10,095
4Mitsubishi ASX11,5117
5Audi Q512,2141
108Fiat Panda31,091
109Renault Twingo31,486
110Dacia Sandero31,895
111Renault Kangoo34,1119
112Dacia Logan34,4117

Raport TUV 2021: najlepsze i najgorsze auta 10- i 11-letnie

MiejsceModelWspółczynnik wykrytych usterek (w proc.)Średni przebieg (w tys. km)
1Porsche 9119,673
2Audi TT14,8115
2Honda Jazz14,8102
4BMW X115,9135
5Volkswagen Golf Plus16,4109
96Nissan Qashqai32,9136
97Mazda 533,0146
98Hyundai Tucson34,0130
99Dacia Logan36,2134
100Renault Kangoo37,5137

Najmniej i najbardziej awaryjne samochody z podziałem na klasy aut (samochody 2- i 3-letnie)

Autor Piotr Karczmarczyk
Piotr Karczmarczyk