• W ostatnim roku blisko co piąty samochód (dokładnie 19,9 proc.) nie przeszedł badania okresowego na stacjach TÜV
  • Tylko 0,05 proc. sprawdzonych aut, czyli około 14 000 pojazdów, zostało sklasyfikowanych jako „niebezpieczne” i natychmiast wycofano z ruchu
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Raport jakości TÜV powstaje na podstawie wyniku kilku milionów badań technicznych, które diagności przeprowadzają w ciągu roku na terenie Niemiec. Ta baza wiedzy służy do stworzenia rankingu usterkowości. Jak co roku wyłaniane są najmniej i najbardziej awaryjne samochody roku w poszczególnych klasach (ten ranking przedstawimy na końcu w formie galerii) oraz powstają zestawienia pokazujące awaryjność aut w poszczególnych kategoriach wiekowych.

Raport TUV 2021 – jak powstaje ranking awaryjności?

Ranking budowany jest na podstawie oceny kondycji technicznej i występowania usterek, które mogą zagrozić bezpieczeństwu kierowcy i pasażerów. Mowa jest m.in. o kontroli oświetlenia i elektryki, zawieszenia, układu hamulcowego, silnika (czystość spalin, wycieki płynów) i układu wydechowego. Zatem liczba, która pojawia się obok danego modelu, oznacza odsetek aut, które miały poważne problemy z zaliczeniem obowiązkowego przeglądu technicznego.

Oznacza to, że im więcej aut z usterkami dyskwalifikującymi pojazd z badania, tym niższe miejsce danego modelu w rankingu TÜV. Co prawda tego typu kryteria mają swoje słabe strony, bo w dużej mierze miejsce danego modelu zależy też od właściciela auta i jego dbałości o rzetelny serwis samochodu, szczególnie w przypadku aut bardziej wiekowych. Jednak z drugiej strony trzeba pamiętać, że TÜV ma do dyspozycji ogromną bazę wiedzy, która rok w rok składa się z blisko 9 mln przeprowadzonych badań. Tak duża skala może już w miarę wiarygodny sposób pokazać chociażby tendencję które auta psują się częściej, a które są bardziej trwałe.

Raport TUV 2021– od Mercedesa do Dacii

Zestawienie podzielone jest na pięć grup wiekowych: od aut maksymalnie dwu i trzyletnich do samochodów w wieku 10-11 lat (to najstarsze samochody ujęte w raporcie). W najnowszym zestawieniu czołowe miejsca (najmniej awaryjne) okupują głównie modele Mercedesa i Porsche, które wręcz zdominowały pierwsze piątki większości grup wiekowych. Jednak są też niespodzianki, m.in. bardzo wysokie miejsce Opla Insigni i Karla w najmłodszych grupach wiekowych. Natomiast wśród starszych aut w czołówce przewija się Honda Jazz, Toyota Auris i Mitsubishi ASX.

Z kolei „ogony” tabel należą zdecydowanie do Dacii, czyli marki niskobudżetowej koncernu Renault. Zresztą pojedyncze modele „koncernu matki” także pojawiają się na ostatnich miejscach w poszczególnych kategoriach wiekowych, m.in. Twingo i Kangoo. Pewnym zaskoczeniem są także niskie miejsca (poza „setką”) niektórych modeli Volkswagena (Sharan i Passat CC).

Raport TUV 2021: najlepsze i najgorsze auta 2- i 3-letnie

Miejsce Model Współczynnik wykrytych usterek (w proc.) Średni przebieg (w tys. km)
1 Mercedes GLC 1,7 56
2 Mercedes Klasy B 2,2 37
2 Opel Insignia 2,2 37
2 Porsche 911 2,2 24
5 Mercedes SLC 2,4 28
125 Dacia Logan 10,4 56
125 Ford Galaxy 10,4 66
127 Fiat Punto 10,5 40
128 Dacia Lodgy 10,9 48
129 Dacia Duster 11,1 41

Raport TUV 2021: najlepsze i najgorsze auta 4- i 5-letnie

Miejsce Model Współczynnik wykrytych usterek (w proc.) Średni przebieg (w tys. km)
1 Porsche 911 2,7 42
2 Opel Karl 3,8 37
2 Porsche Macan 3,8 70
4 Mercedes GLE 4,5 88
5 Mercedes SLC 4,6 50
126 Seat Alhambra 18,4 88
127 Dacia Lodgy 18,8 80
128 Dacia Logan 19,2 72
129 Volkswagen Passat CC 19,8 90
130 Volkswagen Sharan 20,3 93

Raport TUV 2021: najlepsze i najgorsze auta 6- i 7-letnie

Miejsce Model Współczynnik wykrytych usterek (w proc.) Średni przebieg (w tys. km)
1 Porsche 911 4,1 49
2 Audi TT 7,3 75
3 Mercedes Klasy B 7,8 78
4 Toyota Auris 8,6 80
4 Volkswagen Touareg 8,6 126
118 Volkswagen Sharan 24,2 126
119 Volkswagen Passat CC 25,3 120
120 Dacia Lodgy 25,6 102
121 Renault Kangoo 27,1 97
122 Dacia Logan 30,9 102

Raport TUV 2021: najlepsze i najgorsze auta 8- i 9-letnie

Miejsce Model Współczynnik wykrytych usterek (w proc.) Średni przebieg (w tys. km)
1 Porsche 911 6,7 73
2 Mercedes SLK 7,5 71
3 Audi TT 10,0 95
4 Mitsubishi ASX 11,5 117
5 Audi Q5 12,2 141
108 Fiat Panda 31,0 91
109 Renault Twingo 31,4 86
110 Dacia Sandero 31,8 95
111 Renault Kangoo 34,1 119
112 Dacia Logan 34,4 117

Raport TUV 2021: najlepsze i najgorsze auta 10- i 11-letnie

Miejsce Model Współczynnik wykrytych usterek (w proc.) Średni przebieg (w tys. km)
1 Porsche 911 9,6 73
2 Audi TT 14,8 115
2 Honda Jazz 14,8 102
4 BMW X1 15,9 135
5 Volkswagen Golf Plus 16,4 109
96 Nissan Qashqai 32,9 136
97 Mazda 5 33,0 146
98 Hyundai Tucson 34,0 130
99 Dacia Logan 36,2 134
100 Renault Kangoo 37,5 137

Najmniej i najbardziej awaryjne samochody z podziałem na klasy aut (samochody 2- i 3-letnie)