- W ostatnim roku blisko co piąty samochód (dokładnie 19,9 proc.) nie przeszedł badania okresowego na stacjach TÜV
- Tylko 0,05 proc. sprawdzonych aut, czyli około 14 000 pojazdów, zostało sklasyfikowanych jako „niebezpieczne” i natychmiast wycofano z ruchu
- Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
- Raport TUV 2021 – jak powstaje ranking awaryjności?
- Raport TUV 2021– od Mercedesa do Dacii
- Przeczytaj też:
- Raport TUV 2021: najlepsze i najgorsze auta 2- i 3-letnie
- Raport TUV 2021: najlepsze i najgorsze auta 4- i 5-letnie
- Raport TUV 2021: najlepsze i najgorsze auta 6- i 7-letnie
- Raport TUV 2021: najlepsze i najgorsze auta 8- i 9-letnie
- Raport TUV 2021: najlepsze i najgorsze auta 10- i 11-letnie
- Najmniej i najbardziej awaryjne samochody z podziałem na klasy aut (samochody 2- i 3-letnie)
Raport jakości TÜV powstaje na podstawie wyniku kilku milionów badań technicznych, które diagności przeprowadzają w ciągu roku na terenie Niemiec. Ta baza wiedzy służy do stworzenia rankingu usterkowości. Jak co roku wyłaniane są najmniej i najbardziej awaryjne samochody roku w poszczególnych klasach (ten ranking przedstawimy na końcu w formie galerii) oraz powstają zestawienia pokazujące awaryjność aut w poszczególnych kategoriach wiekowych.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoRaport TUV 2021 – jak powstaje ranking awaryjności?
Ranking budowany jest na podstawie oceny kondycji technicznej i występowania usterek, które mogą zagrozić bezpieczeństwu kierowcy i pasażerów. Mowa jest m.in. o kontroli oświetlenia i elektryki, zawieszenia, układu hamulcowego, silnika (czystość spalin, wycieki płynów) i układu wydechowego. Zatem liczba, która pojawia się obok danego modelu, oznacza odsetek aut, które miały poważne problemy z zaliczeniem obowiązkowego przeglądu technicznego.
Oznacza to, że im więcej aut z usterkami dyskwalifikującymi pojazd z badania, tym niższe miejsce danego modelu w rankingu TÜV. Co prawda tego typu kryteria mają swoje słabe strony, bo w dużej mierze miejsce danego modelu zależy też od właściciela auta i jego dbałości o rzetelny serwis samochodu, szczególnie w przypadku aut bardziej wiekowych. Jednak z drugiej strony trzeba pamiętać, że TÜV ma do dyspozycji ogromną bazę wiedzy, która rok w rok składa się z blisko 9 mln przeprowadzonych badań. Tak duża skala może już w miarę wiarygodny sposób pokazać chociażby tendencję które auta psują się częściej, a które są bardziej trwałe.
Raport TUV 2021– od Mercedesa do Dacii
Przeczytaj też:
Zestawienie podzielone jest na pięć grup wiekowych: od aut maksymalnie dwu i trzyletnich do samochodów w wieku 10-11 lat (to najstarsze samochody ujęte w raporcie). W najnowszym zestawieniu czołowe miejsca (najmniej awaryjne) okupują głównie modele Mercedesa i Porsche, które wręcz zdominowały pierwsze piątki większości grup wiekowych. Jednak są też niespodzianki, m.in. bardzo wysokie miejsce Opla Insigni i Karla w najmłodszych grupach wiekowych. Natomiast wśród starszych aut w czołówce przewija się Honda Jazz, Toyota Auris i Mitsubishi ASX.
Z kolei „ogony” tabel należą zdecydowanie do Dacii, czyli marki niskobudżetowej koncernu Renault. Zresztą pojedyncze modele „koncernu matki” także pojawiają się na ostatnich miejscach w poszczególnych kategoriach wiekowych, m.in. Twingo i Kangoo. Pewnym zaskoczeniem są także niskie miejsca (poza „setką”) niektórych modeli Volkswagena (Sharan i Passat CC).
Raport TUV 2021: najlepsze i najgorsze auta 2- i 3-letnie
Miejsce | Model | Współczynnik wykrytych usterek (w proc.) | Średni przebieg (w tys. km) |
---|---|---|---|
1 | Mercedes GLC | 1,7 | 56 |
2 | Mercedes Klasy B | 2,2 | 37 |
2 | Opel Insignia | 2,2 | 37 |
2 | Porsche 911 | 2,2 | 24 |
5 | Mercedes SLC | 2,4 | 28 |
125 | Dacia Logan | 10,4 | 56 |
125 | Ford Galaxy | 10,4 | 66 |
127 | Fiat Punto | 10,5 | 40 |
128 | Dacia Lodgy | 10,9 | 48 |
129 | Dacia Duster | 11,1 | 41 |
Raport TUV 2021: najlepsze i najgorsze auta 4- i 5-letnie
Miejsce | Model | Współczynnik wykrytych usterek (w proc.) | Średni przebieg (w tys. km) |
---|---|---|---|
1 | Porsche 911 | 2,7 | 42 |
2 | Opel Karl | 3,8 | 37 |
2 | Porsche Macan | 3,8 | 70 |
4 | Mercedes GLE | 4,5 | 88 |
5 | Mercedes SLC | 4,6 | 50 |
126 | Seat Alhambra | 18,4 | 88 |
127 | Dacia Lodgy | 18,8 | 80 |
128 | Dacia Logan | 19,2 | 72 |
129 | Volkswagen Passat CC | 19,8 | 90 |
130 | Volkswagen Sharan | 20,3 | 93 |
Raport TUV 2021: najlepsze i najgorsze auta 6- i 7-letnie
Miejsce | Model | Współczynnik wykrytych usterek (w proc.) | Średni przebieg (w tys. km) |
---|---|---|---|
1 | Porsche 911 | 4,1 | 49 |
2 | Audi TT | 7,3 | 75 |
3 | Mercedes Klasy B | 7,8 | 78 |
4 | Toyota Auris | 8,6 | 80 |
4 | Volkswagen Touareg | 8,6 | 126 |
118 | Volkswagen Sharan | 24,2 | 126 |
119 | Volkswagen Passat CC | 25,3 | 120 |
120 | Dacia Lodgy | 25,6 | 102 |
121 | Renault Kangoo | 27,1 | 97 |
122 | Dacia Logan | 30,9 | 102 |
Raport TUV 2021: najlepsze i najgorsze auta 8- i 9-letnie
Miejsce | Model | Współczynnik wykrytych usterek (w proc.) | Średni przebieg (w tys. km) |
---|---|---|---|
1 | Porsche 911 | 6,7 | 73 |
2 | Mercedes SLK | 7,5 | 71 |
3 | Audi TT | 10,0 | 95 |
4 | Mitsubishi ASX | 11,5 | 117 |
5 | Audi Q5 | 12,2 | 141 |
108 | Fiat Panda | 31,0 | 91 |
109 | Renault Twingo | 31,4 | 86 |
110 | Dacia Sandero | 31,8 | 95 |
111 | Renault Kangoo | 34,1 | 119 |
112 | Dacia Logan | 34,4 | 117 |
Raport TUV 2021: najlepsze i najgorsze auta 10- i 11-letnie
Miejsce | Model | Współczynnik wykrytych usterek (w proc.) | Średni przebieg (w tys. km) |
---|---|---|---|
1 | Porsche 911 | 9,6 | 73 |
2 | Audi TT | 14,8 | 115 |
2 | Honda Jazz | 14,8 | 102 |
4 | BMW X1 | 15,9 | 135 |
5 | Volkswagen Golf Plus | 16,4 | 109 |
96 | Nissan Qashqai | 32,9 | 136 |
97 | Mazda 5 | 33,0 | 146 |
98 | Hyundai Tucson | 34,0 | 130 |
99 | Dacia Logan | 36,2 | 134 |
100 | Renault Kangoo | 37,5 | 137 |