W nowych modelach wielkość ta stopniowo rośnie, gdyż koncern Renault dąży do osiągnięcia poziomu, w którym sto procent zastosowanych materiałów będzie nadawać się do recyklingu.

Polacy mają coraz większą świadomość ekologiczną i coraz więcej osób rozumie potrzebę ponownego przetwarzania surowców wtórnych. Badania wykazały, że przez ostatnich kilka lat ilość osób segregujących odpady domowe wzrosła o 18 p.p. O 12 p.p. zwiększył się odsetek zbierających surowce wtórne.

Odzysk aluminiowych puszek po napojach wzrósł przez 10 lat o niemal 60 p.p.! Jednak recykling nie powinien ograniczać się wyłącznie donp. segregowania śmieci w gospodarstwie domowym. Proces ten rozpoczyna się w fabryce, gdzie już na etapie projektowania każdy producent może zastosować technologie umożliwiające i ułatwiające późniejsze przetwarzanie surowców wtórnych. Koncern Renault za jeden z celów postawił sobie wykorzystanie w swoich modelach samochodów jak największej ilości elementów, które można powtórnie przetworzyć.

Przejawem tej inicjatywy jest wprowadzenie przez Renault symbolu "eco2". Oznaczone nim auto musi być zaprojektowane w taki sposób, aby 95 procent jego masy nadawało się do wtórnego wykorzystania. Ponadto, co najmniej 5 procent zastosowanych w nim tworzyw sztucznych musi pochodzić z odzysku.

- Dbałość o środowisko naturalne nie może ograniczać się do fazy użytkowania pojazdu – mówi Agata Szczech z Renault Polska. Koncern Renault uważa, że powinna ona obejmować cały cykl życia samochodu, od momentu zaprojektowania i produkcji elementów, które będzie można wykorzystać ponownie, poprzez ekonomiczne i ekologiczne użytkowanie, aż po wycofanie samochodu z użycia. Dlatego samochody projektowane są tak, aby można było łatwo zdemontować oraz posortować odpowiednio oznaczone elementy i poddać recyklingowi bez dodatkowego zwiększania kosztów.

W Modusie wykorzystano aż 18 kilogramów tworzyw sztucznych pochodzących z odzysku. Model ten otrzymał też nagrodę za największą ilość surowców wtórnych wykorzystanych do konstrukcji deski rozdzielczej. W Espace IV zastosowano liczne materiały nadające się do recyklingu, obniżając jednocześnie masę pojazdu. Na przykład zastosowanie aluminiowych drzwi i maski pozwoliło na zmniejszenie ich masy o 20 kilogramów w stosunku do analogicznych części z blachy stalowej. Renault Clio III zawiera niemal 10 procent (20 kg) tworzyw pochodzących z recyklingu, a nowe Twingo 9 procent (15 kg).

- W kolejnych samochodach gamy Renault wielkości te będą stale rosły – dodaje Agata Szczech..