Logo
WiadomościAktualnościRenault Scenic i Grand Scenic po cichu zniknęły z rynku. Następców nie będzie

Renault Scenic i Grand Scenic po cichu zniknęły z rynku. Następców nie będzie

Segment minivanów kurczy się wprost proporcjonalnie do rośnięcia segmentu panoszących się na rynku SUV-ów. Kolejną ofiarą "usuwienia" motoryzacji jest Renault Scenic (także w wersji Grand), które po 25 latach rynkowej kariery odchodzi w zapomnienie. Koniec produkcji tego modelu to oficjalne zamknięcie rozdziału francuskich minivanów.

Posłuchaj artykułu

00:00 / 00:00
Audio generowane przez AI (ElevenLabs) i może zawierać błędy
Renault Scenic
Zobacz galerię (5)
Renault / Renault
Renault Scenic

Renault Scenic i jego 7-osobowa wersja Grand odchodzą z rynku w niesławie. Dlaczego? W ostatnich latach sprzedaż tych modeli była marginalna. Przy wynikach "wykręcanych" przez SUV-y mieściła się wręcz... w granicach błędu statystycznego. Być może dlatego Renault, zamiast wydać oficjalny komunikat o zakończeniu produkcji króla minivanów, po prostu wycięło go z oferty.

Aktualna gama modelowa Renault. Czegoś tu brakuje...
Aktualna gama modelowa Renault. Czegoś tu brakuje...Żródło: Auto Świat

Oczarowani SUV-ami klienci odwrócili się od minivanów

Wygaszenie produkcji Renault Scenic to jednak ważne wydarzenie, bo to koniec pewnej epoki we współczesnej historii motoryzacji – rozdział francuskich minivanów został oficjalnie zamknięty. A przecież w czasach, gdy SUV-y dopiero raczkowały, Francuzi słynęli z rodzinnych aut. Dopracowali ten format wręcz do perfekcji, więc klienci poszukujący przestronnego i przemyślanego auta bez namysłu kierowali się do salonów Renault albo Citroena.

Teraz w żadnym z nich nie znajdą już takiego pojazdu. Tylko czy ktoś się w ogóle tym przejmie? Statystyki sprzedaży dobitnie pokazują, że w ostatnich latach już mało kto interesował się tym segmentem. Przykład? Według danych Jato Dynamics opisywany król minivanów, czyli Renault Scenic, jeszcze w 2011 r. trafił do 161 tys. nabywców. Dziesięć lat później Renault z trudem znalazło 20 tys. chętnych na jego zakup.

Poprzednia generacja Renault Scenic wiodła szczęśliwsze życie
Poprzednia generacja Renault Scenic wiodła szczęśliwsze życieŻródło: Auto Świat / Archiwum

Na przestrzeni dekady podobnie duży spadek zainteresowania zanotował Citroen C4 Picasso (ze 104 tys. szt. w 2011 r. do zaledwie 17 tys. szt. w 2021 r.). Nic zatem dziwnego, że producenci decydują się na odłączanie kroplówki.

Dalszy ciąg tekstu pod podcastem:

Minivany bez następców zostaną zastąpione SUV-ami

Równie źle radzą sobie inni europejscy producenci. Podczas gdy jeszcze w 2011 r. Mercedes klasy B trafił na podjazdy 64 tys. klientów, w 2021 r. sprzedało się tylko 26 tys. szt. tego modelu. To może w formie jest chociaż Volkswagen Touran? Nic z tych rzeczy – przez dekadę sprzedaż zmalała z poziomu 118 tys. do 29 tys. egz. Nie zdziwią nas zatem kolejne komunikaty o uśmierconych minivanach.

Co będzie potem? Luki w gamie modelowej nie są problemem, wszak można je szybko zapełnić uterenowionymi samochodami, na które z pewnością znajdzie się więcej chętnych. Asem w rękawie Renault ma więc być przedłużony i wzbogacony o trzeci rząd siedzeń SUV na bazie Australa, który najprawdopodobniej otrzyma tradycyjny przydomek "Grand".

Autor Krzysztof Grabek
Krzysztof Grabek
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
Posłuchaj artykułu
Posłuchaj artykułu
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium