Toyota rozwija technologię autonomicznego auta

Toyota przeprowadziła testy drogowe w pełni autonomicznego samochodu. Auto porusza się samodzielnie (bez udziału kierowcy) w ruchu autostradowym, wykonując manewry zmiany pasa, wyprzedzania oraz wjazdów i zjazdów z autostrady.

W latach 2010-2015 Toyota zarejestrowała 1400 patentów dotyczących autonomicznych aut – ponad 2 razy więcej niż konkurenci.

Pierwsze efekty prac nad autonomicznymi samochodami znalazły już zastosowanie w seryjnych autach Toyoty. Toyota jako pierwszy producent na świecie wprowadziła na rynek nowatorski pakiet systemów bezpieczeństwa czynnego ITS Connect. System jest już dostępny modelach Prius i Crown na rynku japońskim. Umożliwia komunikację między pojazdami oraz infrastrukturą drogową, dzięki temu zapobiega większości potencjalnych wypadków i kolizji.

Miliard dolarów Toyota przeznaczy w ciągu najbliższych 5 lat na uruchomienie Toyota Research Institute (TRI), zajmującego się prowadzeniem badań nad sztuczną inteligencją oraz robotyką. TRI nawiązał ścisłą współpracę z Uniwersytetem Stanforda i Massachusetts Institute of Technology.

8,5 mln dolarów zainwestuje Toyota w prace nad technologią uczenia się maszyn. Projekt zakłada m.in. opracowanie nowych standardów komunikowania się samochodu z kierowcą lub pasażerem, z wykorzystaniem wirtualnego asystenta, wyświetlanego w technologii hologramu.

Rozwój nowoczesnych napędów

Toyota prowadzi intensywne prace rozwojowe nad seryjnymi napędami hybrydowym oraz wodorowym. Równolegle wprowadza do kolejnych modeli globalne platformy TNGA.

Toyota zarejestrowała najwięcej patentów związanych z napędami – aż 26 proc. wszystkich zgłoszonych przez przemysł motoryzacyjny wniosków. Aż 85 proc. tych patentów dotyczy napędów hybrydowych i wodorowych.

Toyota wprowadziła na światowe rynki najbardziej zaawansowany technologicznie seryjny samochód na wodorowe ogniwa paliwowe. Toyota Mirai jest już oferowana w Japonii, Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Niemczech i Danii.

Samochód spotkał się z entuzjastycznym przyjęciem. Tylko w pierwszym miesiącu sprzedaży w Japonii przyjęto aż 1500 zamówień. W Stanach Zjednoczonych klienci złożyli 2000 zamówień jeszcze przed oficjalnym rozpoczęciem sprzedaży. Toyota zamierza zwiększyć stopniowo produkcję - do 3000 egzemplarzy w 2017 roku aż do 30 000 aut w 2020 roku.

We wrześniu Toyota zaprezentowała pierwsze modele zbudowane na platformie TNGA – Priusa czwartej generacji oraz crossovera C-HR. Oba zadebiutują w salonach dilerskich w 2016 roku. Platforma TNGA pozwala konstruować auta m.in. o lepszych właściwościach jezdnych i wyższym poziomie bezpieczeństwa.

Toyota liderem niezawodności i innowacji

Specjaliści z amerykańskiej organizacji Consumer Reports wskazali 38 najbardziej niezawodnych modeli w różnych segmentach. Połowa z nich – aż 19, to Toyoty i Lexusy. W czołówce rankingu znalazły się modele Corolla, Prius i RAV4. Toyoty królowały także w niemieckim rankingu niezawodności TUV – aż 14 modeli znalazło się w pierwszych dziesiątkach poszczególnych przedziałów wiekowych tego zestawienia. W prestiżowym rankingu najbardziej innowacyjnych firm na świecie Boston Consulting Group Toyota znalazła się na 6. miejscu, wyprzedzając m.in. Amazon, Hewlett-Packard, Siemens, BMW, Daimlera i Volkswagena.

Zaufanie klientów

Klienci od lat doceniają wysiłki Toyoty na rzecz poprawy jakości, bezpieczeństwa i rozwoju technologii. Uznanie to znajduje odzwierciedlenie w wynikach sprzedaży oraz wartości marki Toyoty, która od lat jest najwyższa branży motoryzacyjnej.

W minionym roku Toyota po raz kolejny okazała się globalnym liderem przemysłu motoryzacyjnego. Drugi raz z rzędu firma wyprodukowała i sprzedała ponad 10 mln samochodów – to osiągnięcie bez precedensu w historii motoryzacji.

W Japonii sprzedaż przekroczyła 1,5 mln aut. Toyota zajmuje ponad 30 proc. rodzimego rynku, od wielu lat utrzymując niezagrożoną pozycję lidera.

Japoński producent dominuje także w Australii, gdzie okazał się numerem 1 już po raz 13. Corolla od kilku lat jest tam najpopularniejszym samochodem osobowym.

2,5 mln sprzedanych aut zapewniło Toyocie pozycję drugiego najpopularniejszego producenta w Stanach Zjednoczonych (wzrost o 5% względem 2014). Camry już po raz 14. z rzędu jest najpopularniejszym autem osobowym w USA.

Mirai innowacją dekady. Ten tytuł przyznał premierowemu modelowi wodorowemu Toyoty w Europie instytut Center of Automotive Management z Austrii.

Intensywne działania badawczo-rozwojowe Toyoty wsparły sprzedaż aut tej firmy także na Starym Kontynencie. Toyota Motor Europe ponownie sprzedała ponad 800 tys. aut (873 844), uzyskując 7-procentowy wzrost w Europie Zachodniej oraz aż 18-procentowy wzrost w Europie Centralnej. Firma zanotowała także rekordową sprzedaż hybryd. Europejczycy kupili 209 000 tych samochodów, o 17% więcej niż w 2014.