• W pobliżu mostu krymskiego przeprowadzono próby pięciu bezzałogowych samochodów: dwóch ciężarowych, dwóch osobowych oraz terenowego prototypu
  • Samochody osiągnęły prędkość maksymalną 40 km/h. Podróż na dystansie 10 km odbyła się bez kierowców
  • Jedna z testowanych ciężarówek zostanie wykorzystana do przewozu kabin w ramach eksperymentalnej trasy na terenie fabryki firmy Kamaz

Samochody autonomiczne z Rosji – to wcale nie jest żart. Nieopodal nowo wybudowanego mostu krymskiego przeprowadzono wspólne testy aż 5 różnych samochodów. Na wszelki wypadek drogę zamknięto dla ruchu, aby można było spokojnie przeprowadzić próby. Każdy z samochodów miał do pokonania odcinek 10 kilometrów. Każdy rozpędził się do maksymalnej prędkości 40 km/h. I w każdym nie było człowieka za kierownicą. Wszystkie nadzorowano z foteli dla pasażerów oraz ze specjalnych punktów zlokalizowanych nieopodal drogi.

Organizatorzy wydarzenia twierdzą, że do tej pory w Rosji nie było podobnego przedsięwzięcia. W jednym miejscu i czasie sprawdzono dwie ciężarówki, dwa samochody osobowe oraz prototyp pojazdu przeznaczonego do jazdy w terenie. Znamienne, że w przypadku samochodów osobowych sięgnięto po zagraniczne konstrukcje. Na potrzeby prób wykorzystano zmodyfikowaną wersję Skody Superb oraz leciwego już Forda Focusa drugiej generacji. W przypadku ciężarówek wykorzystano lokalne konstrukcje (m.in. seryjną ciężarówkę Kamaz-5350. Pojazdy wraz z wyposażeniem (głowice lidar, kamery video, radar oraz moduły do łączności 4G, WiFi i VHF) dostarczył Kamaz. I to on zasługuje na szczególną uwagę.

Autonomiczne ciężarówki Kamaz mają być testowane w kilku miejscach – nie tylko nieopodal mostu. Próby odbędą się na publicznej autostradzie M7 oraz na specjalnym testowym odcinku na terenie kompleksu fabrycznego Kamaz. Firma zamierza bowiem wykorzystać samochody do transportu gotowych kabin, które będą przewożone pomiędzy halami produkcyjnymi. Zmodyfikowane pojazdy rozpoznają znaki drogowe, użytkowników dróg, pieszych czy linie wymalowane na nawierzchni.

Rosjanie deklarują, że nie skończy się na pojedynczych pokazach. W ramach federalnego projektu Caravan Rosja planuje stworzyć inteligentną infrastrukturę drogową na wszystkich rosyjskich autostradach, aby można było rozpocząć regularne korzystanie z bezzałogowego transportu. Zanim to jednak nastąpi, upłynie jeszcze sporo czasu. Plany sięgają aż 2035 roku.