Prace przygotowawcze na terenie budowy tego fragmentu autostrady trwały od zeszłego roku.

"Rozpoczynamy teraz realizację zasadniczych robót budowlanych. Wcześniej nie było to możliwe ze względu na zalegający śnieg oraz utrzymujące się niskie temperatury powietrza" - poinformował Paweł Szymaniak, rzecznik prasowy Polimex-Mostostal - lidera konsorcjum budującego ten odcinek autostrady.

Wyjaśnił, że w najbliższych tygodniach zdejmowana będzie warstwa ziemi urodzajnej z terenu autostrady; budowane mają też być drogi techniczne dla pojazdów budowy, zapowiedziano również usuwanie oraz przebudowę sieci i infrastruktury technicznej. Ruszą też prace przy budowie fundamentów mostów.

Konsorcjum zleci kilku podwykonawcom realizację wybranych prac. "Negocjacje warunków współpracy dobiegają końca. Obecnie jesteśmy na etapie podpisywania umów. Wybrane firmy rozpoczną prace w najbliższych tygodniach" - zapewnił Szymaniak.

Na tym odcinku autostrady zostanie wybudowanych 40 wiaduktów drogowych, mostów i przejść dla zwierząt. Powstanie też 79 mniejszych obiektów, m.in. przepustów dla małych zwierząt oraz przejść dla płazów.

Szymaniak przypomniał, że zgodnie z zapisami kontraktu zakończenie budowy nastąpi w sierpniu 2014 roku.

Około 40-kilometrowy odcinek autostrady A1 od Strykowa do Tuszyna, czyli tzw. wschodnia obwodnica Łodzi, ma przechodzić przez powiaty zgierski i łódzki wschodni. Umowę z wykonawcą na zaprojektowanie i zbudowanie trasy podpisano w grudniu 2010 r.

Zakończenie prac planowano początkowo na drugą połowę 2013 roku, ale budowa opóźniła się o 10 miesięcy w związku z koniecznością wprowadzenia zmian do założeń projektowych. Na początku tego roku wydano ostatnie zezwolenia na budowę. Na odcinku od Strykowa do Tuszyna będą cztery węzły autostradowe; budowa tego fragmentu ma kosztować 1,158 mld zł.