- Według nowych przepisów prawo jazdy będzie mógł uzyskać 17-latek. Ale nie od razu będzie miał takie prawa, jak dorosły kierowca
- Niezależnie od wieku początkujący kierowcy będą mieć okres próbny
- Jeszcze łatwiej niż dziś będzie można tymczasowo stracić prawo jazdy za przekroczenie prędkości
- Trudniej będzie pozbyć się punktów karnych
- Masz ciągnik rolniczy? Według nowych przepisów będziesz mógł jeździć szybciej
- Łatwiej stracisz prawo jazdy za prędkość
- Trudniej będzie pozbyć się punktów karnych
- Prawo jazdy dla 17-latków. "Zwiększamy mobilność młodych osób"
- Okres próbny dla kierowców młodych stażem – teraz już naprawdę
- Masz ciągnik? To pojedziesz nieco szybciej
- Cudzoziemcy szybciej dostaną prawo jazdy
- Egzaminatorem będą mogli być przedsiębiorcy
- Kiedy nowe przepisy wejdą w życie
Są i dobre, i złe wiadomości dla kierowców. Te złe dotyczą zwłaszcza tych, którym zdarza się łamać przepisy drogowe. Konsekwencje mają być w wielu wypadkach jeszcze bardziej surowe i bardziej długofalowe niż obecnie. Ale jeśli ktoś jeździ zgodnie z przepisami, raczej powinien być zadowolony. Poprzez szereg zmian w przepisach rząd zamierza zwiększyć bezpieczeństwo no drogach.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoŁatwiej stracisz prawo jazdy za prędkość
To jedna z bardziej doniosłych zmian planowanych na przyszły rok: projekt zakłada, że przekroczenie prędkości o ponad 50 km na godz. będzie wiązało się z utratą prawa jazdy na 3 miesiące nie tylko w terenie zabudowanym. Planowane zmiany są dość zaskakujące:
- prawo jazdy będzie odbierane za przekroczenie prędkości o ponad 50 km na godz. nie tylko w terenie zabudowanym, lecz także poza terenem zabudowanym na drogach jednojezdniowych dwukierunkowych;
- przekroczenie prędkości o ponad 50 km na godz. na autostradach i drogach ekspresowych będzie – tak jak dziś – karane jedynie mandatem oraz punktami karnymi.
Co więcej, kierowcy, którzy pomimo tymczasowego elektronicznego zatrzymania prawa jazdy dalej będą kierować pojazdami, narażą się na utratę uprawnień.
Trudniej będzie pozbyć się punktów karnych
Obecnie każdy kierowca, który ma prawo jazdy dłużej niż rok, ma prawo raz na sześć miesięcy wziąć udział w szkoleniu z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego, któremu towarzyszy zmniejszenie liczby punktów karnych o sześć. Ta możliwość nie będzie całkiem zlikwidowana, ale istotnie ograniczona. Ministerstwo Infrastruktury:
Projektowana nowelizacja zakłada, że nie będzie można obniżyć wskutek szkolenia liczby punktów karnych za najpoważniejsze wykroczenia, tj. najbardziej godzące w bezpieczeństwo ruchu drogowego.
Prawo jazdy dla 17-latków. "Zwiększamy mobilność młodych osób"
Tak właśnie – zwiększaniem mobilności młodych osób – autorzy projektu ustawy uzasadniają wprowadzenie możliwości ubiegania się o prawo jazdy kategorii "B" dla 17-latków. Oczywiście za zgodą rodziców. Ograniczeń będzie zresztą więcej, a najważniejsza jest ta, że początkowo młody kierowca będzie mógł kierować tylko w towarzystwie osoby dorosłej. To ograniczenie ma obowiązywać przez pół roku lub do uzyskania pełnoletności. Są też konkretne wymagania wobec osoby towarzyszącej:
- osoba towarzysząca młodemu kierowcy ma być trzeźwa, nie może znajdować się pod wpływem środków odurzających; zatem odwożenie po imprezie pijanych dorosłych będzie wykluczone
- minimalny wiek osoby towarzyszącej młodemu kierowcy to 24 lata
- osoba towarzysząca musi mieć prawo jazdy kategorii "B" od co najmniej 5 lat I w ciągu ostatnich 5 lat nie może mieć wydanego zakazu prowadzenia pojazdów
Warto zwrócić uwagę, że jeśli za kierownicą auta usiądzie 17-latek, kontrola trzeźwości będzie dotyczyć... także pasażerów.
Przeanalizowano modele przyjęte w Austrii, Estonii, Francji, Danii, Luksemburgu, Holandii oraz w Niemczech, które umożliwiają osobom niepełnoletnim uzyskanie prawa jazdy kategorii B. Kierując się potrzebą zapewnienia bezpieczeństwa w ruchu drogowym, przesądzono, że zasadne jest zastosowanie modelu, w którym nieletni posiadacz prawa jazdy kategorii B do czasu ukończenia 18 roku życia będzie obowiązany jeździć wyłącznie w towarzystwie dorosłego doświadczonego kierowcy.
Okres próbny dla kierowców młodych stażem – teraz już naprawdę
Kierowcy, którzy niedawno uzyskali prawo jazdy (niezależnie od wieku), będą podlegać ograniczeniom. Ustawa ma – po ponad 10 latach od pierwszego pomysłu w tym zakresie – realnie wprowadzić okres próbny, który będzie trwał 2 lata. W okresie próbnym kierowca:
- na autostradzie drodze ekspresowej będzie mógł jechać maksymalnie 100 km na godz.;
- poza obszarem zabudowanym, na drodze innej niż autostrada i droga ekspresowa, maksymalna prędkość dla początkującego kierowcy to 80 km na godz.;
- maksymalna dozwolona prędkość w terenie zabudowanym obowiązująca świeżo upieczonego kierowcę to 50 km na godz.;
- w okresie próbnym kierowcom będzie obowiązywał zakaz przewozu osób taksówką albo w ramach przewozu okazjonalnego;
- limit alkoholu w organizmie dla młodego kierowcy będzie równy zero.
Te ograniczenia uzasadnione są wypadkami, które – statystycznie – najczęściej są powodowane przez młodych kierowców.
Masz ciągnik? To pojedziesz nieco szybciej
W projekcie ustawy znalazło się podwyższenie dopuszczalnej prędkości dla ciągników rolniczych. Autorzy projektu ustawy uważają – słusznie – że nowoczesne ciągniki są znacznie bezpieczniejsze niż starsze konstrukcje i mogą bezpiecznie poruszać się po drogach publicznych z prędkością 40 km na godz. Obecnie maksymalna dozwolona prędkość dla ciągników rolniczych wynosi 30 km na godz.
Cudzoziemcy szybciej dostaną prawo jazdy
Na tę zmianę czekają obcokrajowcy, którzy chcieliby w Polsce wykonywać zawód kierowcy – na przykład jeździć taksówką. Obecnie ze złożeniem wniosku osoby te muszą czekać 185 dni od momentu zamieszkania czy też zatrzymania się w Polsce. Po zmianach osoby te będą mogły złożyć wniosek wcześniej, a wymóg tzw. rezydencji będzie musiał być spełniony w dniu odbioru prawa jazdy.
- Przeczytaj także: Już wlepiają supermandaty. Niektórzy muszą brać kredyty, żeby je opłacić
Egzaminatorem będą mogli być przedsiębiorcy
Uznano, że zakaz prowadzenia działalności gospodarczej dla osób egzaminujących kandydatów na kierowców jest nadmiarowy. A zatem egzaminatorzy będą mogli prowadzić np. jednoosobową działalność gospodarczą. Jednakże nie będą oni mieli prawa równocześnie z egzaminowaniem kandydatów na kierowców zarabiać jako instruktorzy w szkole nauki jazdy.
Kiedy nowe przepisy wejdą w życie
Nowe przepisy mają wejść w życie w 2025 r., ale nie od stycznia. Do końca marca 2024 r. projekt ma być dopracowany, skonsultowany i przyjęty przez rząd, a następnie przekazany Sejmowi. To oznacza, że realne jest wejście w życie nowych przepisów w połowie roku.