Wylot ze stolicy przez Łomianki w kierunku Płońska jest dwujezdniowy, ale pełno na nim niebezpiecznych przejść dla pieszych i skrzyżowań oraz świateł, które w godzinach szczytu powodują duże korki. Dalej fragment – od Czosnowa do Zakroczymia (14,4 km) - jest drogą ekspresową, ale potem ta 50-kilometrowa trasa znowu zmienia się w zwykłą drogę z dwoma pasami ruchu w każdą stronę.

Dobra wiadomość jest taka, że Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad właśnie ogłosiła pierwszy z trzech przetargów na odcinek S7 Płońsk – Czosnów. Zła, to termin oczekiwania na ukończenie tej, jak i pozostałych części tej inwestycji.

Droga szybkiego ruchu S7 Płońsk - Czosnów o łącznej długości blisko 35 km powstanie w śladzie obecnej DK7. Wspomniany pierwszy fragment to 13 km trasy pomiędzy węzłami Siedlin (pod Płońskiem) i Załuski. Wybrany wykonawca przygotuje projekt i wybuduje po dwie jezdnie z trzema pasami ruchu, dwa węzły drogowe (Poczernin i Przyborowice), a także drogi równoległe do obsługi ruchu lokalnego.

Budowa S7 Płońsk - Czosnów (węzły Siedlin - Załuski) Foto: GDDKiA
Budowa S7 Płońsk - Czosnów (węzły Siedlin - Załuski)

Prace budowlane będą prowadzone przy normalnym ruchu, który zostanie przeniesiony na wybudowane w pierwszej kolejności drogi równoległe. Wykonawca może sam zdecydować o rodzaju nawierzchni trasy głównej (betonowa lub bitumiczna). Termin składania ofert upłynie 10 wrześnie br. Jeśli nie będzie odwołań, to umowa z wykonawcą zostanie podpisana w lutym 2020 roku.

Ogłoszenie przetargów na odcinkach II (Załuski – Modlin) i III (Modlin – Czosnów) planowane jest odpowiednio na połowę sierpnia i początek września tego roku.

Kiedy gotowa będzie cała droga S7 Gdańsk - Warszawa?

Kierowcy mogą już korzystać z ekspresowego odcinka od węzła Gdańsk Południe do węzła Napierki (granica z woj. mazowieckim). Dalsza część drogi S7 do Płońska o długości ok. 75 km znajduje się w realizacji (na wszystkich odcinkach (Napierki – Mława, Mława – Strzegowo, Strzegowo – Pieńki, Pieńki – Płońsk) toczy się procedura uzyskania decyzji o zezwoleniu na budowę). Data zakończenia kontraktów przypada na 2021 rok.

Poza S7 Płońsk – Czosnów w kierunku Warszawy pozostaną jeszcze fragmenty Czosnów – Kiełpin i Kiełpin - Trasa AK (Warszawa), których ukończenie planowane jest na 2024 rok.

Obecny Plan Budowy Dróg Krajowych zakłada, że w 2025 roku na planowanej drodze ekspresowej S7 pozostanie do realizacji tylko odcinek Czosnów – Warszawa oraz południowy wylot z Krakowa w kierunku Rabki.