Od początku bieżącego roku dealerzy sprzedali niemal 87 tysięcy aut, o 19,5 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego.Sprzedaż całoroczna powinna przekroczyć więc poziom 340 tysięcy sprzedanych aut, co oznacza wzrost na prognozowanym poziomie 15 procent.

Wśród samochodów sprzedanych w ostatnim miesiącu znajdują się zarówno auta z oferty rocznika 2007, jak i nowe z bieżącej produkcji. Samochody z wyprzedaży 2007 stanowią po trzech miesiącach nieco ponad 60 proc. wszystkich sprzedanych w tym roku aut.

Sprzedaż samochodów dla klientów instytucjonalnych przekroczyła po trzech miesiącach poziom 40 proc.

Sprzedaż samochodów nowych

Na pozycji lidera polskiego rynku utrzymała się po pierwszym kwartale roku Toyota, której auta znalazły łącznie 10 598 nabywców, o blisko 7,0 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Mimo takiego wzrostu udział rynkowy japońskiego producenta zmniejszył się na przestrzeni roku z 13,6 do 12,2 proc.

Druga lokata należy niezmiennie do Skody, której samochody kupiło 8 612 polskich klientów, co oznacza niewielki spadek w porównaniu z poprzednim rokiem – o 1,2 proc. Udział czeskiej marki w rynku jest o 2 proc. mniejszy niż rok wcześniej i wynosi 9,9 proc.

Na najniższym stopniu podium uplasował się Opel z wynikiem 8 319 sprzedanych od początku roku samochodów osobowych. Wskaźnik wzrostu w wysokości 12,6 proc. nie wystarczył do umocnienia pozycji marki na rynku; nastąpił spadek udziału z 10,2 do 9,6 proc.

Dalsze miejsca zajmują: Fiat -7 803 sztuki (wzrost sprzedaży w stosunku do ubiegłego roku o 17,2 proc., spadek udziału z 9,2 do 9,0 proc.), Volkswagen - 6 450 o(wzrost o 43,8 proc., udział 7,4 proc.), Ford - 5 634 (zrost 15 proc., 6,5 proc.), Renault - 5 430 (wzrost 28,4 proc., 6,3 proc.), Peugeot - 4 547 sztuk (wzrost 1,8 proc., 5,2 proc.), Citroen - 3 822 (wzrost 8,5 proc., 4,4% proc.), Honda - 3 773 (wzrost 34,1 proc., 4,3 proc.).

Producenci sklasyfikowani w drugiej dziesiątce podsumowania osiągnęli większe wskaźniki wzrostu sprzedaży sumarycznej. Poczynając od zajmującej 11. lokatę Kii (3 260 aut, wzrost o 62,8 proc.), przez Nissana (13. lokata, 2 637 aut, wzrost o 61,7% proc.) po imponujące tempo wzrostu Hyundai’a (2 302 auta, wzrost 170,8 proc.).

Niemal dwukrotnie więcej samochodów sprzedał w pierwszym kwartale Mitsubishi (21. lokata, 628 sztuk, wzrost 95,6%proc.), a rekordowy w skali rynku wzrost odnotował Smart (34. lokata, 61 sztuk, zwrost 1120 proc.).

Samochody sprowadzone

Największą popularnością wśród polskich indywidualnych importerów cieszą się niezmiennie niemieckie marki. Listę najczęściej sprowadzanych aut otwiera tradycyjnie Volkswagen (50 834 sztuki, o niemal 11 proc. więcej niż rok wcześniej).

Kolejne pozycje zajmują Opel (34 225 aut,minus 3,3 proc.), Ford (22 439, plus 3,7 proc.) i Audi (19 626, plus 24,8 proc.), Renault (18 517, plus 18,6 proc), Mercedes (11 957, plus 33,5 proc.), BMW (9 609, plus 18,3 proc.), Seat (7 265, plus 10,5 proc.), Peugeot (6 663, plus 22,3 proc.), Fiat (6 634, plus12,6 proc.), Toyota (6 282, plus 62,0 proc.).

Marki Premium

Utrzymuje się rosnący trend sprzedaży nowych samochodów klasy Premium. W ciągu dwóch pierwszych miesięcy na polskie drogi wyjechało 2 541 sztuk sklasyfikowanych w tej grupie aut, o 17,9 proc. więcej niż przed rokiem.

Liderem został Mercedes, awansując z czwartego miejsca. Na zakup aut tego producenta zdecydowało się od początku roku 947 osób, o 26,1 proc. więcej niż rok wcześniej, co stanowi 22,4 poroc. udziału w segmencie.

Dalsze miejsca: Volvo - 941 swoich aut (wzrost o 5,3 proc., 22,3 proc. udziału), BMW - 909 (wzrost o 32,1 proc., 21,5 proc.), Audi - 820 (spadek 14,7 proc.),Lexus - 208 (wzrost 14,9 proc.), Saab - 152 (wzrost 32,2 proc.).