Auto Świat Wiadomości Aktualności Czy właściciele aut z LPG są dyskryminowani? Rzecznik Praw Obywatelskich interweniuje

Czy właściciele aut z LPG są dyskryminowani? Rzecznik Praw Obywatelskich interweniuje

Właściciele aut zasilanych gazem LPG oszczędzają na tankowaniu, ale jest to okupione pewnymi niedogodnościami, m.in. koniecznością wykonywania dodatkowych badań technicznych. Dotyczy to także nowych aut z fabrycznymi instalacjami gazowymi, które na przeglądach muszą pojawiać się wcześniej niż podobne pojazdy zasilane tylko benzyną lub olejem napędowym. Czy ma to uzasadnienie? Rzecznik Praw Obywatelskich (RPO) postanowił zająć się tym tematem.

Czy właściciele aut z LPG są dyskryminowani? Rzecznik Praw Obywatelskich interweniuje
Czy właściciele aut z LPG są dyskryminowani? Rzecznik Praw Obywatelskich interweniujeŻródło: Auto Świat
  • Właściciele aut zasilanych gazem LPG oszczędzają na tankowaniu, ale muszą wykonywać dodatkowe badania techniczne
  • Nowe auta z fabrycznymi instalacjami gazowymi muszą pojawiać się na przeglądach wcześniej niż auta zasilane jedynie benzyną lub olejem napędowym
  • Rzecznik Praw Obywatelskich otrzymał pismo od mieszkańca Łodzi skarżącego się na nierówne traktowanie właścicieli aut wyposażonych w instalację gazową
  • Zachęcamy do oddawania głosów w specjalnej ankiecie, która znajduje się pod artykułem

Do biura Rzecznika Praw Obywatelskich wpłynęło pismo mieszkańca Łodzi, który skarżył się na nierówne traktowanie właścicieli aut wyposażonych w instalację gazową. I nie chodziło tu wcale o żarty ze strony innych kierowców, ale o przepisy dotyczące obowiązkowych badań technicznych. Autor skargi nie kwestionował faktu, że przeglądy aut z instalacjami gazowymi są droższe (161 zł zamiast 98 zł), ale to, że choć nowe auta co do zasady muszą pojawić się na przeglądzie na stacji diagnostycznej dopiero po 3 latach od pierwszej rejestracji, to jeśli samochód ma zamontowaną instalację gazową, to traktowany jest od razu jak auto używane, które na przeglądach pojawiać się musi co roku. O ile można to zrozumieć w przypadku pojazdów, które zostały "zagazowane" już po zakupie, przez niezależny od producenta serwis, to w kwestii aut wyposażonych w fabryczne instalacje gazowe, takie odmienne traktowanie nie znajduje racjonalnego uzasadnienia.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Nowe auto z instalacją LPG traktowane jest jak auto używane

W ocenie autora pisma, odmienne potraktowanie właścicieli pojazdów z silnikami napędzanymi gazem, które wyposażone są w fabryczną instalacją LPG, co do obowiązku przeprowadzania okresowych badań technicznych, nie znajduje racjonalnego uzasadnienia.

Na polskim rynku nowych aut z fabrycznymi instalacjami LPG jest coraz mniej, ale takie modele wciąż w ofercie mają m.in. Dacia, Hyundai czy Renault.
Na polskim rynku nowych aut z fabrycznymi instalacjami LPG jest coraz mniej, ale takie modele wciąż w ofercie mają m.in. Dacia, Hyundai czy Renault.Żródło: Auto Świat / Maciej Brzeziński

Skoro bowiem mamy do czynienia z pojazdem samochodowym, w którym funkcjonuje instalacja LPG zamontowana przez producenta auta, to taki pojazd powinien być traktowany na równi z fabrycznie nowym pojazdem wyposażonym w silnik benzynowy lub silnik diesla i nie podlegać obowiązkowi corocznego badania technicznego – czytamy w piśmie, które BRPO wystosowało do Departamentu Transportu Drogowego Ministerstwa Infrastruktury. O odpowiedzi ministerstwa poinformujemy, kiedy tylko trafi ona do biura rzecznika.

Autor Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków