Wakacje to naturalny sprzymierzeniec wynajmu krótkoterminowego, bo turyści chętnie wypożyczają samochody na kilka, kilkanaście dni. Ale tak naprawdę podstawą funkcjonowania firm rent a car są klienci instytucjonalni, którzy w większości przypadków stanowią ponad połowę wszystkich klientów. Także w Polsce.

Świadczą o tym dane dotyczące firm na rynku wynajmu zebrane przez Instytut Analiz Rynku Flotowego FlotaMONITOR. Wśród chętnych, którzy wynajmują samochody na czas nie dłuższy niż 12 miesięcy (wynajem krótko- i średnioterminowy) zdecydowanie przeważają przedsiębiorstwa. Reprezentują one różne branże: bankową, budowlaną, farmaceutyczną czy motoryzacyjną. Jak deklaruje Hubert Laszczyk, dyrektor zarządzający w Express Rent a Car, firmie dysponującej w naszym kraju największą flotą przeznaczoną do wynajmu krótkoterminowego, w jego wypożyczalniach klienci instytucjonalni wynajęli od stycznia do końca maja bieżącego roku 6901 samochodów. W tym samym okresie klientom indywidualnym Express Rent a Car wydał 1024 pojazdy. W Budget Rent a Car of Poland - polskiej filii jednej z największych międzynarodowych firm oferujących wynajem - stosunek pojazdów wynajętych firmom i klientom indywidualnym w analogicznym okresie wyniósł 3030 do 2020 aut. Podobna tendencja występuje w innych wypożyczalniach.

Podstawowymi zachętami do skorzystania z wynajmu krótkoterminowego są dla przedsiębiorców: brak ryzyka związanego z wartością rezydualną, uproszczone procedury administracyjne oraz stała opłata obejmująca większość kosztów związanych z użytkowaniem pojazdu. Ponadto, korzystanie z wypożyczalni jest wygodne, ponieważ oferują - przynajmniej te największe - dużą liczbę punktów obsługi klienta, zlokalizowanych w wielu krajach. Jeżeli dodać do tego możliwość zamawiania pojazdów przez Internet oraz tworzenie przez firmy rent a car rozbudowanych programów lojalnościowych, to nie dziwi fakt, że niektóre przedsiębiorstwa chętnie korzystają z ich usług.

Wśród najpopularniejszych marek samochodów są Ford, Volkswagen, Toyota, Volvo i Renault. Można powiedzieć, że gust klientów raczej się nie zmienia, bo są to marki, które od lat cieszą się ich uznaniem. Ale na tych, którzy na krótki czas wolą wynająć coś bardziej oryginalnego, w parkach samochodowych czekają miłe niespodzianki. Do dyspozycji są na przykład kampery, kabriolety, autobusy lub samochody dostawcze i ciężarowe. Szczególnie interesujący jest wzrost popularności tych ostatnich.

Wiele firm transportowych przekonało się, że wypożyczenie zestawu ciężarowego na kilka dni może się okazać zbawienne, gdy do wykonania jest ważne zlecenie, a firmowy samochód uległ awarii.

Światowy kryzys gospodarczy narasta, ale w dłuższej perspektywie firmy z działu rent a car powinny się rozwijać. Tempo wzrostu segmentu usług wynajmu krótkoterminowego przyspieszyło wyraźnie po wstąpieniu Polski do Unii Europejskiej. W tej chwili rynek jest wyraźnie podzielony na wielkie międzynarodowe sieci, zrzeszenia dealerskie i małe lokalne wypożyczalnie. Należy się spodziewać, że w miarę upodobniania się polskiego stylu życia do wzorów zachodnich, będzie rosła popularność usługi wynajmu krótkoterminowego, więc ich obroty będą rosły.