Nową platformę silnikową opracowano od podstaw z myślą o technice recyrkulacji spalin EGR oraz Scania XPI, nowym układzie wtryskowym zaprojektowany wspólnie z firmą Cummins. Zasadniczy wpływ na założenia projektowe miały wymagania dotyczące osiągów i oszczędności paliwa, a także ochrony środowiska, wytrzymałości konstrukcji i wygody użytkowania. Dzięki technice EGR emisja zanieczyszczeń jest utrzymywana na niskim poziomie już na etapie spalania, dlatego nie ma potrzeby stosowania układu oczyszczania spalin i instalowania zbiorników na dodatki chemiczne.

Lepsze osiągi bez pogarszania ekonomiki paliwowej

Silniki nowej generacji zaprojektowano z myślą o małym zużyciu paliwa, w pełni konkurencyjnym do silników Scania Euro 3 i Euro 4. Duży moment obrotowy dostępny przy niskich prędkościach stwarza dodatkowe możliwości oszczędzania paliwa poprzez dobór "szybszego" przełożenia przekładni głównej. Wszystkie silniki zestrojono tak, aby maksymalny moment obrotowy rozwijały począwszy od 1000 obr/min. Rezultatem są lepsze własności trakcyjne i duża moc przy niskiej prędkości obrotowej. Górna granica prędkości obrotowej dla maksymalnego momentu obrotowego wynosi 1350 obr/min w przypadku silników 9-litrowych oraz 1300 obr/min w przypadku jednostek 13-litrowych.

Nowe cechy

• Poziom oleju silnikowego jest obecnie widoczny w zestawie wskaźników i w celu jego sprawdzenia kierowca nie musi wysiadać z kabiny. Poziomu oleju nie da się odczytać przy pracującym silniku. Po wyłączeniu silnika na wyświetlaczu pojawia się wskazanie przewidywanego czasu, jaki należy odczekać, aby olej spłynął do miski olejowej i kontrola poziomu oleju była ponownie możliwa. Różnica pomiędzy znakami maks/min wynosi 5 i 8 litrów, odpowiednio dla silników 8- i 13-litrowych.

• Inteligentny obwód ładowania akumulatora reguluje napięcie pobierane z alternatora w zależności od temperatury akumulatora. Przy niskiej temperaturze napięcie to jest wyższe i spada wraz ze wzrostem temperatury. Dzięki temu zimne akumulatory są ładowane szybko, zaś przebieg ładowania akumulatorów ciepłych jest bardziej łagodny. Scania jest pierwszym producentem samochodów ciężarowych stosującym to rozwiązanie.

• Wydajniejszy alternator, 100 A, jest dostępny jako wyposażenie standardowe. W opcji oferowany jest alternator o bardzo wysokiej wydajności 150 A.

Pełna gama silników Euro 4 i Euro 5

Scania jako pierwszy producent oferuje silniki EEV w samochodach ciężarowych i autobusach miejskich. Dostępne są 9-litrowe silniki wysokoprężne i zasilane etanolem spełniające normy Euro 5 lub EEV. Gama silników obejmująca nowe rzędowe jednostki napędowe Euro 5, trzy jednostki V8 Euro 5, a także pełny wybór jednostek Euro 4 i Euro 3 pozwala klientom w różnych krajach wybrać silnik spełniający ich potrzeby. W celu zagwarantowania niskich poziomów emisji wszystkich zanieczyszczeń, których dotyczą normy, jednostki napędowe o mocy 230 i 280 KM są wyposażone w bezobsługowy, bocznikowy filtr cząstek stałych. Pozostałe silniki Euro 5 spełniają normy emisji bez konieczności oczyszczania spalin. Dotyczy to również silnika zasilanego etanolem.

Zastosowanie techniki EGR także w silnikach Euro 5 oznacza, że klienci nadal nie muszą używać żadnych dodatków chemicznych. Technika Scania EGR została poddana modyfikacji mającej na celu wzrost sprawności i wydajności recyrkulacji spalin. Oferta silników Euro 5 jest bardzo szeroka - od 230 do 620 KM w małych odstępach. Co więcej, trzy silniki, w tym jednostka zasilana etanolem, spełniają wymagania normy EEV. Silniki Euro 4 dostępne są również w przedziale mocy od 230 do 320 KM, zaś silniki Euro 3 w przedziale od 230 do 580 KM.

Koncepcja EEV (Enhanced Environmentally Friendly Vehicle) została wprowadzona na obszarze Unii Europejskiej w 1999 r. z myślą o promocji stosowania najskuteczniejszych technologii zmniejszających uciążliwość dla otoczenia pojazdów użytkowanych we wrażliwych środowiskach. Wówczas normy EEV spełniały tylko silniki gazowe. Z chwilą przyjęcia normy Euro 5 okazało się, że wprowadzone w nich limity emisji zanieczyszczeń są zbliżone do normy EEV, która jest bardziej restrykcyjna od Euro 5 pod względem emisji węglowodorów i dymienia.

Surowe, obowiązujące limity emisji zanieczyszczeń (Euro 4) i coraz mniejsze zanieczyszczenie środowiska przez samochody ciężarowe przesunęły punkt ciężkości w debacie publicznej w kierunku emisji dwutlenku węgla w wyniku spalania paliw kopalnych i związanych z tym zmian klimatycznych. Odpowiedzią Scania jest silnik zasilany etanolem, spełniający normy emisji Euro 5 i EEV. W roku 2009 na rynek zostanie wprowadzonych kilka silników gazowych.