Próbom zderzeniowym poddano seryjny egzemplarz z silnikiem Diesla o pojemności 1,6 litra.
Podczas testów Euro NCAP sprawdzane jest m.in. bezpieczeństwo kierowcy, pasażerów (dorosłych oraz dzieci), ochrona pieszych oraz skuteczność systemów mających zapewniać bezpieczeństwo.
Przy zderzeniu przednim z odkształcalną barierą bezpieczeństwo dorosłych pasażerów Euro NCAP oceniło na 93 proc. „Pasażer" (manekin z mnóstwem czujników siedzący na fotelu pasażera) nie odniósł żadnych obrażeń. Kierowca też był dobrze chroniony. Kolana i uda podróżujących nie były narażone na obrażenia.
Specjaliści Euro NCAP ocenili, że poduszki powietrzne w Seacie Ateca są dobrze rozmieszczone i odpowiednio chronią pasażerów.
Podczas zderzenia przodem pełną szerokością auta jedynie pasażer z tyłu był narażony na niewielkie obrażenia.
Testy wykazały dobrą ochronę przed urazami kręgów szyjnych w przypadku uderzenia w tył pojazdu.
Specjaliści wysoko ocenili system autonomicznego hamowania awaryjnego (jest w wyposażeniu seryjnym), który zapobiega urazom podczas wypadków z małą prędkością.
Zabezpieczenie dzieci (6 i 10 lat) oceniono na 84 proc., a pieszych na 71 proc.
Seat Ateca ma odpowiednio ukształtowany przedni zderzak, aby chronić nogi pieszego w momencie potrącenia.
Z kolei maska jest na tyle „miękka", że w momencie, gdy wpada na nią pieszy, amortyzuje to uderzenie (dobra ochrona głowy).
Wysoko oceniono także elektroniczne systemy zwiększające bezpieczeństwo (asystent pasa ruchu, przypominanie o zapięciu pasów, system automatycznego awaryjnego hamowania, system monitorowania martwego pola w lusterkach, aktywny tempomat, wykrywacz zmęczenia kierowcy.
Seat Ateca oferowany jest do tej pory w Hiszpanii i w Niemczech. W Polsce pojawi się po wakacjach.
SUV Seata dostępny jest z silnikami benzynowymi i Diesla o mocach od 115 do 190 KM. Standardowo ma napęd na przednią oś, opcjonalnie – 4x4.
Ceny Seata Ateki w Polsce zaczynają się od 77 100 zł – tyle trzeba zapłacić za wersję z silnikiem benzynowym 1.0 TSI o mocy 115 KM i 6-biegową skrzynią manualną.
Znacznie droższa jest wersja z silnikiem 1,4 TSI/150 KM – kosztuje 106 800 zł.
Najdroższą odmianą jest Ateca z silnikiem 2,0/ 190 KM z „automatem" – kosztuje 146 100 zł.
Galeria zdjęć
Seat Ateca – testy zderzeniowe Euro NCAP – po uderzeniu bocznym. Kurtyny powietrzne chronią głowy kierowcy i pasażerów
Seat Ateca – testy zderzeniowe Euro NCAP – po uderzeniu całą szerokością auta: poduszki zadziałały prawidłowo, a drzwi dawały się otworzyć bez użycia siły
Seat Ateca – testy zderzeniowe Euro NCAP – uderzenie boczne od strony kierowcy (tzw próba słupa).
Seat Ateca – testy zderzeniowe Euro NCAP – po uderzeniu z odkształcalną barierą
Seat Ateca – testy zderzeniowe Euro NCAP – uderzenie w barierę odkształcalną
Seat Ateca – testy zderzeniowe Euro NCAP – po uderzeniu całą szerokością auta.