Leon bez wątpienia jest jednym z najważniejszych i najpopularniejszych samochodów w historii hiszpańskiego producenta. To ten model zawsze dawał mocny impuls do dalszego rozwoju. Co istotne, każda jego następna generacja cieszyła się większą popularnością. Przez dwie dekady SEAT sprzedał łącznie ponad 2 mln egzemplarzy Leona: 534 797 pierwszej generacji, 675 915 drugiej i już 1 014 516 obecnej, trzeciej.

Nawet dziś, w czasie dominacji crossoverów i SUV-ów, dynamicznie wyglądający hatchback (trzy- lub pięciodrzwiowy) i praktyczne kombi sprzedają się świetnie. To zasługa udanego połączenia komfortowego rodzinnego auta kompaktowego ze sportowym charakterem. W zeszłym roku na polskim rynku kupiono ponad 5,5 tys. egzemplarzy Leona. W tym roku zainteresowanie wcale nie maleje, a auto jest na pierwszym miejscu w rankingu popularności marki. To o czymś świadczy.

SEAT Leon – historia sukcesu

Wszystkie generacje Leona zostały zaprojektowane i wyprodukowane w zakładach SEAT-a w Martorell niedaleko Barcelony, ale każdy pochodził od innego, światowej sławy projektanta. Pierwszy Leon (premiera w 1999 roku) był autorstwa włoskiej legendy, Giorgetto Giugiaro. Auto było hatchbackiem, będącym alternatywą dla sedana Toledo. Wisienką na torcie była wersja Cupra R z silnikiem 1.8 turbo generującym 210-225 KM. Był to pierwszy sportowy samochód SEAT-a. Co ciekawe, w ofercie dostępny był też motor V6 o pojemności 2,8 l i mocy 204 KM. Popularnym wyborem były z kolei jednostki 1.9 TDI (90-130 KM).

Następca (2005) wyszedł spod ręki Waltera da Silvy, zasłużonego projektanta m.in. dla wielu marek Grupy Volkswagen. Auto wyróżniało się nową stylistyką SEAT-a, którą zapoczątkowały wcześniej pokazane modele Altea i Toledo II. W tym przypadku również nie zabrakło przyspieszającej bicie serca odmiany Cupra i pochodnych wersji limitowanych, z tym, że z silnikiem dwulitrowym (TSI), który miał od 240 do nawet 310 KM!

Trzecia, obecna odsłona kompaktu (2012) została stworzona przez Alejandro Mesonero-Romanosa i stanowiła powrót do sportowego stylu. Rok później w ofercie Leona po raz pierwszy pojawiło się również atrakcyjnie narysowane, ale bardziej funkcjonalne kombi Sportstourer. Leon III był pierwszym autem w segmencie C, które seryjnie wyposażano w pełni LED-owe światła przednie. W 2014 roku zadebiutowała turystyczna wersja X-perience, czyli wyżej zawieszone, uterenowione kombi z napędem na wszystkie koła. W trzeciej odsłonie kompaktu również nie brakuje mocnych wersji Cupra o mocy nawet 310 KM.

Ten sam hiszpański projektant stoi także za zapowiadaną, najnowsza odsłoną Leona, więc możemy oczekiwać równie atrakcyjnego designu.

SEAT Leon – doświadczenie w sporcie

Hiszpańska marka samochodowa nie rzuca słów na wiatr. Swoje sportowe aspiracje potwierdzała udziałami w różnych seriach sportu samochodowego. Zapewne wiele osób pamięta z rajdowych tras SEAT-a Cordobę WRC z końcówki lat 90. XX wieku. Hiszpanie uczestniczyli również w Mistrzostwach Świata Samochodów Turystycznych (WTCC). Sezony 2008 i 2009 zespół fabryczny SEAT-a zakończył tytułami mistrzowskimi – jako pierwszy producent z samochodami z silnikiem Diesla (wyścigowy Leon TDI).

Nowy SEAT Leon – nowe otwarcie

Według zapowiedzi czwarta odsłona Leona będzie rewolucją na rynku i najbardziej zaawansowanym technologicznie SEAT-em do tej pory – od pełnego, adaptacyjnego oświetlenia LED przez nowoczesne układy napędowe (również „plug-in hybrid”) po najnowsze multimedia i system obsługi (m.in. cyfrowy kokpit i zaawansowana obsługa głosowa).

Światowa premiera zupełnie nowego SEAT-a Leona odbędzie się 28 stycznia w samym sercu tej marki – w Centrum Technicznym SEAT-a w Martorell. Czekamy z niecierpliwością!