Pierwszy model Aero szwedzka firma pokazała w 1984 roku podczas salonu brukselskiego. Był to Saab 900 Turbo 16, z silnikiem o mocy 175 KM. Model został bardzo dobrze przyjęty, wersja Aero stała się sportową wizytówką Saaba, chętnie zamawianą przez kierowców poszukujących auta luksusowego, z mocnym silnikiem, o indywidualnych cechach.Najnowsza propozycja Saaba to modele 9-3 oraz 9-5 w wersji Aero. Oba właśnie wchodzą na polski rynek. 9-5 oferowany jest w wersji sedan oraz kombi, a 9-3 w trzech wersjach: 3-drzwiowe coupé, 5-drzwiowy hatchback oraz cabrio. Turbodoładowany silnik Saaba 9-5 Aero ma pojemność 2,3 litra i osiąga moc 230 KM. Silnik został tak zaprojektowany, aby osiągał przede wszystkim wysoki moment obrotowy, co zapewnia znakomite przyspieszenia oraz dobrą elastyczność na wyższych biegach. Maksymalny moment obrotowy wynosi 350 Nm. Wykres momentu jest płaski, jego wartość maksymalna dostępna jest w szerokim zakresie obrotów, począwszy od 1900 do 4000 obr./min. Istnieje też możliwość uzyskania chwilowego, dodatkowego doładowania (np. w czasie menewru wyprzedzania). Szczytowa wartość momentu obrotowego wzrasta wówczas na 20 sekund z 350 do 370 Nm. Co dzięki temu uzyskujemy?Przyspieszenie modelu 9-5 Aero w wersji sedan z ręcznie sterowaną skrzynią biegów wynosi od zera do ?setki? 6,9 sekundy, na czwartym biegu z 60 do 100 km/h auto przyspiesza w 6,5 sekundy, a na piątym z 80 do 120 km/h zaledwie w 8,9 sekundy. Są to wartości, jakich nie powstydziłby się każdy sportowy samochód. W porównaniu z innymi wersjami 9-5 Aero ma twardsze zawieszenie, powiększone z 288 na 308 mm średnice tarcz hamulcowych, zewnętrzne wyróżniki to przedni spoiler, nakładki progowe, chromowana rura wydechowa. Drugi model Saaba w sportowym wydaniu ? 9-3 Aero napędzany jest nowym silnikiem turbo o pojemności 2 litrów i mocy 205 KM. Maksymalny moment obrotowy 280 Nm występuje od 2200 do 4600 obr./min, czyli w takim zakresie w jakim silnik najczęściej pracuje. Aby więc uzyskać maksymalneprzyspieszenia, nie trzeba go ?kręcić? do wysokich obrotów. Układ sterowania Saab Trionic 7 jest sterowany 32-bitowym procesorem zdolnym wykonywać dwa miliony operacji na sekundę!Saab 9-3 Aero, podobnie jak jego większy brat, ma sztywniejsze zawieszenie pozwalające na dynamiczną jazdę przy pełnej kontroli zachowania się auta. W wyposażeniu seryjnym, podobnie jak w 9-5 Aero, znajdziemy dwie czołowe oraz dwie boczne poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera na przednim siedzeniu, układ antypoślizgowyABS oraz specjalność Saaba ? aktywne zagłówki chroniące głowę i kręgi szyjne w przypadku uderzenia w tył pojazdu.Saab 9-3 Aero coupé kosztuje 145 tys. zł, a 9-5 Aero sedan 169,5 tys. zł.Roman Dębecki
Silne Aero
Sportowa sylwetka, mocne silniki z turbodoładowaniem zapewniające znakomite osiągi, spoilery, skuteczniejsze hamulce, a przy tym bogate wyposażenie seryjne oraz wysoki komfort jazdy. Tak najkrócej można przedstawić najnowsze modele Saaba 9-3 oraz 9-5 w wersji Aero.