Skoda ma obecnie w ofercie trzy SUV-y – są to modele Kamiq, Karoq oraz Kodiaq. Którego z nich wybrać? Najmłodszym dzieckiem w tym zestawieniu jest Kamniq, który w produkcji jest od lipca tego roku. Dlatego nie będziemy się nim na razie zajmować, bo z racji młodego wieku trudno go jeszcze porównać z bardziej doświadczoną Skodą Karoq, która gości w salonach od 2017 roku czy ze Skodą Kodiaq – klienci mogli ją kupować już od 2016 roku. Sprawdźmy zatem jakimi walorami kuszą te dwa modele i którego z nich lepiej wybrać w zależności od osobistych potrzeb.

Stylistyka nadwozia

Jeżeli ktoś kupuje samochód wyłącznie ze względu na jego wygląd, będzie miał w tym przypadku poważny dylemat. Okazuje się bowiem, że oba pojazdy są do siebie bardzo podobne. Owszem różnią się niuansami w postaci nieco innych reflektorów czy tylnych świateł (w Kodiaq są większe), ale zasadniczy kierunek stylistyczny jest zbliżony. Nie ma się zresztą czemu dziwić, bo to przecież modele z tego samego koncernu. Nie trzeba też poczytać tego za wadę – w końcu obecnie większość firm samochodowych idzie drogą unifikacji stylistyki swoich modeli.

Skoda Kodiaq RS 2019 Foto: Auto Świat
Skoda Kodiaq RS 2019

Skoda Kodiak to idealny SUV dla dużej rodziny - skonfiguruj swój wymarzony model!

Jedno jest natomiast pewne – Skoda Karoq z racji mniejszych gabarytów prezentuje się zgrabniej. Od razu widać, że to sprytne auto, które sprawnie prowadzi się na zatłoczonych miejskich arteriach. Z kolei Skoda Kodiaq to potężny (choć pod żadnym pozorem nie przysadzisty) SUV, który sprawdzi się jako rodzinny środek lokomocji. Wprawdzie już w Karoqu można cieszyć się dużą ilością miejsca w obu rzędach siedzeń, ale w Kodiaqu pod tym względem jest jeszcze lepiej. Nawet gdy jedna za drugą usiądą wysokie osoby nikt nie będzie narzekał na brak centymetrów na nogi.

W przypadku Kodiaqa dochodzi jeszcze korzyść w postaci wersji 7-osobowej (dopłata 4000 zł). To prawda, że w 3. rzędzie siedzeń nie wygospodarowano zbyt wiele miejsca, ale wystarczy go żeby przewieźć dodatkowych pasażerów na krótkich trasach. Poza tym w konkurencyjnych SUV-ach jest podobna sytuacja jeżeli chodzi o ilość miejsca na fotelach 6. oraz 7.

W kwestii pojemności bagażników też wszystkom przemawia za topowy SUV-em – jego kufer w wersji 5-osobowej ma objętość 650/835/2065 l, a w 7 osobowej 270/560/765/2005 l. Jednak klienci decydujący się na Karoqa też nie muszą się martwić o brak miejsca na walizki, bo w zależności od wybranej wersji kufer ma pojemność 479-1810 l lub 521-1630 l.

Skoro już wiemy jakie są różnice pomiędzy tymi modelami pd względem stylistyki, wielkości nadwozi czy przestronności warto zastanowić się którą wersję silnikową oraz wyposażeniową wybrać.

Skoda Karoq Sportline Foto: Skoda
Skoda Karoq Sportline

Skoda Karoq - w Skodzie każdy wybór jest dobry! Skonfiguruj swoją wymarzoną Skodę Karoq!

Zacznijmy od Skody Karoq

Tradycjonaliści zdecydują się z pewnością na Karoqa w wersji Ambition (od 90 550 zł z silnikiem 1.0 TSI/115 KM i z manualną skrzynią biegów) lub w odmianie Style (z takim samym silnikiem, a cena to 98 400 zł). W przypadku tych specyfikacji do wyboru jest jeszcze 150-konne 1.5 TSI (w serii z DSG od 105 550 zł).

To oczywiście jeszcze nie koniec gamy silnikowej, bowiem do wyboru mamy aż trzy diesle – 115-konny (od 92 550 zł), o mocy 150 KM (od 110 550 zł) oraz generujący 190 KM za minimum 133 650 zł. Najmocniejszy z nic w serii ma skrzynię DSG, a pozostałe można mieć z przekładnią manualną lub automatyczną. Jako 4x4 opcjonalnie występuje 150-konny diesel oraz topowy silnik wysokoprężny, ale w tym ostatnim przypadku 4x4 jest seryjne.

Nawet w przypadku SUV-a życzysz sobie sportowy charakter? Nie ma problemu, bo w przypadku Karoqa Czesi przygotowali dla ciebie wersję Sportline. Wyróżnia się ona 18-calowymi alufelgami, czarnymi obudowami lusterek czy mocniej przyciemnionymi szybami. W utrzymanym w czarnej tonacji wnętrzu jest jeszcze ciekawiej, bowiem mamy tu nie tylko 3-ramienną sportową kierownicę, lecz także sportowe fotele. Te ostatnie mają efektowną stylistykę, a co ważniejsze świetnie podpierają z boku podczas jazdy na zakrętach.

Wersja Sportline występuje z benzyniakami o mocy 150 KM (120 050 zł) lub 190 KM i napędem 4x4 (35 550 zł). Ponadto auto można mieć z jednym z dwóch diesli. Wersja 150-konna kosztuje 125 050 zł, gdy wybierze się przedni napęd i manualną skrzynię lub 141 550 zł jeżeli jest to odmiana 4x4 ze skrzynią DSG. Oprócz tego ze specyfikacją Sportline występuje jeszcze diesel generujący 190 KM. Tu w serii mamy DSG i 4x4, a cena tak skonfigurowanego Karoqa to 148 150 zł.

Skoda Karoq Sportline Foto: Skoda
Skoda Karoq Sportline

Skoda Karoq - w Skodzie każdy wybór jest dobry! Skonfiguruj swoją wymarzoną Skodę Karoq!

W przypadku SUV-a nie mogło zabraknąć wersji o mocniej podkreślonym terenowym charakterze. Odmiana Scout w standardzie ma m.in. Driving Mode Select, w którym wybór profilu jazdy ma funkcję offroadową. Jest ona przydatna podczas jazdy w trudnym terenie. Ponadto na pokładzie auta znalazł się pakiet na bezdroża zawierający dodatkową osłonę silnika, zawieszenia oraz przewodów hamulcowych i paliwowych.

Skoda Karoq Scout występuje z dwoma dieslami – 150-konnym za 141 400 zł oraz 190-konnym, za który trzeba zapłacić 148 400 zł. W obu przypadkach standardem jest dwusprzęgłowa skrzynia biegów i, oczywiście napęd na wszystkie koła.

Przesiądźmy się teraz do Skody Kodiaq

Skoda Kodiaq RS Foto: Adam Mikuła / Auto Świat
Skoda Kodiaq RS

Skoda Kodiak to idealny SUV dla dużej rodziny - skonfiguruj swój wymarzony model!

W przypadku tego modelu mamy do wyboru kilka ciekawych możliwości. Najmniej wymagający zdecydują się z pewnością na tradycyjnego Kodiaqa w wersji Ambition, Business lub Style. W tym przypadku do wyboru są dwa benzyniaki o mocy 150 KM (od 106 400 zł w wersji przednionapędowej i z manualną skrzynią, z DSG auto kosztuje 119 950 zł) oraz 190 KM (w serii DSG i 4x4, a ceny zaczynają się od 137 700 zł). Nie zapomniano oczywiście o amatorach diesli. Dla nich przewidziano dwie wersje mocy. Pierwsza generuje 150 KM (od 123 400 zł) i współpracuje z manualną lub automatyczną skrzynią oraz z napędem na przód bądź na obie osie. Topowy diesel ma 190 KM (od 146 900 zł) i w serii ma DSG oraz 4x4.

Jest jeszcze coś dla kierowców, którzy cenią luksusowy charakter samochodu – to wersja Laurin&Klement. Tylko w tej odmianie w standardowym wyposażeniu otrzymuje się: skaner znaków drogowych, monitorowanie martwego pola, kamerę 360 stopni, elektrycznie sterowany fotel kierowcy z pamięcią ustawień, adaptacyjne zawieszenie, a także nawigację Columbus czy skórzaną tapicerkę (beżowa lub czarna). Ceny Kodiaqa ze specyfikacją Laurin&Klement zaczynają się od 157 600 zł (1.5 TSI/150 KM), odmiana 190-konna to wydatek 174 200 zł, za diesla o mocy 150 KM zapłacimy minimum 161 050 zł, a za 190-konnego 183 450 zł.

Podobnie jak w przypadku Skody Karoq także w tym przypadku można mieć usportowioną odmianę Sportline. Silniki są takie same jak w bazowych wersjach Kodiaqa, ale ceny zaczynają się od 127 950 zł za benzyniaka o mocy 150 KM, natomiast wersja mocniejsza o 40 KM kosztuje równe 160 000 zł. Ceny diesli zaczynają się od 145 200 zł (2.0 TDI/150 KM), a za wersję 190-konną zapłacimy 169 150 zł. Tak jak w pozostałych odmianach do wyboru są skrzynie manualna lub DSG oraz napęd na jedną lub na dwie osie.

Škoda Karoq Scout 1.5 TSI | Test Foto: Adam Mikuła / Auto Świat
Škoda Karoq Scout 1.5 TSI | Test

Skoda Karoq - w Skodzie każdy wybór jest dobry! Skonfiguruj swoją wymarzoną Skodę Karoq!

Jednak na tym nie kończą się jeszcze sportowe wrażenia w przypadku Skody Kodiaq. To dlatego, że w ofercie jest jeszcze rasowa odmiana RS z podwójnie doładowanym dieslem o mocy 240 KM (w serii DSG i 4x4). Dzięki tej jednostce samochód osiąga setkę już po 6,9 s, a maksymalnie można nim jechać 221 km/h. Skoda Kodiaq RS to najdroższa wersja w gamie czeskiego SUV-a. Za auto trzeba zapłacić 193 700 zł.

Podobnie jak w Karoqu, także i w przypadku Kodiaqa nie mogło zabraknąć uterenowionej odmiany Scout. Auto występuje tylko z jednym, 190-konnym benzyniakiem (159 400 zł) oraz z dwoma dieslami do wyboru – 150 KM od 146 150 zł lub 190 KM za 168 650 zł. Scout zawsze ma napęd na wszystkie koła.

Skoda Karoq czy Skoda Kodiaq?

Jak to zwykle bywa wybór to kwestia potrzeb, zasobności portfela oraz upodobań. Pamiętajmy jednak, że nowe auto najczęściej wybiera się na wiele lat i warto zastanowić się nad odpowiednim wyposażeniem czy wersją silnikową. W przypadku obu modeli automatyczna skrzynia zwiększy komfort podróżowania, a niemal obowiązkowym wyposażeniem będzie napęd 4x4 – w końcu to SUV-y. Karoq wystarczy dla rodziny, a jednocześnie sprawdzi się podczas jazdy w mieście. Z kolei Kodiaq zadowoli głównie tych którzy dużo podróżują w trasie z rodziną i czasem muszą przewieźć dodatkowe osoby – to zasługa dodatkowych foteli.

Skoda Karoq - w Skodzie każdy wybór jest dobry! Skonfiguruj swoją wymarzoną Skodę Karoq!

Skoda Kodiak to idealny SUV dla dużej rodziny - skonfiguruj swój wymarzony model!