- Nazwa Octavia wywodzi się ze słowa "octo", czyli po łacińsku osiem. Nazwa powstała, ponieważ Octavia z lat 60. była ósmym modelem wyprodukowanym, począwszy od końca II wojny światowej.
- Samochód przez wszystkie swoje lata bazuje na płycie podłogowej Volkswagena Golfa
- Pierwsza generacja rozeszła się w liczbie 1,44 mln egzemplarzy
- Więcej takich tematów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
Współczesna Skoda Octavia ujrzała światło dzienne w 1996 r., a proces jej tworzenia rozpoczął się cztery lata wcześniej. Współczesna, ponieważ pierwsza Octavia pojawiła się niemal czterdzieści lat wcześniej. Nazwa ta pochodzi od łacińskiego słowa "octo", czyli "osiem" i jest ona nieprzypadkowa. Samochód z lat 60. był ósmym modelem od zakończenia drugiej wojny światowej.
Skoda Octavia - powiew świeżości
Wracając do auta sprzed 25 lat, było to samochód przenoszący całą czeską firmę w inne czasy. Dostępna w salonach Felicia była jedynie przypudrowaną przestarzałą Skodą Favorit, natomiast debiutująca Octavia, to samochód naprawdę wówczas nowoczesny. Powstał na płycie podłogowej PQ34, czyli tej samej co Golf IV, Seat Toledo, czy Audi A3. Samochód oferował nowoczesne bezpieczeństwo czynne i bierne oraz niespotykaną w innych modelach tej klasy przestronność, choć w pierwszej generacji narzekano na miejsce na nogi w tylnym rzędzie siedzeń.
Auto okazało się wielkim sukcesem, produkowane było 14 lat, a z fabryki wyjechało 1,44 mln egzemplarzy. Najczęściej klienci wybierali model liftback, a auto do dziś jest uznawane za tanie, wytrzymałe i proste.
Kontynuacja sukcesu
Drugą generację modelu zaprezentowano światu w 2004 r. Samochód znów powstał na tej samej platformie co Volkswagen Golf. Był to samochód większy od pierwszej generacji i podobnie jak poprzedniczka, chwalony za swoje walory transportowe. Mimo że auto zbudowane było na platformie samochodu kompaktowego, to świetnie radziło sobie jako jedyny samochód w rodzinie służący do miasta i na wakacje.
Octavia kontynuowała sukces poprzedniczki, a na listach sprzedażowych występowała w ścisłej czołówce. Jej produkcję zakończono w 2013 r. W ciągu dziewięciu lat produkcji z taśmy montażowej zjechało 2,4 mln samochodów.
Skoda Octavia - ciągły rozwój
Kolejnym dwóm generacjom jest już bliżej do klasy średniej niż segmentu C, jednak cały czas rodowód samochodów wywodzi się z Golfa.
Najnowsza Octavia goni za trendami, model zaprezentowany pod koniec 2019 r. to pierwsza generacja, w której w gamie silnikowej oprócz silników benzynowych i diesla, znalazły się także hybrydy plug-in i miękkie hybrydy. Cały czas niezmienne pozostają za to wersje nadwoziowe - liftback i kombi. Oba warianty oczywiście oferują, to co jest najważniejsze w Octavii, czyli ogrom przestrzeni.
Przez 25 lat zmieniło się bardzo wiele. Inaczej buduje się samochody, a klienci mają inne wymagania, jednak podstawowe walory Octavii pozostały. Samochód wybił się dzięki dużej przestrzeni w środku i cenie zbliżonej do mniejszych kompaktów. Octavia była i nadal jest motorem napędowym całej firmy. Samochód ten pokazuje, jakie powinny być auta rodzinne oraz cały czas przynosi ciekawe, nowoczesne i użyteczne rozwiązania pomagające w codziennym użytkowaniu. Historia modelu trwa. Ciekawe czym jeszcze będzie mogła nas zaskoczyć z pozoru dobrze znana Octavia.