Od 2007 roku Octavia Scout jest stałym elementem składowym palety modelowej Skody. Z drugą generacją Scouta Czesi chcą rozszerzyć sukces tego modelu. Od 2007 do końca 2013 roku Skoda dostarczyła klientom na całym świecie 53,6 tys. Octavii Scout. Odpowiada to prawie 8 procentom łącznej sprzedaży Octavii kombi w ciągu tego czasu.
Najbardziej znaczącym elementem przodu jest duży, charakterystyczny dla Scouta zderzak z czarnymi nakładkami z tworzywa sztucznego. Zderzak w porównaniu z "normalną" Octavią jest silniej wyprofilowany. Zderzak podkreśla dodatkowo srebrzysta offroadowa nakładka znajdująca się poniżej szerokiego, centralnie umieszczonego wlotu powietrza o strukturze plastra miodu.
Czarne nakładki z tworzywa sztucznego obejmują po obu stronach samochodu progi drzwi i nadkola. Oprócz tego na drzwiach umieszczone są listwy ochronne z czarnego tworzywa sztucznego. Obudowy lusterek zewnętrznych seryjnie są w kolorze srebrzystym (na życzenie, relingi dachowe również mogą być w tym kolorze).
Prześwit nowej Skody Octavii Scout wynosi 171 milimetrów – w porównaniu ze standardową Octavią został zwiększony o 33 milimetry. Seryjny pakiet na złe drogi w przypadku użytkowania auta w trudniejszych warunkach zapobiega mechanicznym uszkodzeniom podwozia czy też przedostawaniu się brudu do komory silnika. Ochrona polega na zastosowaniu dodatkowych osłon z tworzywa sztucznego na podwoziu oraz osłon przewodów hamulcowych i paliwowych.
Octavia Scout oferuje taką samą ilość miejsca jak Octavia Combi. Kabina należy do największych w swojej klasie z najlepszymi wartościami długości wnętrza (1.782 milimetry), miejsca na nogi z tyłu (73 milimetry) i wysokości w linii głowy z przodu i z tyłu (983 oraz 995 milimetrów). Bagażnik ma pojemność prawie 610 litrów, a po złożeniu oparcia kanapy nawet 1.740 litrów. Gdy zostanie złożone oparcie fotela pasażera, można przewozić przedmioty o długości do 2,92 metra.
Całość wspiera szereg rozwiązań "Simply Clever", takich jak dwustronna mata komory bagażnika, rozkładane uchwyty do bagażu, tzw. elementy Cargo, skrobaczka do szyb na pokrywie wlewu paliwa, kieszeń na kamizelkę odblaskową pod fotelem kierowcy, pojemnik na odpadki oraz liczne schowki.
Octavia Scout jest dostępna wyłącznie z napędem na cztery koła, dzięki czemu jest prawdziwym koniem pociągowym. Samochód potrafi ciągnąć do 2 tony – jest to o 25 procent większa siła pociągowa niż dotąd. Znakomita jest także zdolność do pokonywania wzniesień. Dzięki zwiększonemu kątowi natarcia do 16,7 stopni i kątowi zejścia 13,8 stopni czeski skaut bez problemu pokonuje także bardziej stromy, wymagający teren.
Do napędu nowej Octavii Scout do wyboru są trzy silniki: dwa wysokoprężne i jeden benzynowy. Silnikiem wysokoprężnym o największej mocy jest 2.0 TDI/135 kW (184 KM) w kombinacji z automatyczną sześciostopniową skrzynią biegów z podwójnym sprzęgłem (DSG) i napędem na cztery koła. W tej kombinacji silnik występuje po raz pierwszy. Bardzo dobrą dynamikę i moc napędu zapewniają także „mniejszy” diesel oraz silnik benzynowy. Silnik 2.0 TDI/110 kW (150 KM) występuje wyłącznie w połączeniu z ręczną sześciostopniową skrzynią biegów. Octavia Scout z silnikiem benzynowym 1.8 TSI/132 kW (180 KM) jest dostępna z automatyczną sześciostopniową skrzynią biegów DSG.