- W Chinach Jetta została osobną marką koncernu Volkswagena
- Oferowany w Państwie Środka Citroen C6 ma prawie pięć metrów długości i silnik 1.6
- Hyundai w Chinach sprzedaje aż dwie różne Sonaty i kolejną generację SUV-a ix35
- Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onetu
Słynne motoryzacyjny nazwy przenoszą się na wschód. Nieprzypadkowo. Ford Mondeo, Honda Accord, Citroen C6, Hyundai Sonata i reszta to format, który wypada z łask europejskiego klienta, ale w Chinach – największym rynku motoryzacyjnym świata – wciąż jest wyjątkowo popularny.
W naszym zestawieniu zebraliśmy modele o świetnie znanych nazwach, które jakiś czas temu zniknęły z europejskiego rynku, ale ich kolejne generacje są dostępne właśnie w Państwie Środka.
Najnowszym przykładem jest Ford Mondeo, którego produkcja w Europie skończy się w marcu 2022 r. Kolejna generacja jest już gotowa, ale nie trafi ona na Stary Kontynent, lecz do Chin. W naszym zestawieniu są też nazwy, które z Europy zniknęły znacznie wcześniej: 12 lat temu (Hyundai Sonata, Volkswagen Jetta), 32 lata temu (Nissan Bluebird) czy nawet przed 37 laty!
W tym ostatnim przypadku chodzi o Volkswagena Santanę, sedana klasy średniej oferowanego w Europie w latach 1981-1985, który zapewnił firmie start i spektakularny sukces w Chinach. Produkcja Santany w Państwie Środka ruszyła w 1983 r. Już w 1985 r. do tego jednego modelu należało 28 proc. całego rynku nowych aut w Chinach (który wtedy zamykał się liczbą… 7 tys. sprzedanych samochodów), a 1990 r. aż 45 proc. W 2017 r. kupiono tam już 3 mln 177 tys. różnych modeli Volkswagena, czyli prawie… 1589 razy więcej niż w 1985 r.
Sprawdźmy więc, jak potoczyły się losy słynnych modeli, które na dobre zniknęły z Europy.