Liczba rejestracji nowych samochodów jest coraz niższa. Jak informuje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, przyczyna od miesięcy jest ta sama — brak możliwości szybkiej realizacji zamówień. Spowodowane jest to ograniczeniami w produkcji wynikającymi z gorszej dostępności półprzewodników, co przekłada się na opóźnienia w produkcji komponentów. Kolejnym problemem jest zakłócenie w łańcuchach dostaw i ograniczenie niektórych surowców.

Sytuacja gospodarcza rodzi kolejne problemy

Na szczęście dostępność komponentów się poprawia, zatem tempo dostaw powinno się zwiększyć, jednak pojawiają się kolejne problemy.

Tym razem na drodze do poprawy sprzedaży mogą stanąć rosnące ceny pojazdów, a także wysokie stopy procentowe. Dodatkowo z powodu wysokiej inflacji klienci mogą nie mieć pieniędzy na samochody, a dochodzi do tego jeszcze trudna sytuacja gospodarcza i niepokój związany z wojną w Ukrainie.

Dalsza część tekstu znajduje się pod materiałem wideo

Choć eksperci z IBRM Samar zakładają, że w 2022 r. zostanie zarejestrowanych 430 tys. samochodów osobowych i 65 tys. aut dostawczych, to podkreślają, że sytuacja rynkowa jest tak dynamiczna, że finalnie wynik może być zupełnie inny niż zakładany.

Z danych CEPiK wynika, że w sierpniu br. zarejestrowano 38 tys. 464 samochody osobowe i dostawcze o DMC do 3,5 tony. To o 0,79 proc. (- 305 szt.) Mniej niż rok wcześniej i o 2,44 proc. (- 961 szt.) niż w lipcu 2022 r. Z kolei w całym 2022 r. sprzedano 321 tys. 861 aut. To spadek sprzedaży o 11,57 proc. (- 42 tys. 096 szt.).

Większą liczbą zarejestrowanych aut może pochwalić się Hyundai, który odnotował wzrost o 7,14 proc., z kolei Skoda zanotowała znaczny spadek, bo aż o 28,47 proc.

Liderem sprzedaży jest Toyota

Oczywiście najwięcej kupują firmy, w tym roku do sierpnia 70,11 proc. zakupów robiły przedsiębiorstwa. Statystyka ta jednak nie uwzględnia spółek cywilnych i jednoosobowych działalności gospodarczych, bowiem te grupy są klasyfikowane w grupie "osób fizycznych", zatem stosunek zakupów osób prywatnych do firm może być jeszcze większy.

Liderem sprzedaży jest Toyota z 49 tys. 975 zarejestrowanych aut, a wiceliderem Skoda z liczbą 25 tys. 260 szt. Na trzecim miejscu jest z kolei KIA. Klienci tego producenta zarejestrowali 23 tys. 388 samochodów. W pierwszej piątce znalazł się jeszcze Volkswagen i Hyundai.

Top 5 sprzedaży nowych aut:

  • Toyota Corolla (14 tys. 510 szt.);
  • Kia Sportage (8 tys. 217 szt.);
  • Toyota Yaris (8 tys. 152 szt.);
  • Toyota RAV4 (7 tys. 484 szt.);
  • Dacia Duster (7 tys. 076 szt.).

Top 5 sprzedaży nowych aut wśród klientów indywidualnych:

  • Dacia Duster (3 tys. 810 szt.);
  • Kia Sportage (3 tys. 803 szt.);
  • Toyota Yaris (3 tys. 578 szt.);
  • Toyota Yaris Cross (3 tys. 544 szt.);
  • Hyundai Tucson (2 tys. 813 szt.). 

Top 5 sprzedaży nowych aut wśród klientów firmowych:

  • Toyota Corolla (12 tys. 547 szt.);
  • Hyundai i30 (5 tys. 742 szt.);
  • Skoda Octavia (5 tys. 243 szt.);
  • Toyota RAV4 (4 tys. 835 szt.);
  • Toyota Yaris (4 tys. 574 szt.).

Auta dostawcze także ze spadkami

Pojazdy dostawcze także zanotowały spadek. W sierpniu 2022 r. zarejestrowano 4 tys. 710 dostawczaków, co jest spadkiem o 15,1 proc. (- 839 szt.) względem tego samego miesiąca w 2021 r. W całym roku z kolei zarejestrowano w Polsce 40 tys. 988 szt. To mniej o 17,6 proc. w stosunku do analogicznego okresu zeszłego roku.

Top 5 sprzedaży nowych aut dostawczych:

  • Renault Master (7 078 szt.);
  • Iveco Daily (4 698 szt.);
  • Mercedes Sprinter (2 798 szt.);
  • Ford Transit (2 520 szt.);
  • Ford Transit Custom (1 535 szt.).