Dlaczego tak często jeździmy na niedopompowanych oponach? Powód jest prosty: powietrze z czasem naturalnie uchodzi z opony, zupełnie jak z balonu. Jeśli zatem regularne sprawdzanie poziomu ciśnienia w oponach oraz głębokości bieżnika nie weszło nam w nawyk, daleko w ten sposób nie zajedziemy. Eksperci Bridgetsone wskazują trzy główne korzyści płynące z utrzymywania odpowiedniego ciśnienia w oponach:

  • Po pierwsze, bezpieczeństwo. Niskie ciśnienie w oponach prowadzi do utraty kontroli prowadzenia, zwiększa ryzyko poślizgu i obniża wytrzymałość opony wskutek jej naprężenia i nagromadzenia ciepła w wyniku zginania ściany bocznej.Po drugie, niskie koszty. W skutek niskiego ciśnienia w oponach rosną wydatki związane z eksploatacją pojazdu. Nie tylko zwiększa ono opory toczenia, podwyższając tym samym spalanie, ale jednocześnie wzmaga zużywanie się bieżnika. Żywotność opony może zmniejszyć się nawet o połowę, podczas gdy ciśnienie dla przykładu zamiast wskazanego 2.2 bara, wynosi 1.0 bara.Po trzecie, środowisko. Jazda na oponach o niskim ciśnieniu powoduje dodatkowe obciążenie dla środowiska poprzez wzrost zużycia paliwa, a w konsekwencji szkodliwych emisji CO2.

Specjaliści z Centrum Technicznego Bridgestone Europe, obliczyli, że 26 proc. kierowców, którzy podróżują na niedopompowanych oponach, zużywa dodatkowo 3,9 miliarda litrów dodatkowego paliwa rocznie, wartego 5,1 miliarda euro. W konsekwencji ich samochody emitują do atmosfery dodatkowe 9,2 megaton CO2. Sprawdź czy Twoje opony są zużyte Badania przeprowadzone przez Bridgestone pokazały, że 10,3 proc. spośród sprawdzonych samochodów miało zamontowane zużyte opony, których głębokość bieżnika była płytsza niż dozwolone 1,6 mm. Konsekwencje podróżowania na tak zużytych oponach są dobrze udokumentowane. Wśród nich można wyróżnić między innymi poważną utratę przyczepności w mokrych warunkach drogowych oraz zwiększone ryzyko przebicia opony przy dużej szybkości na autostradzie. Najnowszy raport z Touring Mobilis - serwisu belgijskiego Automobilklubu i serwisu pomocy drogowej Touring - wskazuje 30-procentowy wzrost przebić opon w 2008 roku, w porównaniu do tego samego okresu z 2006 roku. Stwierdza on również, że w obliczu trudności ekonomicznych, kierowcy, kosztem własnego bezpieczeństwa, odkładają zakup nowych opon i jeżdżą na zużytym bieżniku.

Tak więc radzimy zanim wyruszysz na wakacje dokładnie oceń stan opon zamontowanych w aucie, może dzięki temu unikniesz tragedii.

źródło: Bridgestone