Czyżby dodatkowe przychody Polaków związane z Euro pozwoliły na zakupy nowych aut? Czy może mamy do czynienia ze znamionami kryzysu, który w 2013 nie pozwala na podjęcie decyzji o zakupie nowego auta? Pewnie jedno i drugie, ale sytuacja na rynku i tak wygląda całkiem dobrze.

W sprzedaży nowych samochodów w Polsce od lat przoduje Skoda. Octavia i mniejsza Fabia biją co chwilę rekordy sprzedaży. Trudno się temu dziwić, bo świetna jakość wykonania, niemiecka niezawodność i rozsądnie skalkulowana cena kuszą wielu do zakupu, zarówno klientów prywatnych, jak i firmowych.

Najlepiej sprzedają się....

Dwa pierwsze miejsca (patrz tabela) zgadzają się zarówno w ogólnej liczbie rejestracji samochodów, a także rejestracji tylko aut firmowych. Skoda sprzedaje (co nie jest dziwne) najwięcej Octavii i Fabii. Do firm sprzedaje się także bardzo dużo flagowej limuzyny – Superba, a klienci prywatni wybierają także często Rapida i najtańszy model Skody – Citigo.

Volkswagen za sprawą nowego modelu Golfa, a także korzystnych rabatów na poprzedni lubiany model, sprzedał najwięcej właśnie Golfów. Niewiele mniej sprzedano Passatów i Polo. Do firm często trafiały małe dostawcze Caddy. Wyższe pozycje w rankingu samochodów firmowych Renault, Peugeot i Citroen zawdzięczają samochodom dostawczym, które w tym roku sprzedają się gorzej niż w pierwszych 5 miesiącach 2012 roku.

W tym roku świetnie sprzedaje się także Kia za sprawą nowego Cee’da, który podbił gusty i głos rozsądku wielu klientów. Znaczny spadek sprzedaży odnotował Fiat, który w tamtym roku sprzedał dużą liczbę starych i nowych modeli Pand. Co ciekawe, wszyscy obecni w zestawieniu z 2012 roku pojawili się także w 2013 roku, po prostu zmieniły się niektóre miejsca w rankingu 10 najlepiej sprzedających się marek.

10 najlepiej sprzedających się marek samochodów dostawczych w pierwszych 5 miesiącach 2013 roku.

Fiat Peugeot Renault Volkswagen Citroën Ford Mercedes-Benz Toyota Iveco Skoda

Na rynku samochodów dostawczych od lat prym wiedzie Fiat. Dzięki rozbudowanej ofercie, prawie każdy przedsiębiorca znajdzie dla siebie odpowiedni pojazd. Od małego miejskiego auta, które dzięki homologacji ciężarowej pozwala na pełne odliczenie VAT, do dużych samochodów dostawczych do najcięższych zadań. Co ciekawe, na listę 10 najlepiej sprzedających się dostawczaków dostała się także Skoda, która – mimo że w swojej ofercie nie ma dużych samochodów transportowych – sprzedaje sporo aut osobowych przerobionych na ciężarówki, np. Octavia, Fabia czy Roomster.

Wśród marek premium prowadzenie objął Mercedes, głównie za sprawą wprowadzenia nowego Mercedesa A Klasy i CLA. Samochody sprzedają się świetnie, a Mercedes zyskuje w rankingach, wyprzedzając Audi i BMW. W tym roku sprzedało się blisko 10 proc. więcej samochodów luksusowych niż rok temu, ale znacznie mniejsza część rynku przypadła Infiniti, Lexusowi, czy Jaguarowi, więcej sprzedał Mercedes, Audi i BMW.

Najlepiej sprzedające się marki premium.

Mercedes-Benz BMW Audi Lexus Porsche Jaguar Infiniti

Rynek nowych samochodów ma się nieźle, delikatny spadek w przypadku samochodów kupowanych przez osoby prywatne może świadczyć o trochę gorszej sytuacji na rynku, jednak niezmiernie cieszy fakt, że liczba samochodów kupowanych przez firmy nie tylko nie spadała, ale także delikatnie wzrosła. Na rynku pozycja liderów sprzedaży nie zmienia się znacznie, od lat prym sprzedaży wiedzie Skoda, która szczególnie przypadła do gustu polskim klientom. Skoda jednak nie spoczywa na laurach i wciąż prezentuje modele, które już przy premierze skazane są na sukces – jak Rapid czy Citigo.

Rejestracje nowych samochodów Foto: www.fleet.com.pl
Rejestracje nowych samochodów