- We Francji najwyższą pozycję rynkową Tesla osiągnęła w 2023 roku. Od tego czasu sprzedaż spada, przy czym od początku roku sytuacja marki jest wręcz fatalna
- Tesla błyskawicznie traci pozycję w krajach skandynawskich, które są uznawane za wyjątkowo przyjazne samochodom elektrycznym
- Spadek sprzedaży Tesli w Szwecji w marcu jest absolutnym fenomenem i nie da się go usprawiedliwić zmianą modelu
W Szwecji w marcu 2025 r. sprzedaż samochodów Tesli spadła w porównaniu do marca 2024 r. o blisko 64 proc. – podał Reuters. Nabywców znalazło zaledwie 911 Tesli – to spadek, uwaga, aż o 63,9 proc. licząc rok do roku. Przez pełne trzy miesiące Tesla znalazła w tym skandynawskim kraju zaledwie 1929 nabywców na swoje samochody.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoTesla traci udziały w rynku. Zyskuje BYD i inni
Francja to obecnie jeden z największych w Europie rynków samochodowych, także w odniesieniu do pojazdów na prąd. I dla Tesli to jeden z najważniejszych rynków na kontynencie po Wielkiej Brytanii i Niemczech. We Francji w ciągu trzech miesięcy 2025 r. udało się sprzedać 6693 Tesle. Na pozór wynik niezły, ale... w samym marcu, licząc rok do roku, spadek wyniósł prawie 37 proc. Udział w rynku amerykańskiej marki spadł do zaledwie 1,63 proc. O tej porze roku dwa lata temu był on blisko dwa razy większy. Zyskuje BYD i inne chińskie marki, które obecnie sprzedają we Francji dwa razy więcej elektryków niż Tesla. Zyskuje też Volkswagen.
W Szwecji w całym 2024 r. udział Tesli w rynku samochodów osobowych przekroczył osiem proc. Obecnie spada, zbliżając się do dwóch proc.
I choć zapewne – jak zawsze przy takiej okazji – częściowo winny jest face lifting tym razem najważniejszego modelu Tesli, to jednak spadki towarzyszące takim operacjom nigdy wcześniej nie były tak wysokie. Żadna poważne firma nie pozwala sobie na takie przestoje w dostawach, aby doprowadzały one do kilkudziesięcioprocentowych spadków sprzedaży. A więc przyczyna jest dużo głębsza.
Przeczytaj także: Tajemnice Tesli. Dlaczego Musk zainwestował w Trumpa i czemu nie była to najlepsza inwestycja?
Elon Musk nastraszył i wkurzył Europejczyków
Prawicowy aktywizm Elona Muska, otwarte wsparcie dla skrajnie prawicowych partii politycznych oraz połajanki kierowane w stronę europejskich polityków sprawiły, że Tesla przestała się dobrze kojarzyć. Widać to zarówno na największych rynkach europejskich jak Niemcy czy Francja, jak i na mniejszych, ale mocno zelektryfikowanych jak Norwegia czy Szwecja.
Rośnie też oferta samochodów elektrycznych oferowanych przez chińskie marki jak BYD, na przejęcie kolejnych rynków od Tesli czai się XPeng. rRównież w Polsce rośnie konkurencja dla Tesli – zarówno cenowa jak i jakościowa. Amerykańskiej marce pozostaje walczyć cenami, które ostatnio mocno spadły, ale być może konieczne będą kolejne obniżki.