W ciągu trzech pierwszych kwartałów 2009 roku rynek europejski wskazuje nadal tendencję zniżkową, tym razem jest to 5,6 proc. Według statystyk JATO, które nie obejmują Rosji, Bułgarii i Rumunii, największym rynkiem dla nowych samochodów jest obecnie Wielka Brytania.

We wrześniu 2009 roku w 27 krajach objętych analizami sprzedano łącznie 1.379.610 nowych samochodów.

Statystyki miesięczne

We wrześniu 2009 roku najwięcej nowych samochodów kupili Brytyjczycy – 370 tys. Kolejne pozycje zajmują: Niemcy - ponad 316 tys., Włochy – 190 tys., Francja – 183 tys. i Hiszpania – 77 tys. Dziewiąta pozycję zajmuje Polska - 248 418 egz.

Porównanie z wrześniem 2008

Największe rynki europejskie odnotowały wzrost, a małe spadek. W wielu krajów wpływ miały na to dotacje rządowe przy zakupie nowych aut i złomowaniu starych. W Wielkiej Brytanii jest to + 11,4 proc. (przed rokiem 330 tys. samochodów), w Niemczech + 21 proc. (przed rokiem 261 tys.). Wśród tych którzy najwięcej zyskali jest także Hiszpania i Francja.

Pierwszym rynkiem, który stracił jest szósta w klasyfikacji Belgia (- 5,7 proc.). Rekordzistą jest jednak Islandia, w której przed rokiem sprzedano 584 egz., a we wrześniu 2009 roku tylko 95 egz. (- 83,7 proc.). Rynek europejski we wrześniu 2009 – kolejność krajów-KrajSprzedaż [szt]Sprzedaż [szt]Zmiana [%]Sprzedaż [szt]Sprzedaż [szt]Zmiana [%]-Okres9/20099/20089/09-9/081-9/20091-9/20081-9/09 – 1-9/081.Wielka Brytania367 929330 29411,4%1 517 0391 794 418-15,5%2.Niemcy316 166261 38421,0%2 990 7662 371 47326,1%3.Włochy190 424178 4166,7%1 618 0301 720 997-6,0%4.Francja183 110160 56514,0%1 613 5011 575 7652,4%5.Hiszpania77 88365 69118,6%678 791947 965-28,4%6.Belgia35 68737 838-5,7%374 883440 731-14,9%7.Holandia33 89241 098-17,5%315 389419 136-24,8%8.Austria26 54222 51017,9%247 676232 1586,7%9.Polska23 78923 1092,9%248 418235 6225,4%10.Szwajcaria21 03821 748-3,3%196 399217 182-9,6%11.Szwecja19 24422 777-15,5%152 131195 284-22,1%12.Česká republika12 19615 282-20,2%117 752138 418-14,9%13.Grecja11 95218 814-36,5%180 717225 929-20,0%14.Portugalia11 63713 822-15,8%112 398162 132-30,7%15.Norwegia9 5308 45312,7%68 63887 456-21,5%16.Dania8 95112 047-25,7%79 928121 894-34,4%17.Finlandia7 1779 843-27,1%71 772118 550-39,5%18.Słowacja5 6156 401-12,3%69 08565 7235,1%19.Słowenia4 5745 321-14,0%42 98655 255-22,2%20.Luksemburg3 4944 053-13,8%34 78340 230-13,5%21.Węgry3 36513 248-74,6%49 302120 327-59,0%22.Irlandia2 2593 454-34,6%55 167149 028-63,0%23.Cypr1 3582 285-40,6%12 06917 722-31,9%24.Estonia8121 681-51,7%7 85020 820-62,3%25.Litwa5041 525-67,0%5 90618 417-67,9%26.Łotwa3871 294-70,1%4 33816 546-73,8%27.Islandia95584-83,7%1 8918 732-78,3%-RAZEM1 379 6101 283 5377,5%10 867 60511 517 910-5,6%

Porównanie z wrześniem 2007

Interesujące jest porównanie z wrześniem 2007 roku, gdy jeszcze nikt nie myślał o recesji. Najwiekszy wzrost sprzedaży odnotowała wówczas Francja (+23,6 proc.), a za nią Austria (+ 20,6 proc.) i Niemcy (+ 19,1 proc.). Traciła Wielka Brytania (- 12,2 proc.), Holandia (- 16.1 proc.) i Hiszpania (- 19,3 proc.) Rynek europejski we wrześniu 2009 – porównanie krajów z rokiem 2007-KrajSprzedaż [szt]Sprzedaż [szt]Zmuiana [%]Sprzedaż [szt]Sprzedaż [szt]Zmiana [%]-Okres9/20099/20079/09-9/071-9/20091-9/20071-9/09 – 1-9/071.Wielka Brytania367 929419 290-12,2%1 517 0391 940 515-21,8%2.Niemcy316 166265 47319,1%2 990 7662 340 49227,8%3.Włochy190 424188 2581,2%1 618 0301 941 545-16,7%4.Francja183 110148 16423,6%1 613 5011 523 3615,9%5.Hiszpania77 88396 475-19,3%678 7911 206 332-43,7%6.Belgia35 68736 611-2,5%374 883418 599-10,4%7.Holandia33 89240 405-16,1%315 389414 195-23,9%8.Austria26 54222 01620,6%247 676231 5437,0%9.Polska23 78922 7534,6%248 418217 38314,3%10.Szwajcaria21 03820 6951,7%196 399210 663-6,8%11.Szwecja19 24423 806-19,2%152 131219 505-30,7%12.Česká republika12 19611 9102,4%117 752123 788-4,9%13.Grecja11 95219 367-38,3%180 717228 224-20,8%14.Portugalia11 63712 994-10,4%112 398154 871-27,4%15.Norwegia9 5309 3402,0%68 63897 874-29,9%16.Dania8 95113 477-33,6%79 928119 109-32,9%17.Finlandia7 1779 826-27,0%71 772108 711-34,0%18.Słowacja5 6155 2077,8%69 08554 13227,6%19.Słowenia4 5744 859-5,9%42 98650 189-14,4%20.Luksemburg3 4941 740100,8%34 78338 152-8,8%21.Węgry3 36513 738-75,5%49 302128 743-61,7%22.Irlandia2 2595 745-60,7%55 167180 752-69,5%23.Cypr1 3581 952-30,4%12 06917 845-32,4%24.Estonia8122 211-63,3%7 85024 221-67,6%25.Litwa5041 659-69,6%5 90615 343-61,5%26.Łotwa3872 298-83,2%4 33825 173-82,8%27.Islandia951 115-91,5%1 89112 448-84,8%

-RAZEM1 379 6101 401 384-1,6%10 867 60512 043 708-9,8%

Roczne statystyki

W zestawieniu rocznym od stycznia 2009 już sytuacja jest inna. W Niemczech sprzedano ok. 3 mln samochodów, Wielka Brytania, Włochy i Francja przekroczyły granicę 1,5 mln egz. Jednak piąta w kolejności Hiszpania sprzedała już od Brytyjczyków ponad 800 000 mniej samochodów.

Porównanie z rokiem 2008

W ciągu trzech pierwszych kwartałów 2008 roku liderem były znów Niemcy ze sprzedażą 2,4 mln samochodów, co było już częściowym wynikiem wsparcia rządowych dotacji za złomowanie. Wzrost odnotowała także Polska (+5,4 proc.). Z pierwszej dziesiątki najwięcej straciła Hiszpania (- 28,4 proc.) i Holandia (- 24,8 proc.).

Porównanie z rokiem 2007

Rynek naszych zachodnich sąsiadów wzrósł w tym okresie najwięcej ze wszystkich (+ 27,8 proc.). Wówczas nie było jeszcze żadnego kryzysu. Wyraźny wzrost odnotowała także Polska (+14,3 proc.). Największy spadek odnotowała Hiszpania (- 43,7 proc.). Sprzedaż na całym rynku europejskim spadła z 12 mln na 10,9 mln egz.