Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów (ACEA) reprezentuje największych producentów samochodów osobowych, dostawczych, ciężarowych i autobusów w Europie. Obecnie liczy 15 członków: BMW Group, DAF Trucks, Daimler Truck, Ferrari, Ford of Europe, Honda Motor Europe, Hyundai Motor Europe, Iveco Group, JLR, Mercedes-Benz, Nissan, Renault Group, Toyota Motor Europe, Volkswagen Group oraz Volvo Group.
Stellantis, drugi co do wielkości producent samochodów w Europie, przestał należeć do ACEA z końcem 2022 r. W zamian grupa stworzyła odbywające się raz w roku forum "Freedom of Mobility".
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoZmiana kursu o 180 stopni
1 grudnia 2024 r. Rada Dyrektorów spółki przyjęła rezygnację Carlosa Tavaresa ze stanowiska dyrektora generalnego ze skutkiem natychmiastowym. Proces mianowania nowego CEO ma się zakończyć w pierwszej połowie 2025 r. Do tego czasu koncernem rządzi John Elkann, przewodniczący Tymczasowego Komitetu Wykonawczego.
Zmiany już są widoczne: Stellantis złożył wniosek o ponowne przystąpienie do ACEA. Wzmocnienie głosu europejskich producentów wydaje się jeszcze ważniejsze w okresie kryzysu konkurencyjności na rynku i wyzwaniom związanym z transformacją energetyczną.
– Członkowie ACEA mogą być konkurentami na rynku, ale wszyscy mają ten sam cel: konkurencyjne i zrównoważone przejście na mobilność bezemisyjną w Europie, która może zacząć obowiązywać na całym świecie. Będziemy nad tym nadal pracować z pełną energią i zaangażowaniem – powiedział Luca de Meo, dyrektor generalny Grupy Renault i prezes ACEA.
Po zatwierdzeniu przez Zarząd ACEA członkostwo Stellantisu wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r.