Stryków to miejsce, w którym kończy się autostrada A2 w kierunku Warszawy. Aby dostać się do stolicy, samochody musiały dalej przejechać przez centrum tego małego miasteczka. Szacuje się, że dziennie przez Stryków przejeżdżało ok. 20 tys. aut.

"Naprawiliśmy błąd, który popełniono dwa lata temu, tj. kiedy oddawano do użytku odcinek autostrady A2. Od dziś tiry ominą Stryków" - mówił podczas uroczystości otwarcia obwodnicy minister infrastruktury Cezary Grabarczyk.

Przypomniał, że za kilka lat Stryków będzie jednym z najważniejszych węzłów komunikacyjnych nie tylko w Polsce, ale i w Europie. To właśnie tu mają się krzyżować autostrady biegnące z północy na południe Europy, jak i ze wschodu na zachód naszego kontynentu.

Warta blisko 190 mln zł inwestycja polegała na wydłużeniu istniejących obu jezdni autostrady A2 w kierunku wschodnim i wybudowanie łącznicy autostradowej oraz odcinka (przyszłej zachodniej jezdni autostrady A1, którym auta dojadą do drogi krajowej nr 14 poza Strykowem i dalej w kierunku Warszawy.

Wzdłuż obwodnicy pojawiły się: jeden most (nad rzeką Moszczenicą), trzy wiadukty drogowe i jeden duży przejazd gospodarczy. Prace nad drogą wymagały przewiezienia sześciuset tysięcy ton ziemi. Aby powstała nowa nawierzchnia, trzeba było ułożyć blisko sto tysięcy ton mas bitumicznych.

W rozmowie z dziennikarzami Grabarczyk przypomniał, że do końca roku podpisze umowę na budowę blisko 180-kilometrowego odcinka autostrady A1 Stryków-Pyrzowice. Według ministra, w ciągu kilkunastu dni powinna zostać także parafowana umowa na budowę kolejnego odcinka autostrady A2 Stryków - Konotopa. Zwrócił uwagę, że to najdłuższy odcinek autostrady, który jednorazowo będzie budowany.

Autostrada A1, czyli europejska droga E75, jest częścią Transeuropejskiego Korytarza Transportowego Północ-Południe, łączącego Skandynawię z krajami leżącymi w głębi kontynentu. Korytarz biegnący od Morza Bałtyckiego przez Czechy, Słowację do Austrii ma stanowić nowoczesne połączenie komunikacyjne między Gdańskiem a Wiedniem.

Według danych resortu infrastruktury, wybudowanie całej autostrady A1 na terytorium Polski (o długości ponad 560 km) planowane jest na 2012 r. Droga będzie biegła od Gdańska, przez Toruń, Łódź, Częstochowę i Katowice, aż do granicy państwa w Gorzyczkach.

Minister dodał, że dobiegają końca negocjacje dotyczące budowy kolejnego odcinka autostrady A2 od Strykowa do przedmieść Warszawy, który - według niego - ma liczyć prawie 91 kilometrów.

Autostrada A2 liczy obecnie 250 kilometrów i łączy Łódź z Nowym Tomyślem (Wielkopolska) - na odcinku od Konina do Nowego Tomyśla jest płatna. W sierpniu minister infrastruktury i przedstawiciele spółki Autostrada Wielkopolska podpisali umowę na budowę i eksploatację autostrady A2 na odcinku Nowy Tomyśl-Świecko liczącego ponad 105 km.

Fot:PAP/Grzegorz Michałowski