- Euro NCAP przeprowadziła testy bezpieczeństwa sześciu SUV-ów i jednego kombi
- Polestar 3 uzyskał 93-procentowy wynik za ochronę dzieci w samochodzie, co jest najlepszym wynikiem w ciągu ostatnich dziewięciu lat
- Kilka modeli co prawda otrzymało notę pięć gwiazdek, ale testujący wykryli drobne niedociągnięcia
W dobie daleko posuniętej dbałości o bezpieczeństwo samochodów testy zderzeniowe przeprowadzane przez organizację Euro NCAP paradoksalnie straciły na znaczeniu. I wcale nie dlatego, że klienci nie są już zainteresowani tym, jak bezpieczne są auta, które kupują, tylko dlatego, że presja na uzyskanie pięciogwiazdkowego wyniku jest tak duża, że mało który producent pozwala sobie na wizerunkową wpadkę. Udowadniają to m.in. najnowsze wyniki uzyskane po rozbiciu sześciu SUV-ów (i jednego kombi). I chociaż żadnej wpadki nie było, to była za to jedna pozytywna niespodzianka.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoRewelacyjny wynik Polestara 3 w teście z udziałem dzieci
Tą niespodzianką są wyniki, które uzyskał duży, pięciomiejscowy elektryczny SUV Polestar 3. Auto jest konkurentem Tesli Model Y i równocześnie jest największym modelem w ofercie marki Polestar. To, czym ten pojazd zaskoczył nawet samych testujących, to wynik uzyskany za ochronę dzieci w samochodzie. 93 proc. to najlepszy wynik wśród wszystkich testowanych pojazdów w ciągu ostatnich dziewięciu lat. Osiągnięcie Polestara jest tym bardziej warte odnotowania, że auto musiało sprostać najnowszym, najbardziej wymagającym testom.
Dr. Aled Williams, dyrektor programu w Euro NCAP, stwierdził, że wyniki modelu Polestar 3 w testach z udziałem dzieci są bliskie ideału. Zarówno w teście zderzenia czołowego, jak i bocznego, ten duży elektryczny SUV zapewnił dobrą ochronę manekinom imitującym dzieci w wieku sześciu i 10 lat. Wśród zalet Euro NCAP wymienia także system, który zapobiega możliwości zablokowania zamków w samochodzie, jeśli w pojeździe znajduje się dziecko.
- Przeczytaj także: Niemiecki ADAC pokazał nową listę najczęściej psujących się aut. Zaskoczeń nie ma końca
Bardzo dobre wyniki chińskiego BYD-a i hiszpańskiej Cupry
Oprócz Polestara 3 w teście sprawdzono poziom bezpieczeństwa także pięciu innych SUV-ów. BYD Sealion 7, także duży elektryczny model, okazał się równie bezpieczny dla dzieci, ale nie wypadł już tak dobrze w innych testach. Nie przeszkodziło to jednak w uzyskaniu ogólnej noty pięciu gwiazdek. Z bardzo dobrej strony pokazała się także nowa Cupra Terramar z konwencjonalnym napędem benzynowym lub hybrydowym typu plug-in (jak w teście Euro NCAP).
Pięciogwiazdkową ocenę końcową uzyskał również Geely EX5. Ten elektryczny chiński SUV okazał się jednak nieco gorszy od Polestara 3, m.in. z racji nie tak skutecznego wykrywania obecności dziecka, przez co nie spełnił rygorystycznych wymagań Euro NCAP. Problemem były również oderwane spawy wokół podstawy słupka A, chociaż nie miało to znaczenia dla całej konstrukcji.
Problemy z kontrolą jakości u dwóch chińskich producentów
Drobne niedociągnięcia wykryto również w modelach Hongqi E-HS9 (też elektryczny chiński SUV) oraz Jaecoo 7 PHEV. W tym pierwszym podczas kontroli po teście znaleziono niewielkie rozdarcie w poduszce powietrznej kierowcy. Producent zapowiedział już poprawę kontroli jakości w zakładzie montażowym i u dostawcy airbagów. Z kolei Jaecoo straciło punkty po teście zderzenia czołowego, ponieważ tylna część bocznej kurtynowej poduszki powietrznej zakleszczyła się w wykończeniu słupka C i nie rozwinęła się prawidłowo. Także i w tym przypadku producent poprawił jakość wykonania na linii produkcyjnej.
Specjaliści z Euro NCAP sprawdzili również najnowszą generację Audi A6. Ten duży samochód rodzinny oferowany jest jako Avant (kombi) i Sportback (liftback) i podobnie jak nieco mniejsze Audi A5, które Euro NCAP testował w ub.r., otrzymał pięć gwiazdek.
- Przeczytaj także: Państwowy chiński producent wchodzi do Polski. Wiadomo już, jakie GAC zaoferuje samochody
Galeria zdjęć
Ocena całkowita 5 gwiazdek Ochrona dorosłych pasażerów - 90 proc. Ochrona dzieci - 93 proc. Ochrona pieszych - 79 proc. Działanie systemów asystujących - 83 proc.
Ocena całkowita 5 gwiazdek Ochrona dorosłych pasażerów - 87 proc. Ochrona dzieci - 93 proc. Ochrona pieszych - 76 proc. Działanie systemów asystujących - 79 proc.
Ocena całkowita 5 gwiazdek Ochrona dorosłych pasażerów - 89 proc. Ochrona dzieci - 87 proc. Ochrona pieszych - 82 proc. Działanie systemów asystujących - 76 proc.
Ocena całkowita 5 gwiazdek Ochrona dorosłych pasażerów - 86 proc. Ochrona dzieci - 87 proc. Ochrona pieszych - 83 proc. Działanie systemów asystujących - 83 proc.
Ocena całkowita 5 gwiazdek Ochrona dorosłych pasażerów - 82 proc. Ochrona dzieci - 87 proc. Ochrona pieszych - 73 proc. Działanie systemów asystujących - 82 proc.
Ocena całkowita 5 gwiazdek Ochrona dorosłych pasażerów - 81 proc. Ochrona dzieci - 80 proc. Ochrona pieszych - 80 proc. Działanie systemów asystujących - 80 proc.
Ocena całkowita 5 gwiazdek Ochrona dorosłych pasażerów - 87 proc. Ochrona dzieci - 88 proc. Ochrona pieszych - 78 proc. Działanie systemów asystujących - 77 proc.