Kolejki TIR-ów na granicy polsko-białoruskiej sięgają już kilkunastu km. Zamknięcie do odwołania przejścia granicznego w Kuźnicy skierowało prawie cały ruch ciężarówek na Bobrowniki. Według informacji z portalu granica.gov.pl czas oczekiwania na odprawę w tym miejscu wynosi aż 42 godziny. Jeszcze gorzej sytuacja wyglądała we wtorek 9 listopada – wówczas kierowcy musieli liczyć się z 50-godzinnym postojem!
Kolejki na granicy polsko-białoruskiej
Skokowe zwiększenie natężenia ruchu w Bobrownikach to skutek tymczasowego zawieszenia działalności przejść granicznych w Kuźnicy i Połowcach. Kierowcy transportujący towary na Wschód muszą jechać przez Bobrowniki albo alternatywną trasą przez Litwę i Łotwę. Ta jednak jest znacznie dłuższa i dużo droższa, a do tego równie ryzykowna – we wtorek Litwa wprowadziła zaostrzony stan wyjątkowy w strefie przygranicznej z Białorusią.
St. asp. Maciej Czarnecki, oficer prasowy podlaskiej KAS (Krajowej Administracji Skarbowej) poinformował dziś rano, że w kolejce przed granicą stoi ok. 840 ciężarówek czekających na odprawę. To kilkunastokilometrowy zator! Komunikaty wyświetlane na znakach ustawionych 15 km od przejścia granicznego Bobrowniki-Bierestowica sugerują kierowcom objazd przez Kukuryki. Tam czas oczekiwania wynosi tylko... osiem godzin.
Dlaczego Kuźnica nie działa?
"Strona polska została zmuszona do takich działań w związku z brakiem reakcji strony białoruskiej na próby bezprawnego przekraczania granicy polsko-białoruskiej przez zorganizowane grupy nielegalnych migrantów w rejonie drogowego przejścia granicznego w Kuźnicy" – wyjaśniła w komunikacie prasowym Straż Graniczna.
"Przez to zamieszanie transport jest utrudniony. […] pojawiają się duże kolejki, ale to jeszcze nie jest największy problem. Najgorsze, że nie wiadomo, co dalej" – przekazał portalowi Business Insider Tomasz Śliwka, właściciel firmy Śliwka-Transport. "W ostateczności będziemy wysyłać swoje towary do Finlandii, a tam będą je odbierać rosyjscy kierowcy. Tamtejsza granica wydaje się najpewniejsza" – podsumowuje spedytor.