Auto Świat Wiadomości Aktualności Szukamy dobrych opon na lato (Test letnich opon)

Szukamy dobrych opon na lato (Test letnich opon)

Testujemy 13 opon letnich oraz jeden model całoroczny w rozmiarze 185/60 R 15

Szukamy dobrych opon na lato (Test letnich opon)
Źródło zbiorcze dla obrazków importowanych w ramach Onet Editorial Workflow
Szukamy dobrych opon na lato (Test letnich opon)

Już niebawem, bo od 2012 roku, wszystkie nowe opony sprzedawane w Europie będą musiały mieć tzw. etykietę energetyczną. Cóż to takiego? Dla większości z nas nic nowego – przecież kolorowe naklejki informujące o klasie energetycznej znamy już od lat z pralek, żarówek oraz lodówek.

W przypadku ogumienia sprawa nie jest jednak tak prosta, bo energooszczędność to tylko jedno z wielu kryteriów, jakie brane są pod uwagę przy konstrukcji opon. Niestety, na razie uzyskanie niższych oporów toczenia (to parametr podstawowy dla oszczędzania paliwa) okupione jest zwykle pogorszeniem właściwości związanych z bezpieczeństwem jazdy. Dlatego właśnie producenci opon wymogli na twórcach norm, żeby na etykietach energetycznych opon oprócz klasyfikacji efektywności energetycznej oraz danych o poziomie emitowanego hałasu umieszczać również informacje na temat zachowania danego modelu ogumienia w znormalizowanych próbach hamowania na mokrej nawierzchni.

To ważne, bo skonstruowanie opony energooszczędnej nie sprawia problemu – kłopoty pojawiają się, jeśli ma ona być również bezpieczna.

Żadna spośród 14 przetestowanych opon nie spełnia wymogów wystarczających do uzyskania najwyższych not we wszystkich konkurencjach. Modele, które dobrze wypadły w próbach na mokrej nawierzchni, pod względem efektywności energetycznej zajęły końcowe miejsca. Z kolei „specjaliści od oszczędzania paliwa” na mokrej drodze radzą sobie co najwyżej przeciętnie. Zwycięskie opony nie są zaś mistrzami ekologii, ale na drodze wypadają doskonale.

Autor Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
Powiązane tematy:
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków