Te charakterystyczne budynki to magazyny soli, która używana jest zimą do posypywania dróg. Mają one już ponad pół wieku, a nazwa pochodzi od ich kanadyjskiego wynalazcy Johna Fitzpatricka. Pierwsze budowle tego typu powstały w Kanadzie w 1968 r.

Kształt kopuł nie jest przypadkowy. Dzięki stożkowej budowie nie osiada na nich śnieg, a poza tym opływowe kształty sprawiają, że kopuły są odporne na podmuchy mocnego wiatru. Dodatkowym atutem jest drewniana konstrukcja, dzięki której sól zachowuje optymalną wilgotność.

Kupuły Fitzpatricka mają przeważnie 30 m średnicy oraz 15 m wysokości. Aczkolwiek GDDKiA ma również kopuły o średnicy 41 m i wysokości do 18 m. Dzięki takim rozmiarom do wnętrza można bez problemu wjechać samochodem ciężarowym lub dużą ładowarką, a zgromadzić można aż 7 tys. ton soli.

W całej Polsce GDDKiA ma 292 magazyny soli (nie wszystkie o kształcie kopuł), a łącznie mieszczą one około 450 tys. ton soli.