W 2024 r. ogólnopolska sieć fotoradarów i rejestratorów liczyła:
- 473 punktowe pomiary prędkości (fotoradary);
- 71 odcinkowych pomiarów prędkości;
- 50 rejestratorów przejazdu na czerwonym świetle na skrzyżowaniach;
- 5 rejestratorów przejazdu na czerwonym świetle na przejazdach kolejowych.
W połowie br. liczba urządzeń jest nieco większa. Jak informowaliśmy na bieżąco, przybyło głównie odcinkowych pomiarów prędkości (OPP) i rejestratorów Red Light na przejazdach kolejowo-drogowych. W sumie do 2026 r. GITD planuje zakup 70 nowych fotoradarów, 43 OPP, 10 rejestratorów na skrzyżowaniach i pięciu na przejazdach kolejowych.
To nie wszystkie urządzenia, którymi dysponują delegatury terenowe GITD i CANARD. Do kontroli wykorzystywane są także: nieoznakowane samochody z wideorejestratorami (11 szt.); a także samochody wyposażone w ręczne mierniki prędkości (22) oraz pojazdy wyposażone w mobilne urządzenia rejestrujące AD9C (8).
CANARD wystawił ponad pół miliona mandatów
Z danych CANARD wynika, że w 2024 r. zweryfikowano 1 mln 169,5 tys. zarejestrowanych naruszeń, wysłano ponad 1 mln 56 tys. wezwań do właścicieli pojazdów oraz nałożono 568,5 tys. mandatów na kierowców.
W sumie najwięcej naruszeń zarejestrowały stacjonarne fotoradary (ponad 725 tys.), jednak stoi ich najwięcej przy polskich drogach. Najskuteczniejsze okazują się odcinkowe pomiary prędkości z liczbą przekraczającą ponad 371 tys. naruszeń.
Najskuteczniejsze urządzenia
Stacjonarne fotoradary:
- Świdnik, al. Tysiąclecia - 21 tys. naruszeń;
- Ruda Śląska - 10,7 tys.
- Wanaty - 10,2 tys.
Odcinkowe pomiary prędkości:
- Kostomłoty, autostrada A4 - 80 tys. naruszeń.
- Katowice, ul. N. i J. Renców - 29,8 tys.;
- Warszawa, S2, tunel POW - 21,6 tys.
Rejestrator przejazdu na czerwonym świetle:
- Łódź, skrzyż. Puszkina/Rokicińska – 6,8 tys.
- Kraków, skrzyż. al. Pokoju/Nowohucka – 5 tys.;
- Kraków, skrzyż. Tischnera/Brożka/Zakopiańska, Wadowicka – 3,6 tys.
Rejestrator przejazdu na czerwonym świetle na przejeździe kolejowym:
- Warszawa, ul Cyrulików – 5 tys.;
- Wrocław, ul. Średzka – 4,5 tys.;
- Wrocław, ul. Szczecińska – 2,2 tys.
Źródło: CANARD GITD, dane za 2024 r.