Auto Świat Wiadomości Aktualności Tesla na zjeździe, rekordowe spadki na kluczowych rynkach. Szok w Niemczech

Tesla na zjeździe, rekordowe spadki na kluczowych rynkach. Szok w Niemczech

Luty 2025 r. nie był dobrym miesiącem dla Tesli, która w bezprecedensowym tempie traci rynki w m.in. Chinach, w Australii i w Europie. O ile jeszcze niedawno można było sądzić, że słabe wyniki marki reprezentowanej przez Elona Muska to wyłącznie kwestia problemów logistycznych związanych z odświeżeniem modelu Y, to już dziś staje się jasne, że problem jest głębszy.

Tesli odcięło prąd – sprzedaż spada na kluczowych rynkach
Tesli odcięło prąd – sprzedaż spada na kluczowych rynkachKittyfly / Shutterstock
  • Podczas gdy w Chinach Tesla zalicza bolesne spadki, chińscy konkurenci amerykańskiej marki cieszą się z ogromnego wzrostu sprzedaży
  • W Niemczech spadki sprzedaży Tesli są rekordowe i dotyczy to wszystkich modeli
  • Po dwóch miesiącach 2025 r. średni wynik Tesli w Europie to sprzedaż niższa o ponad 43 proc., wliczając w to stosunkową dobre wyniki tej marki w Wielkiej Brytanii
  • Analitycy rynku mówią o kilku problemach Tesli, które nałożyły się na siebie w jednym momencie i możliwe, że prowadzą do katastrofy

W Europie najważniejszym rynkiem dla producentów samochodów elektrycznych są Niemcy. Ten kraj dla Elona Muska jest ważny z dwóch powodów: po pierwsze, tu ma swoją gigafabrykę i tu jeszcze niedawno sprzedawał najwięcej samochodów a kontynencie europejskim, po drugie, to właśnie w Niemczech w absolutnie wyjątkowy sposób wziął udział w wydarzeniach politycznych, jednoznacznie opowiadając się po stronie ultraprawicowej partii AFD. Efekty politycznej aktywności Muska na politycznej scenie Niemiec wzmocnione przez publiczny gest powszechnie kojarzony z nazistowskim pozdrowieniem właśnie odbijają się w sprzedaży Tesli w tym kraju.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Niemcy: to już prawdziwa katastrofa

W styczniu 2025 r. w Niemczech sprzedano 1277 Tesli – o 59,5 proc. mniej niż w styczniu 2024 r. W lutym 2025 r. wynik sprzedaży Tesli w Niemczech to 1429 samochodów – wynik gorszy niż rok wcześniej o, uwaga, 76,3 proc. Łącznie po dwóch miesiącach sprzedaż Tesli na niemieckim rynku spadła o 70,6 proc. Przy czym nie wolno tego wyniku wiązać z kiepską sprzedażą samochodów elektrycznych na tamtejszym rynku – akurat w lutym, licząc rok do roku, sprzedaż samochodów bateryjnych urosła w Niemczech o blisko 31 proc.

Warto spojrzeć jeszcze głębiej: sprzedaż Tesli w lutym 2025 r. w porównaniu do lutego 2023 r. spadła o ponad 81 proc.

Drugim najważniejszym rynkiem dla Tesli w Europie była Francja. Tu po dwóch miesiącach sprzedaż samochodów amerykańskiej marki spadla o 44,4 proc.

W obu przypadkach zmiana najważniejszego modelu (Y) nie może być jedynym wytłumaczeniem kiepskiej sytuacji: w Niemczech sprzedaż Tesli Model 3 spadła o 40 proc. we Francji o 60 proc.

Przeczytaj także: "Niezniszczalny" SUV-a Volvo znowu na topie w Polsce. Mocno podgryza go Lexus

W całej Europie Tesla traci udziały w rynkach

Na innych europejskich rynkach sytuacja Tesli w lutym wygląda tak:

  • Wielka Brytania – w styczniu sprzedaż spadła, ale w lutym wzrosła do 3851 sztuk (w lutym 2024 r. było to niecałe 3200 sztuk) – po dwóch miesiącach Tesla notuje więc wzrost sprzedaży o 7,7 proc. Firma Elona Muska traci jednak udziały w rynku – w lutym 2025 r. sprzedaż samochodów elektrycznych w Wielkiej Brytanii wzrosłą o blisko 42 proc.
  • Norwegia – w lutym 2025 r. po sprzedaży zaledwie 917 samochodów udział Tesli w rynku (liczony od początku roku) spadł do 8,8 proc. Po dwóch miesiącach 2025 r. sprzedaż Tesli spadła o 45,3 proc. rok do roku.
  • Holandia – spadek rok do roku po dwóch miesiącach 2025 r. wyniósł 34,1 proc.
  • Dania – w lutym w Danii sprzedano tylko 519 Tesli – spadek rok do roku po dwóch miesiącach 2025 r. przekroczył 48 proc., a udział marki w rynku samochodów osobowych spadł do 4,3 proc. W 2013 r. Tesla miała w Danii blisko 13-procentowy udział w sprzedaży wszystkich aut osobowych.
  • Portugalia – po dwóch miesiącach 2025 r. spadek sprzedaży o 45 proc. W lutym sprzedano tu zaledwie 547 aut Tesli (1155 sztuk w lutym 2024 r.).
  • Szwecja – po dwóch miesiącach sprzedaż Tesli spadla o blisko 44 proc. W lutym sprzedano w tym kraju tylko 613 tych samochodów. O ile w 2024 r. udział Tesli w szwedzkim rynku wyniósł 8,1 proc., to od początku 2025 r. jest to już tylko 2,6 proc.
  • Hiszpania – spadek rok do roku o 44,4 proc., przy czym w lutym był on jednak znacznie mniejszy niż w styczniu.

Spadki w Chinach – już katastrofa czy tylko słaby moment na zmianę modelu?

Po sprzedaży 30 tys. 688 samochodów w lutym 2025 r. Tesla zalicza spadek o 49 proc. licząc rok do roku. W Chinach sytuacja nie jest całkiem klarowna z racji wolnych dni na przełomie stycznia i lutego, przestojów w fabryce Tesli w Szanghaju spowodowanych modernizacją linii produkcyjnej oraz wprowadzeniem odmłodzonej nieco wersji najważniejszego modelu Y.

Tymczasem jednak sprzedaż bodaj najważniejszego konkurenta Tesli – marki BYD – w ciągu dwóch miesięcy 2025 r. niemal podwoiła się, licząc rok do roku. Na chińskim rynku BYD od początku roku zdeklasował już Teslę w sprzedaży samochodów na prąd, a po piętach depczą Tesli chińskie marki Xpeng oraz Xiaomi.

W tym samym czasie Tesla przestała podobać się w Australii – w lutym 2025 r. sprzedaż tych aut spadla o blisko 72 proc., licząc rok do roku. Licząc od stycznia spadek przekroczył 65 proc.

Elon Musk ciągnie Teslę w dół. Ale czy tylko chodzi o politykę?

Jest w zasadzie pewne, że połączenie funkcji szefa firmy produkującej samochody z pełnieniem funkcji jednej z prawych rąk prezydenta Donalda Trumpa doprowadziło do zniszczenia wizerunku Tesli jako marki. Kontrowersyjne gesty i powtarzające się chamskie wypowiedzi Elona Muska w mediach społecznościowych (ostatnio w kierunku polskiego ministra Radka Sikorskiego), mieszanie się w politykę wewnętrzną państw europejskich, a także wywołujące protesty działania Muska w USA zburzyły wizerunek Tesli. Chyba żadna marka na świecie nie jest tak jednoznacznie kojarzona z osobą szefa, a jednocześnie żaden inny prezes koncernu motoryzacyjnego tak otwarcie nie działa w polityce, zwłaszcza w obszarach, gdzie dochodzi do konfliktu interesów.

Ale to niejedyne powody spadków Tesli. Poważniejsze powody to silna konkurencja, zwłaszcza w Chinach, gdzie klienci mogą wybierać wśród licznych lokalnych modeli samochodów, które są tańsze i wprost zaprojektowane jako konkurencyjne dla pojazdów amerykańskiej marki. I tu jednak znaczenie ma polityka – pozycja Tesli w Chinach może być (a może już jest) kartą przetargową w relacjach gospodarczych tego kraju z USA. Ostatnio Donald Trump dołożył dodatkowe 10 proc. ceł na produkty chińskie – Chiny mogą łatwo odpowiedzieć choćby pogorszeniem preferencyjnych warunków, na jakich Tesla funkcjonuje dotąd w tym kraju.

Dochodzi starzejąca się paleta modeli – Tesla rok w rok proponuje klientom z grubsza to samo (nie licząc modelu Cybertruck, którego jednak nie da się uznać za masowy pojazd użytkowy). Inni producenci rok w rok oferują całkowicie nowe modele, Tesla nie. Co gorsza, w Chinach Tesla właściwie przegrała już wojnę z lokalnymi markami w kategorii "autopilot" – systemy Tesli przegrywają z o wiele tańszymi alternatywnymi rozwiązaniami chińskich producentów.

To wszystko to przepis na katastrofę, którą właśnie widać także po nurkujących kursach akcji. Niby w historii tej marki nie brakowało upadków i wzlotów, ale takich problemów jak dziś nie było już dawno.

Najgorsze, że Tesla przestała się dobrze kojarzyć, wielu jeszcze niedawno potencjalnych nabywców Tesli dziś za nic nie zechce wsiąść do "swastikara".

Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków