Auto Świat EV Wiadomości Europa bojkotuje Teslę. Bezprecedensowy zjazd marki w styczniu i w lutym

Europa bojkotuje Teslę. Bezprecedensowy zjazd marki w styczniu i w lutym

Podczas gdy w pierwszy weekend marca 2025 r. pod salonami Tesli w USA miały miejsce najliczniejsze dotąd protesty przeciwko polityce Elona Muska, gwałtownie kurczy się sprzedaż pojazdów tej marki w Europie. Bezprecedensowy zjazd sprzedaży widoczny w danych za styczeń i luty dotyczy najważniejszych europejskich rynków – podał Reuters.

W USA protesty nawołujące do bojkotu Tesli przybierają na sile. W Europie klienci po cichu, ale masowo odwracają się od marki
W USA protesty nawołujące do bojkotu Tesli przybierają na sile. W Europie klienci po cichu, ale masowo odwracają się od markiChristopher Penler, Gold Picture / Shutterstock
  • W ciągu dwóch miesięcy 2025 r. sprzedaż Tesli na czterech bardzo istotnych europejskich rynkach spadła blisko o połowę
  • Dzieje się to w sytuacji, gdy sprzedaż samochodów elektrycznych w tych krajach rośnie
  • Na sprzedaż samochodów amerykańskiej marki największy obecnie wpływ ma widoczny bojkot konsumencki, ale też nie mniejszym problemem jest oferta konkurencyjnych marek
  • Tymczasem w USA w siłę rośnie ruch organizowany pod hasłem "Zniszczyć Teslę", a plakaty i figury Elona Muska, wykonującego tzw. rzymski salut, są kolportowane na coraz większą skalę, obrzydzając pojazdy tej marki

Pierwsze dane pokazujące sprzedaż samochodów Tesli w lutym na ważnych dla marki rynkach w Europie pokazują, że Tesla rozbija się o politykę swojego szefa Elona Muska.

Francja: Tesla Y już nie jest najpopularniejszym autem na prąd

W 2024 r. Tesla Y była najpopularniejszym elektrykiem we Francji, zmieściła się także w pierwszej dziesiątce najczęściej wybieranych samochodów, biorąc pod uwagę wszystkie napędy. Jednak dane za styczeń i luty 2025 r. pokazują spadek sprzedaży aut tej marki o 45 proc., licząc rok do roku. W okresie styczeń-luty 2025 r. Tesla Y ledwo łapie się w trzeciej dziesiątce najczęściej wybieranych samochodów w tym kraju, a wyprzedza ją kilka elektrycznych modeli o francuskim rodowodzie.

Skandynawom nie podoba się hajlowanie Muska

Stacja ładowania Tesli, Norwegia
Stacja ładowania Tesli, NorwegiaTupungato / Shutterstock
  • Norwegia: w 2023 r. Tesla osiągnęła rekordowy, 20-procentowy udział w rynku, w 2024 r. zaliczyła minimalny spadek do 18,8 proc. W lutym 2025 r., po sprzedaży zaledwie 917 samochodów udział w rynku samochodów tej marki (liczony od początku roku) spadł do 8,8 proc. I to na rosnącym rynku!
  • Szwecja: w lutym sprzedano w tym kraju 613 samochodów, co oznacza spadek liczony rok do roku o 42 proc. O ile w 2024 r. udział Tesli w szwedzkim rynku wyniósł 8,1 proc., to od początku 2025 r. jest to już tylko 2,6 proc.
  • Dania: szczytem popularności Tesla cieszyła się w 2023 r., kiedy to miała blisko 13-procentowy udział w sprzedaży samochodów osobowych. W pierwszych dwóch miesiącach 2025 r. spadł on do poziomu 4,3 proc. W lutym w Danii sprzedano 519 Tesli – spadek rok do roku wynosi 48 proc.

Problem Tesli: Elon Musk czy konkurencja?

Nowy York, protest pod salonem Tesli
Nowy York, protest pod salonem TesliChristopher Penler / Shutterstock

Obecny, bezprecedensowy zjazd sprzedaży samochodów Tesli wynika z bojkotu konsumenckiego, a protesty organizowane w USA pod salonami tej marki nabierają masowego charakteru. Kojarzenie marki samochodów z właścicielem to wyjątkowa sytuacja – właściwie nie ma innej marki samochodów na świecie tak mocno skojarzonej z osobą właściciela. Gdyby zapytać przeciętnego użytkownika albo potencjalnego nabywcę Volkswagena czy Forda, czy wie, jak nazywa się i jak wygląda szef koncernu odpowiedzialnego za produkcję tych samochodów, odpowiedź byłaby w zdecydowanej większości przecząca.

Tymczasem Elon Musk, twarz Tesli, w Europie kojarzy się z jednoznacznym wsparciem wyrażanym dla skrajnie prawicowych partii politycznych, z gestem przypominającym hajlowanie, ostatnio też z krytyką UE i pochwałą idei wyjścia USA z NATO.

To jednak niejedyny problem Muska. Tak naprawdę samochody Tesli od lat zmieniają się nieznacznie, nawet odmłodzona ostatnio Tesla Y nie jest żadnym przełomem. Tymczasem konkurenci Tesli odrobili lekcję i już nie tylko chiński BYD ma w ofercie znakomite odpowiedniki dla właściwie każdego modelu Tesli, atrakcyjną ofertę mają też europejscy producenci.

Bojkot działa doraźnie, konkurencja – długofalowo. I to ta druga kwestia może sprawić, że firma Elona Muska znalazła się na początku długiego zjazdu.

Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków