Tesla Model S już wcześniej wyprzedzała lokalnie niemieckich konkurentów, między innymi w Stanach Zjednoczonych - po pierwszym kwartale 2017 roku samochód firmy Elona Muska przebijał w USA łączne wyniki Mercedesa klasy S, Porsche Panamera oraz BMW 6 i 7. W ciągu całego roku na tym rynku sprzedano 27,8 tys. Modeli S (wzrost o 9 proc.) w porównaniu do 15,8. Cadillaców S (spadek o 16 proc.)i 16,2 tys. XTS (spadek o 27 proc.) - podaje Automotive News.

Według danych firmy analitycznej JATO w 2017 roku sprzedaż Modelu S w Europie wzrosła o 30 proc. do ponad 16,1 tys. pojazdów. W tym samym czasie Mercedes S odnotował wzrost sprzedaży o 3. proc do 13,3 tys. pojazdów, a BMW 7 - spadek o 13 proc. do 11,7 tys.

Samochody Tesli w Europie konkurują z miejscowymi markami również w innych sektorach, między innymi dużych SUV-ów premium. W ciągu ubiegłego roku sprzedano 12 tys. samochodów Tesla Model X, porównywalnie z Porsche Cayenne. W tym czasie sprzedaż BMW X6 wyniosła ok. 10 tys. pojazdów. Przeznaczone na masowy rynek mniejsze sedany Tesla Model 3 na razie nie dotarły w znaczącej ilości do klientów w Europie.

Konkurencyjni producenci reagują na rosnące od wybuchu afery dieslowej zainteresowanie konsumentów pojazdami elektrycznymi. Jaguar ma zaprezentować pierwszy w pełni elektryczny model - I-Pace - na początku marca (przed targami motoryzacyjnymi w Genewie), natomiast Audi zapowiada premierę e-trona Quattro na sierpniowe targi w Brukseli. Oba modele mają rywalizować z Modelem X. Jeszcze w tym roku konkurentów dla Modelu S zaprezentuje Porsche, przygotowujące samochody Mission E oraz I.D. Vizzion.

Na początku grudnia ubiegłego roku Tesla Model S został skreślony z listy samochodów objętych dopłatami w Niemczech ze względu na zbyt wysoką cenę. Podobny krok rozważano i ostatecznie zarzucono również w Norwegii, która jest jedynym krajem na świecie sprzedającym aktualnie więcej samochodów elektrycznych i hybrydowych niż spalinowych.