Do crash-testów stanęły: Audi Q3, BMW X5, Hyundai Santa Fe, Jaguar I-Pace, Peugeot 508, Volvo V60 i S60, Fiat Panda i Jeep Wrangler.

Fiat Panda bez ani jednej gwiazdki

Panda za ochronę dorosłych pasażerów uzyskała 45 proc., za ochronę dzieci (6 i 10 lat) tylko 16 proc., za ochronę pieszych 47 proc. a za asystentów bezpieczeństwa – 7 proc. Te słabe oceny nie wystarczyły do zdobycia nawet jednej gwiazdki (maksymalna ocena to pięć).

Przy zderzeniu przednim z barierą odkształcalną słabo chroniony jest korpus kierowcy. W teście zderzeniowym z barierą o szerokości auta słabo chronione były szyja i głowa oraz klatka piersiowa pasażera jadącego z tyłu oraz kierowcy. W teście zderzeniowym z barierą boczną ochrona klatki piersiowej została oceniona jako marginalna, w oparciu o odczyty kompresji żeber, przy czym inne krytyczne obszary ciała były dobrze chronione. Testy na przednich siedzeniach i zagłówkach wykazały marginalną ochronę przed urazami kręgów szyjnych w przypadku zderzenia tylnego. Ocena tylnych siedzeń wskazuje na słabą ochronę przed urazami kręgów szyjnych.

Ogólną ocenę obniżył też fakt, że Panda nie jest wyposażona w autonomiczny układ hamowania awaryjnego. Niska ocena dotyczy także asystentów bezpieczeństwa: Panda ma system przypominania o zapięciu pasów bezpieczeństwa dla przednich i tylnych siedzeń. Jednak system nie spełniał wymogów Euro NCAP w zakresie miejsc z tyłu. Panda nie jest wyposażona w żaden inny system wspomagający kierowcę, który uzyskałby ocenę w programie Euro NCAP.

Jeep Wrangler zdobył tylko 1 gwiazdkę

Ochronę dorosłych pasażerów oceniono na 50 proc., ochronę dzieci na 69 proc., pieszych na 49 proc., a za asystentów bezpieczeństwa Jeep zdobył 32 proc. Przy czołowym zderzeniu offsetowym uszkodzeniu uległo połączenie słupka przedniego z belką poprzeczną. Klatka piersiowa kierowcy była słabo chroniona. Przy zderzeniu z barierą o szerokości auta kierowca i pasażer są słabo chronieni. W teście zderzenia bocznego Wrangler zdobył maksymalną liczbę punktów, z dobrą ochroną wszystkich krytycznych obszarów ciała.

Testy na przednich siedzeniach i zagłówkach wskazywały na dobrą ochronę przed urazami kręgów szyjnych w przypadku zderzenia tylnego. Ocena tylnych siedzeń również wskazywała na dobrą ochronę przed urazami kręgów szyjnych.

Wrangler ma system przypominania o zapięciu pasów dla przednich i tylnych siedzeń w standardzie. System wspomagania prędkości ustawiony przez kierowcę pozwala kierowcy ustawić odpowiedni limit, aby zapobiec nadmiernemu przyspieszeniu.

Pozostałe siedem samochodów zdobyło maksymalną ocenę pięciu gwiazdek, ale i tu nie obyło się bez pewnych niespodzianek. Np. Hyundai Santa Fe miał źle rozmieszczone boczne poduszki powietrzne, co groziło ich podarciem (wersja z dachem panoramicznym). Hyundai już zmienił mocowanie poduszek, a wcześniejsze modele naprawił.

W BMW X5 poduszka kolanowa kierowcy została nieprawidłowo zamontowana i zapewniała słabą ochronę nóg kierowców. Pozostałe auta sprawdzone w najnowszym crash-teście uznano za wzorowe, a Jaguar I-Pace za pojazd przyjazny dla środowiska i jednocześnie zapewniający wysoki poziom bezpieczeństwa.