Auto Świat Wiadomości Aktualności Złe informacje dla użytkowników nawigacji. Aplikacje mogą obciążyć nasz portfel

Złe informacje dla użytkowników nawigacji. Aplikacje mogą obciążyć nasz portfel

Wsiadasz do samochodu i pierwsze co robisz, to włączasz nawigację i aplikację ostrzegającą o fotoradarach? Niedługo włączanie ich na długą trasę może być obarczone dodatkowym kosztem. To pokłosie decyzji UE.

Nawigacja Apple w CarPlay
Nawigacja Apple w CarPlayŻródło: Auto Świat / Tomasz Okurowski

Włączanie aplikacji do samochodu podczas jazdy, to dziś już standard. Każdy ma swoje ulubione, ale głównym elementem, nawet w najnowszych samochodach są aplikacje z mapami i nawigacjami, a także te, które ostrzegają przed fotoradarami, kontrolami prędkości i zagrożeniami. Za ich używanie niektórzy będą musieli nieco zapłacić.

UE zakazała niesprawiedliwych praktyk

24 maja 2024 r., prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE) ogłosił koniec praktyki "zero rating" dla niektórych aplikacji. Decyzja ta jest wynikiem regulacji Unii Europejskiej oraz trzech wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

"Zero rating" to w skrócie nienaliczanie transmisji danych podczas używania niektórych aplikacji. Kiedy korzystamy ze wskazanych przez operatora aplikacji w trybie "zero rating", transmisja danych nie jest wliczana do limitu. Innymi słowy, z niektórych aplikacji można korzystać bez limitu, niezależnie od pakietu danych.

Jednakże Komisja Europejska już w 2015 r. wydała regulacje zabraniające takiej praktyki. Według TSUE stosowanie zerowej ceny za ruch danych związany z określoną aplikacją jest dyskryminujące i sprzeczne z ideą otwartego internetu. Wszystkie transmisje powinny być traktowane tak samo.

Koniec nienaliczania transferu. Niektórym go zabraknie

W 2023 r. (UKE) przeprowadził kontrolę przestrzegania tych regulacji u największych operatorów mobilnych w Polsce. Okazało się, że każdy z nich stosował niedozwolone praktyki. Prezes UKE wydał więc zalecenie zaprzestania zawierania takich umów i modyfikacji obowiązujących umów w 24 miesiące

To oznacza, że już niedługo korzystanie z platform muzycznych, nawigacji, czy aplikacji takich jak Yanosik albo Autoradar, będzie obciążało limit danych, który mamy w abonamencie. Być może kierowcy będą musieli zwiększyć swój pakiet danych, co będzie się wiązało z dodatkowymi kosztami.

Autor Mateusz Pokorzyński
Mateusz Pokorzyński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
Powiązane tematy:NawigacjaDaneJazdaGoogle
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków