Fiat Freemont powstał na bazie modelu Dodge Journey i jest pierwszym modelem Fiata, który zrodził się jako owoc współpracy włoskiej spółki z Chrysler Group. Produkowany będzie w meksykańskim zakładzie w Toluca, w tym samym, w którym produkowany jest model 500, przeznaczony na rynek amerykański.
Już sama nazwa Freemont przywołuje na myśl poczucie wolności i swobody, wyraża przyjemność przebywania w otwartej przestrzeni, jak również odczucia związane z przygodą. Ponadto daje nam uczucie, że możemy stawić czoła każdej sytuacji, która może nas spotkać w codziennym życiu.
Nowy model łączy elastyczność i funkcjonalność z oryginalnym i wyróżniającym się stylem. Wymiary wynoszą: długość 489 cm, szerokość 188 cm, wysokość 172 cm, gwarantują poczucie komfortu w kabinie, także dzięki rozstawowi osi, największemu w tej kategorii (289 cm).
Uniwersalny Fiat Freemont zapewnia maksymalną przestrzeń i wygodę, a to dzięki 7 standardowym miejscom z trzecim rzędem obszernych foteli, które dzięki otwieraniu się drzwi pod kątem 90° są bardzo łatwo dostępne. Jeden prosty ruch sprawia, iż siedzenia w trzecim rzędzie można złożyć tak, by zniknęły całkowicie pod podłogą i utworzyć w ten sposób przestrzeń bagażową. Siedzenia w drugim rzędzie są zamontowane wyżej w stosunku do przednich, a trzeci rząd jest podwyższony w odniesieniu do drugiego: co zapewnia wszystkim pasażerom maksymalne pole widzenia.
Ponadto drugi rząd został wyposażony w innowacyjny system “child booster”, który dzięki podwyższającym poduszkom siedziska, pozwala dzieciom na zachowanie poprawnej pozycji siedzącej, optymalizując geometrię pasów bezpieczeństwa, zwiększając jednocześnie ochronę, funkcjonalność i komfort. Komfort jazdy jest gwarantowany przez wysokie ustawienie kierownicy, nowe przestronne i ergonomiczne siedzenia, liczne schowki, obszerny dzielony bagażnik oraz płaską powierzchnię załadunkową o całkowitej pojemności do 1.461 litrów. Model wyróżnia się na tle innych poprzez bardzo charakterystyczny design, który proponuje muskularne i wyraźnie zarysowane linie, wyrażone przez przód z nowymi zderzakami i nową osłoną chłodnicy.
W odnowionej tylnej części zastosowano nowe zderzaki i światła LED. Całkowicie nowe wnętrze kabiny o nowoczesnym designie wykonane jest z miękkich i przyjemnych w dotyku materiałów. Na uwagę zasługują: deska rozdzielcza z chromowanymi elementami, nowa tablica przyrządów, zaprojektowana z estetycznym wyczuciem środkowa konsola oraz innowacyjny system telematyczny z dużym kolorowym ekranem dotykowym.
W obydwu wersjach jest 7-miejsc, trójstrefowa automatyczna klimatyzacja, system keyless entry, tempomat, zaawansowany komputer pokładowy, system monitoringu ciśnienia powietrza w oponach (TMPS), światła przeciwmgielne i radio z kolorowym ekranem dotykowym i sterowaniem przy kierownicy. W wersji typowo miejskiej należy wspomnieć o aluminiowych 17-calowych obręczach, radioodtwarzaczu z dotykowym ekranem o przekątnej 8,4-cala, czytnikiem DVD i kart SD, systemie Bluetooth, tylnych czujnikach parkowania, lusterkach wstecznych składanych, automatycznie, przyciemnionej szybie tylnej, oraz relingach dachowych.
Freemont posiadać będzie napęd przedni z turbodoładowanym silnikiem Diesla (silnik 2.0 Multijet o mocy 140 KM lub 170 KM) połączony z ręczną skrzynią biegów. W późniejszym okresie zaproponowane zostaną także wersje 4x4 z silnikiem 2.0 Multijet o mocy 170 KM i 3.6 benzynowym V6 o mocy 276 KM, obydwie z automatyczną skrzynią biegów. Z wyjątkiem silnika 3,6 litrowego z rodziny Pentastar wywodzącego się z Grupy Chrysler i związanej z nim automatycznej skrzyni biegów, wszystkie zespoły napędowe są produkowane i opracowane przez FPT- Fiat PowerTrain.
Parametry pojazdu zostały poprawione dzięki zabiegowi inżynierskiemu specjalistów Fiata, którzy przemodelowali zawieszenie i układ kierowniczy, który jest teraz bardziej precyzyjny i bezpośredni. Komfort jazdy jest dodatkowo zapewniony dzięki odpowiedniemu wyciszeniu kabiny.
Na najwyższym poziomie zadbano także o bezpieczeństwo pasażerów dzięki 7 poduszkom powietrznym, systemowi zapobiegania blokowaniu się kół podczas hamowania (ABS) wyposażonemu w układ wspomagania hamowania (Brake Assist), elektroniczną kontrolę stabilności pojazdu (ESP) z Hill-Holderem (system ułatwiający ruszanie na wzniesieniach), systemowi przeciwdziałającemu przewróceniu się pojazdu (ERM), w standardowym wyposażeniu we wszystkich wersjach.