Umowę podpisano w trakcie długiego weekendu, w poniedziałek 14 sierpnia. Minister Mariusz Błaszczak w ten sposób przypieczętował koniec ery znanych chyba każdemu Honkerów, bowiem nowy kontrakt przewiduje, że od 2024 r. na wyposażenie armii trafiać mają Lekkie Pojazdy Rozpoznawcze 4x4, czyli wojskowe Kie.

Nie jest to jednak żaden pojazd, który możemy znać z dróg, bowiem KLTV od początku był zaprojektowany, jako pojazd wojskowy. To wóz wykonany zgodnie z nową strategią rozwoju koreańskiego producenta, ogłoszoną w 2020 r.

Kia Light Tactical Vehicle Cargo Truck Foto: Kia
Kia Light Tactical Vehicle Cargo Truck

Kia wyprodukuje nam pojazdy

Kia Light Tactical Vehicle Cargo Truck produkowana jest jednak w różnych wariantach od 2016 r. Pojazd, który trafi do polskich żołnierzy, jest przystosowany do wymagań naszego wojska - trafi do nas jego wersja z unowocześnionym nadwoziem. Na razie pojazdy będą przyjeżdżały z Korei, jednak Polska Grupa Zbrojeniowa zapowiada, że w ciągu najbliższych lat produkcja pojazdu ma się przenieść do Polski i tutaj konstrukcja cały czas będzie rozwijana.

Pojazd LPR 4x4 jest stworzony z myślą o pracy w ciężkich warunkach. Wyposażony jest w opancerzenie stanowiące ochronę balistyczną na poziomie I wg. STANAG 4569, co zapewnia bezpieczeństwo w przypadku ostrzału z karabinu szturmowego.

Kia KLTV Foto: Kia Special
Kia KLTV

LPR 4x4 to gigantyczny przeskok jakościowy

Za napęd służy silnik diesla o mocy 225 KM, połączony z automatyczną 8-stopniową skrzynią biegów. Kia ma oczywiście napęd na cztery koła oraz w pełni niezależne zawieszenie. Jest tutaj także system centralnego pompowania kół, a także opony typu runflat, umożliwiające jazdę nawet po przestrzeleniu. Jest także klimatyzacja, mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu i elektromagnetyczny system zakłócający namierzanie.

LPR będzie wyposażony w obrotnicę na dachu, umożliwiającą zamiennie montaż karabinu kal. 12,7 mm, 7,62 mm lub granatnika 40 mm. Dopuszczalna masa pojazdu wynosi ok. 5,7 t, co umożliwia wypełnienie luki pomiędzy lekkimi pojazdami o DMC do 3,5 t, a ciężkimi konstrukcjami na bazie platformy Waran 4×4.

Kia KLTV Foto: Kia Special
Kia KLTV

To będzie gigantyczny przeskok z Honkera, którego konstrukcja pamięta jeszcze lata 70. i Tarpana. Sam Honker był jednak produkowany już od 1988 r., a ostatecznie produkcja skończyła się w 2016 r. Głównym odbiorcą tego pojazdu było wojsko, choć Honker był oferowany również dla osób prywatnych. Z pewnością żołnierze będą zadowoleni z takiej zmiany.