Zanim do nich przejdziemy rozstrzygnijmy to od razu. Najdłuższą polską autostradą jest A4. Autostrada A4, łącząca zachód z wschodem naszego kraju, to prawdziwy kręgosłup komunikacyjny Polski. Zaczynając od granicy z Niemcami, przez Wrocław, Gliwice, Katowice, Kraków, aż po Rzeszów, kończy swój bieg na granicy z Ukrainą. Z 667 km długości, autostrada ta nie tylko łączy ważne ośrodki miejskie, ale również wpisuje się w sieć tras europejskich, będąc częścią III Paneuropejskiego Korytarza Transportowego.
Druga najdłuższa autostrada w kraju traci do A4 około 80 km. Chodzi oczywiście o autostradę A1, która biegnie od Bałtyku i Trójmiasta aż do południowej granicy kraju w Gorzyczkach. Ma 584 km.
Dalsza część artykułu znajduje się pod materiałem wideo:
Autostrada A4 - jakie miasta łączy?
Licząca 667 km autostrada A4 przebiega przez pięć województw: dolnośląskie, opolskie, śląskie, małopolskie i podkarpackie. Przy trasie leży kilka dużych miast.:
- Legnica,
- Wrocław,
- Opole,
- Katowice,
- Kraków,
- Tarnów,
- i Rzeszów.
A4 pozwala kierowcom ruszyć także w inne rejony Polski. Przecina się m.in. z S19, S7, A1 i S3. A to sprawia, że szybko można dostać się do Lublina, Warszawy, Łodzi czy Poznania. Albo nawet ruszyć aż nad Bałtyk. Polska sieć dróg szybkiego ruchu robi się coraz gęstsza.
Przeczytaj także: Lewy kierunkowskaz na rondzie. Wyjaśniamy przepisy krok po kroku
Wiesz, że autostradę A4 zaczęli budować jeszcze Niemcy?
Autostrada A4, kluczowa trasa łącząca zachód z wschodem Polski, ma swoje korzenie w czasach III Rzeszy. Początkowo projektowana jako Reichsautobahn, składała się z dwóch segmentów: RAB 9 z Berlina do Wrocławia oraz RAB 29 z Wrocławia przez Opole, Gliwice do Bytomia. W momencie zakończenia II wojny światowej na terenie Polski funkcjonowały jedynie fragmenty przyszłej A4, w tym odcinki Krzywa – Legnica, Legnica – Wrocław (Bielany Wrocławskie) oraz Gliwice – Bytom, które w sumie liczyły 103,3 km.
Już w 1936 roku oddano do użytku pierwszy odcinek Krzywa – Legnica, a rok później kolejny fragment Golnice – Krzyżowa – Krzywa. Prace budowlane trwały również na innych odcinkach, w tym jednojezdniowych Wrocław (Bielany Wrocławskie) – Brzeg oraz Ujazd – Gliwice. Niektóre z nich, jak Owczary – Nogowczyce, nie zostały ukończone, a prace na trasie Zgorzelec – Bolesławiec były widoczne aż do momentu rozpoczęcia budowy nowej autostrady na początku XXI wieku.
Autostrada ta przetrwała bez większych zmian aż do lat 90. XX wieku. Nawierzchnia, wykonana z betonowych płyt odlewanych na miejscu, z czasem uległa deformacji. Teraz trasa jest oczywiście odnowiona, ale czeka ją jeszcze jedna kluczowa inwestycja. Chodzi o kluczowy odcinek między Krakowem a Katowicami.
Przeczytaj także: Nowy odcinkowy pomiar prędkości na drodze ekspresowej działa. Mandaty na S11
Duże zmiany na A4 między Krakowem a Katowicami
Kluczowym odcinkiem autostrady A4 jest niewątpliwie fragment między Katowicami a Krakowem. To tutaj, jak podaje Stalexport – koncesjonariusz tego odcinka, codziennie przewija się blisko 47 tys. pojazdów, z czego prawie 39 tys. to samochody osobowe. Ten fragment autostrady jest najbardziej oblegany w Polsce, co świadczy o jego ogromnym znaczeniu dla ruchu krajowego.
Rząd nie planuje przedłużać umowy z obecnym koncesjonariuszem po jej wygaśnięciu w 2027 roku. Rozważane jest uczynienie przejazdu tym strategicznym odcinkiem bezpłatnym. Rządzący dostrzegają rosnące natężenie ruchu na A4 i planują zwiększenie przepustowości trasy. Rozważana jest rozbudowa odcinka między Katowicami a Krakowem o dodatkowy, trzeci pas ruchu w obu kierunkach, co z pewnością poprawiłoby komfort podróżowania tą trasą.