- Na terenie województwa mazowieckiego rozważane są różne warianty przebiegu nowej drogi. Ekspresowa S10 powinna połączyć się z nową obwodnicą aglomeracji warszawskiej
- Rząd zakłada, że potencjalny prywatny inwestor będzie mógł pobierać opłatę za tzw. dostępność drogi pomiędzy Bydgoszczą a Toruniem
Planowaną trasę S10 wyznaczono na terenie czterech województw: zachodniopomorskiego, wielkopolskiego, kujawsko-pomorskiego oraz mazowieckiego. Większa część przedsięwzięcia ma być realizowana w ramach zadań ujętych w programie budowy dróg krajowych na lata 2014-2023 z perspektywą do 2025 roku. Niestety, nie wszystkie planowane odcinki są na tym samym etapie. Część trasy nie ma jeszcze nawet gotowych opracowań projektowych i decyzji środowiskowych. W praktyce oznacza to tyle, że zanim pojedziemy pełną ekspresową trasą ze Szczecina do Warszawy może minąć jeszcze nawet 10 lat.
S10 – odcinki gotowe
Od 2010 roku można jeździć już obwodnicą Wyrzyska. Jednojezdniowa droga o długości 7,8 km powstała po dwóch latach budowy (prace rozpoczęto pod koniec maja 2008 roku). Krzyżuje się z drogą wojewódzką nr 242, przecina dwie drogi powiatowe i przebiega częściowo przez obszary leśne oraz przez dolinę rzeki Łobżonki. I to właściwie tyle jeśli chodzi o obecną S10, chyba, że uwzględnimy pierwszą jezdnię obwodnicy Kobylanki, Morzyczyna oraz Zieleniewa (oddane do użytku w 2007 roku).
S10 – odcinki w budowie
Prawie 490 milionów złotych - tyle są warte umowy na budowane obecnie kolejne odcinki S10 w województwie zachodniopomorskim. Trwają prace nad drugą jezdnią obwodnicy Kobylanki, Morzyczyna i Zieleniewa (łączna długość 6,5 km). W realizacji jest również obwodnica Wałcza (prawie 18 km). Według planów prace będą zakończone w przyszłym roku.
S10 – odcinki w planach
W województwie zachodniopomorskim na decyzję środowiskową oczekują m.in. odcinki o łącznej długości 114 km – Szczecin Kijewo – Szczecin Zdunowo (6 km) oraz Stargard – Piła (108 km). Według harmonogramu trzeba będzie poczekać do 2021 roku na „osiągnięcie gotowości do zaprojektowania i budowy”.
W wielkopolskim trwa opracowanie projektu odcinka Piła-Wyrzysk (ok 31 km). Na decyzję środowiskową trzeba będzie poczekać do 2021 roku a planowane zakończenie przygotowań zajmie rok dłużej (do 2022 roku). Od czerwca 2018 roku oczekiwana jest zaś decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach zgody dla obwodnicy Piły i Ujścia (zależnie od wariantu – od 23 do ponad 25 km długości).
W kujawsko-pomorskim gotowe jest już studium korytarzowe dla drogi, która połączy Wyrzysk z Bydgoszczą (ok 40 km). Na decyzję środowiskową trzeba będzie poczekać do przyszłego roku. W oczekiwaniu jest również decyzja dla odcinka Bydgoszcz-Toruń o długości 50 km. Planowana droga łącząca oba miasta wzbudza kontrowersje i niepokój lokalnych władz samorządowych. To jeden z odcinków, który ma być budowany w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Przedmiotem rządowych analiz jest m.in. kwestia komercyjnego finansowania przedsięwzięcia (GDDKiA informuje, że rząd chciałby, aby Eurostat nie zaliczał projektu dla instytucji rządowych i samorządowych). Zaplanowano bowiem, że potencjalny prywatny inwestor będzie mógł pobierać opłatę za tzw. dostępność drogi.
Na terenie województwa mazowieckiego rozważane są zaś różne warianty przebiegu nowej drogi. Ekspresowa S10 powinna bowiem połączyć się z nową obwodnicą aglomeracji warszawskiej (OAW), która ma przede wszystkim odciążyć Warszawę oraz drogi tranzytowe DK50 i DK62. Prace nad studium OAW trwają od jesieni 2018 roku. Według przyjętego kalendarium projektowanie i roboty budowlane odbędą się z latach 2026-2029.