Logo
WiadomościAktualnościTrzy warianty rozbudowy najstarszego odcinka A4 od Wrocławia

Trzy warianty rozbudowy najstarszego odcinka A4 od Wrocławia

Pierwszy wariant zakłada budowę nowej jezdni (trzy pasy ruchu i pas awaryjny) równolegle do istniejącej drogi oraz przebudowę węzłów. Po tym etapie ruch zostałby przeniesiony na nową nitkę i rozpoczęłaby się rozbiórka starej jezdni i budowa nowej (również trzypasmowej z pasem awaryjnym).

Pozostałe opcje mówią o budowie autostrady w nowym korytarzu przebiegającym stroną południową. Wariant drugi zakłada poprowadzenie nowego odcinka od węzła Wrocław Wschód do węzła z istniejącą A4 np. na wysokości Legnicy i dalej rozbudowa drogi po obecnym śladzie do Krzyżowej. Zastąpiony odcinek A4 stałby się droga lokalną, na którym powstałyby skrzyżowania jednopoziomowe.

Trzecia propozycja stanowi rozszerzenie drugiej - zakłada budowę zupełnie nowego fragmentu A4 na całej długości od węzła Wrocław Wschód do węzła Krzyżowa.

Wykonawca analizy ma 270 dni na realizację zadania.

Mapa autostrady A4
Mapa autostrady A4GDDKiA

Nie spełnia standardów

A4 w woj. dolnośląskim jest najstarszą autostradą w Polsce (jej historia sięga lat trzydziestych ubiegłego wieku). Odcinek od Wrocławia do Krzyżowej nie spełnia obowiązujących wymogów dla autostrad, przez co obowiązują na nim ograniczenie prędkości do 110 km/h i zakaz wyprzedzania dla ciężarówek (na fragmencie o długości 40 km).

Przede wszystkim brakuje stałego pasa awaryjnego, co przy stale rosnącym natężeniu ruchu (do 100 tys. pojazdów na dobę) oznacza olbrzymie utrudnienia w razie kolizji lub awarii. Ponadto przy drodze nie ma punktów obsługi podróżnych, a geometria węzłów również odbiega od dzisiejszych norm.

Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium