• Zachowanie odległości min. 50 m od poprzedzającego pojazdu i utworzenie korytarza życia w razie zatoru to podstawowe zasady bezpieczeństwa podczas jazdy w tunelu
  • Do dwóch tuneli już dostępnych na drogach zarządzanych przez GDDKiA – tunel w Lalikach i tunel pod Ursynowem – wkrótce dołączą kolejne tego typu obiekty
  • Obecnie w realizacji są tunele o łącznej długości 11,4 km, w planach kolejne o niemal takiej samej sumarycznej długości, tj. 11,3 km
  • Więcej podobnych informacji znajdziesz na stronie głównej Onetu

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) informuje, że w sieci dróg krajowych, którą zarządza, aktualnie znajdują się dwa tunele: na drodze ekspresowej S1 w Lalikach w woj. śląskim oraz tunel pod Ursynowem w ciągu Południowej Obwodnicy Warszawy, czyli fragmentu drogi ekspresowej S2. Ale kolejne tego typu obiekty są na etapie budowy i prac przygotowawczych, dlatego też GDDKiA przygotowała film, który pokazuje jak zachować się w przypadku wystąpienia różnych sytuacji awaryjnych podczas przejazdu tunelem.

Tunele już istniejące

Obecnie na drogach zarządzanych przez GDDKiA kierowcy mogą korzystać z dwóch tuneli. Pierwszy ma długość ok. 700 m i znajduje się na drodze ekspresowej S1 w Lalikach (woj. śląskie). Drugim jest oddany pod koniec grudnia 2021 r. tunel pod Ursynowem. Ten obiekt ma długość 2335 m i stanowi fragment Południowej Obwodnicy Warszawy, będącej częścią drogi ekspresowej S2. Jak informuje GDDKiA, w obu tunelach znajduje się wiele kamer monitorujących ruch pojazdów, a także czujników wykrywających pożar, zadymienie lub ograniczenie widoczności. Ponadto na wniosek GDDKiA w tunelu pod Ursynowem Główny Inspektorat Transportu Drogowego (GITD) uruchomił odcinkowy pomiar prędkości.

Tunele budowane i planowane

W 2022 r. kierowcy zyskają kolejny tunel, tym razem o długości 2058 m pod górą Luboń Mały na drodze ekspresowej S7 na odcinku Naprawa – Skomielna Biała (woj. małopolskie). Ponadto w budowie są dwa dwunawowe tunele w ciągu drogi S3 Bolków – Kamienna Góra (woj. dolnośląskie), przy czym pierwszy z nich ma długość ok. 2300 m, drugi ok. 320 m.

Dwa dwunawowe tunele powstają również w woj. śląskim na drodze S1 w pobliżu Węgierskiej Górki. Jeden z nich, w zboczu masywu Barania Góra, będzie miał 834 m długości (druga nawa ok. 807 m), natomiast długość obiektu pod Białożyńskim Groniem wyniesie ok. 1000 m (druga nawa 990 m). Kolejne dwunawowe tunele – jeden o długości 653 m, drugi o długości 496 m – powstają na drodze S52, Północnej Obwodnicy Krakowa (woj. małopolskie). GDDKiA informuje, że w 2022 r. rozpoczną się także prace przy drążeniu pary tuneli w paśmie Pogórza Dynowskiego, o długości ok. 2250 m, na odcinku S19 Rzeszów Południe – Babica (woj. podkarpackie).

W swoim komunikacie GDDKiA przekazała, że w realizacji są tunele o łącznej długości 11,4 km, a w planach znajdują się obiekty, które niemal podwoją tę wartość (kolejne 11,3 km). Pod Odrą w ciągu Zachodniej Obwodnicy Szczecina powstanie najdłuższy tunel w Polsce (ok. 5000 m), dwa kolejne tunele zostaną wybudowane na drodze S19 pomiędzy Jawornikiem i Domaradzem (woj. podkarpackie). Ponadto na Bemowie w Warszawie w ciągu S7 od Kiełpina do skrzyżowania z S8 będą realizowane dwa tunele (odpowiednio 1000 i 1122 m), a ostatni z planowanych tuneli powstanie na obwodnicy Zabierzowa w ciągu DK79 (woj. małopolskie) i będzie miał ok. 317 m długości.