Logo
WiadomościAktualnościKiedy dojedziemy do Świnoujścia tunelem? Na razie udało się przekopać 130 metrów

Kiedy dojedziemy do Świnoujścia tunelem? Na razie udało się przekopać 130 metrów

Na początku marca premier Mateusz Morawiecki i wicepremier Jarosław Kaczyński uczestniczyli w zorganizowanych z wielką pompą uroczystościach nadania imienia maszynie drążącej tunel i rozpoczęcia jego budowy. Inwestycja sfinansowana z dotacji z Unii Europejskiej i ze środków samorządu Świnoujścia. Do teraz udało się zbudować 130 metrów tunelu.

Tunel w Świnoujściu
Zobacz galerię (5)
GDDKiA
Tunel w Świnoujściu

O budowie tunelu w Świnoujściu, który połączy wyspy Uznam i Wolin, mówi się od dziesięcioleci – teraz przejazd z jednej strony miasta na drugą wymaga korzystania z promu, co szczególnie w sezonie turystycznym i przy niesprzyjającej pogodzie bywa bardzo uciążliwe i czasochłonne. W dodatku przeprawy promowe generują gigantyczne koszty dla miasta. Na szczęście, w końcu udało się rozpocząć budowę – i to z wielką pompą! Na jej otwarciu pojawili się m.in. premier Mateusz Morawiecki i wicepremier Jarosław Kaczyński, choć nie jest to inwestycja finansowana ze środków rządowych.

Koszt budowy tunelu przewidywany jest na 913,8 mln zł, z czego 775 mln zł stanowią środki z Unii Europejskiej. Resztę samorząd Świnoujścia ma dołożyć z własnego budżetu, a prace mają potrwać do końca września 2022 r. Inwestorem budowy tunelu w Świnoujściu jest Miasto Świnoujście, a GDDKiA pełni rolę Inwestora zastępczego.

Tunel w Świnoujściu - tempo 10 metrów na dobę, ale z przerwami

Maszyna, którą mieszkańcy Świnoujścia nazwali Wyspiarką, osiągnęła niedawno zakładaną prędkość pracy, która wynosi 10 metrów na dobę, podczas rozruchu technologicznego tempo było znacznie niższe. Za około 320 metrów maszynę czeka przystanek. Przed wejściem urządzenia pod cieśninę Świna mają zostać przeprowadzone prace serwisowe tarczy. Całkowita długość inwestycji będzie wynosić 3,4 km. Zasadnicza jej część, czyli tunel drążony pod Świną, który połączy wyspy Uznam i Wolin, będzie miał długość 1,44 km. Tunel będzie jednorurowy, powstanie w nim dwupasowa jezdnia.

Tunel w Świnoujściu - kopie go automatyczna maszyna z Chin

Jak podaje GDDKiA, maszyna wykorzystywana do wykonania przekopu to zautomatyzowane urządzenie, które zarówno drąży tunel, jak również wykonuje jego obudowę. Z przodu maszyny znajduje się tarcza urabiająca, która obracając się, drąży tunel. Maszyna TBM (ang. Tunnel Boring Machine) zastosowana w Świnoujściu jest maszyną typu płuczkowego, która jest często stosowana do wykonania tuneli pod rzekami.

Przez tarczę podawana jest na przodek płuczka bentonitowa, która stabilizuje ciśnienie przed tarczą i ułatwia odprowadzanie urobku rurami. Tarczę okala stalowa obudowa. Pod jej osłoną w sposób zautomatyzowany montowane są tubingi - elementy obudowy tunelu. Kolejno umieszczanych jest 8 tubingów, które składają się na pierścień obudowy, od którego maszyna następnie się odpycha przy użyciu siłowników hydraulicznych, rozpoczynając kolejny cykl drążenia. Szerokość poszczególnych pierścieni dla tunelu w Świnoujściu wynosi 1,5 lub 2 metry, a łącznie do wykonania jest 785 pierścieni.

Autor Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium